Oceniamy radnych

oceniamy-radnych-150x10411-copy-kopia1-150x104Zapytaliśmy wszystkich 15 radnych Rady Miejskiej w Wieruszowie, 21 radnych Rady Miejskiej w Kępnie, 17 radnych Rady Powiatu Wieruszowskiego i 17 radnych Rady Powiatu Kępińskiego o bilans ich działalności na „półmetku” kadencji. Poprosiliśmy o wskazanie sukcesów i porażek pracy radnego. Rajcy, burmistrzowie, wójtowie będą wypełniać swoje mandaty do wyborów w 2018 roku.

Odpowiedzi, które napływały do naszej Redakcji sukcesywnie publikowaliśmy na naszym FB i portalu www.powiatowy.pl. Ostateczny termin nadsyłania sprawozdań z pracy radnych i samorządowców przedłużyliśmy do końca września. Wkrótce zrobimy podsumowanie akcji „Oceniamy radnych” i poinformujemy wyborców, naszych czytelników i internautów, którzy radni i samorządowcy nie wykazali dobrej woli współpracy z lokalnymi mediami i nie udzielili odpowiedzi,  nie przedstawili sprawozdania z pracy radnego/samorządowca  za 2-letni okres – półmetek kadencji.

O podobne sprawozdanie zwrócimy się pod koniec kadencji do wszystkich samorządowców z terenu gmin w powiecie wieruszowskim i kępińskim. Mamy nadzieję, że sprawozdania z prac radnych i samorządowców pomogą wyborcom w ocenie i podjęciu decyzji, czy osoby te zasługują na ponowne zaufanie i oddanie na nich głosów w wyborach samorządowych na jesieni 2018 roku.

Aby zapoznać się ze sprawozdaniami radnych i innych samorządowców wystarczy wpisać w przeglądarkę internetową –  powiatowy.pl  Oceniamy radnych

Wkrótce na powiatowy.pl i w gazecie Ilustrowany Tygodnik Powiatowy Wieruszów/Kępno podamy nazwiska radnych, przewodniczących Rad i samorządowców z powiatu kępińskiego i wieruszowskiego, którzy nie odpowiedzieli na pismo, które do nich wystosowaliśmy.

Drodzy wyborcy, czytelnicy, internauci;

dziś możecie ocenić pracę radnych Rady Powiatu Wieruszowskiego (nazwiska pod sprawozdaniem z prac dostarczonego nam przez p. Dariusza Sowińskiego)

– Na samym początku chcielibyśmy zwrócić uwagę na rolę radnego jako reprezentanta powiatowej wspólnoty samorządowej. Radny nie jest wybierany do pełnienia samodzielnej funkcji, lecz jako członka organu kolegialnego (wieloosobowego) jakim jest rada powiatu. Radny w sprawowanie swojego mandatu, obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu, a wspólnotę samorządową tworzą z mocy prawa wszyscy mieszkańcy powiatu. A zatem radny nie może kierować się tylko dobrem okręgu, z którego został wybrany, lecz całego powiatu – nosi on bowiem miano radnego powiatowego i w swoim działaniu uczestniczy w rozstrzyganiu spraw dotyczących całego powiatu. Musi więc potrzeby swojego okręgu wyborczego skonfrontować z potrzebami całego powiatu i dopiero na tej podstawie odpowiednio zając swoje stanowisko w głosowaniu.

Jak wskazuje art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, radny jest obowiązany do czynnego udziału w posiedzeniach rady, komisji rady wyrażający się przede wszystkim udziałem w głosowaniu jako prawnej formie rozstrzygania spraw publicznych, należących do tych organów. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, uchwały rady powiatu, komisji rady oraz zarządu zapadają zwykłą większością głosów. Tak więc szczególna rola radnego uwidacznia się jako członka organu kolegialnego (wieloosobowego), w istocie radny, jako osoba pojedyncza posiada niewiele uprawnień. Pracami rady kieruje przewodniczący rady wraz z wiceprzewodniczącymi, który jest uprawniony do reprezentowania rady na zewnątrz.
Nasza praca jako radnych skupia się nad realizacją zadań wynikających wprost z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, a nimi są określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
1) Edukacji publicznej;
2) Promocji i ochrony zdrowia;
3) Pomocy społecznej;
4) Wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
5) Polityki prorodzinnej;
6) Wspierania osób niepełnosprawnych;
7) Transportu zbiorowego i dróg publicznych;
8) Kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
9) Kultury fizycznej i turystyki;
10) Geodezji, kartografii i katastru;
11) Gospodarki nieruchomościami;
12) Administracji architektoniczno-budowlanej;
13) Gospodarki wodnej;
14) Ochrony środowiska i przyrody;
15) Rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
16) Porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
17) Ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi i środowiska;
18) Przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
19) Ochrony praw konsumenta;
20) Utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracji;
21) Obronności;
22) Promocji powiatu;
23) Współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
24) Działalności w zakresie telekomunikacji;
25) Zadań publicznych określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży;
26) Innym określonym przez ustawy również z zakresu administracji rządowej.
Generalną podstawę do realizacji wyżej wymienionych zadań stanowi budżet powiatu, którego strukturę można prześledzić na stronie internetowej www.powiat-wieruszowski.pl w zakładce Samorząd powiatowy/budżet powiatu.
To właśnie moment konstruowania budżetu jest jednym z najistotniejszych okresów pracy radnych. Budżet powiatu zgodnie z ustawą o finansach publicznych, przygotowany jest przez zarząd powiatu, którego to pracami kieruje starosta. W fazie przygotowania projektu budżetu rozpatrywane są wnioski i postulatu zgłaszane przez radnych w aspekcie przede wszystkim możliwości ich finansowania w szczególności z udziałem środków zewnętrznych. Przed uchwaleniem budżetu następują liczne prace w komisjach rady. Ostateczny kształt budżetu uchwala rada powiatu w głosowaniu jawnym.
Realizatorem zadań wynikających z uchwalonego budżetu jest zarząd powiatu. To na staroście i członkach zarządu ciąży obowiązek przygotowania i wykonania zgodnie i na podstawie prawa, zadań ustalonych przez radę powiatu (organ kolegialny). To również starosta i członkowie zarządu poszukują możliwości pozyskania dodatkowych środków zewnętrznych krajowych, UE oraz innych zagranicznych na realizację zadań. Należy tu zaznaczyć, że możliwości pozyskania środków uwarunkowane jest szeregiem obostrzeń. Największą barierą jest wysokość własnych środków (dla wyjaśnienia: nie ma możliwości pozyskania środków zewnętrznych bez przeciwstawienia im środków własnych; np. gdy można pozyskać dotację w wysokości 50 % to drugie 50 % trzeba mieć własnych). Również nie bez znaczenia są obostrzenia wynikające z ustawy o finansach publicznych, w szczególności co do wysokości zadłużenia.
Nie mniej jednak starosta z zarządem co roku pozyskuje dodatkowe środki na zadania własne powiatu. Zasługującym na podkreślenie w tym zakresie jest dobra współpraca z gminami naszego powiatu, w szczególności przy realizacji zadań drogowych.
Zarząd powiatu obraduje praktycznie co tydzień, a praca starosty jest ciągła.
Z prac zarządu protokoły publikowane są w biuletynie informacji publicznej powiatu wieruszowskiego.
Natomiast rada powiatu obraduje co najmniej raz w miesiącu.
Podczas obrad zarówno komisji rady oraz rady powiatu przedstawiają wnioski i interpelacje, a przede wszystkim podejmują w głosowaniu decyzje w formie uchwał.
W tym miejscu należy wskazać, że wyniki pracy rady nie zależą od ilości zgłoszonych interpelacji i wniosków, a tym bardziej od ich ilości nie przybywa środków finansowych. Protokoły z obrad publikowane są w biuletynie informacji publicznej powiatu wieruszowskiego.
Szczegółowy obraz wykonania przez starostę i zarząd zadań ustalonych przez radę powiatu można prześledzić w sprawozdaniu z wykonania budżetu na stronie internetowej www.powiat-wieruszowski.pl w zakładce Samorząd powiatowy/budżet powiatu.
Aby właściwie zobrazować prace starosty należy w pierwszej kolejności wskazać na jego zadania.
Starosta uczestniczy w wykonywaniu zadań przewidzianych dla zarządu powiatu. W tej sytuacji realizacja mandatu radnego jest wprost powiązana z funkcją starosty, będącego jednocześnie przewodniczącym zarządu powiatu – kolegialnego organu wykonawczego powiatu. Do zadań zarządu należy w szczególności: wykonywanie uchwał rady, gospodarowanie mieniem powiatu, wykonywanie budżetu powiatu, zatrudnianie i zwalnianie jednostek organizacyjnych powiatu.
Starosta wykonuje także zadania z zakresu administracji publicznej rządowej.
Jako radni doskonale znamy potrzeby wspólnoty samorządowej powiatu, ponieważ żyjemy w tym społeczeństwie, stykamy się z mieszkańcami na co dzień, uczestniczymy w organizowanych przez różne środowiska i organizacje zebraniach. Dotyczą nas w różnym stopniu te same problemy co wszystkich innych. W podejmowaniu decyzji staramy się wybierać te rozwiązania, które są możliwe ze względów finansowych oraz najbardziej obiektywnie potrzebnych i służącym nie pojedynczym osobom, lecz wszystkim na równych prawach – jak to istota wspólnoty samorządowej. Nie prześcigamy się w ilościach składanych interpelacji i wniosków, gdyż w pierwszej kolejności wiemy, że realizuje się podjęte decyzje, a nie zaprzecza im poprzez coraz to nowe pomysły nie znajdujące pokrycia.
Natomiast też bardzo byśmy chcieli, aby było możliwe realizowanie więcej zadań, zwłaszcza tych drogowych.
Zdajemy sobie jednak sprawę, że powiat wieruszowski jest jednym z najmniejszych powiatów zarówno w województwie łódzkim jak i w kraju. Nie jest wyjątkiem na mapie Polski, dotykają go wszystkie skutki nie od nas zależne.
Dlatego uważamy, że na miarę posiadanych możliwości realizowane są potrzeby naszej wspólnoty samorządowej. Niczego nie uważamy za porażkę czy sukces pojedynczego radnego – rada powiatu, zarząd powiatu jest organem kolegialnym.
Korzystając z przepisów prawa prasowego prosimy o publikację naszej odpowiedzi w całości.
Radni:
Dariusz Sowiński
Krzyżanowski Mirosław
Mielczarek Zbigniew
Zuzanna Wojtan
Kupietz Prakseda
Jerzy Ajtner
Józef Suwara
Andrzej Żóraw
Piotr Kowalczyk
Andrzej Szymanek
(jeden podpis nieczytelny)

Ten wpis został opublikowany w kategorii Powiat Wieruszowski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Pyzdra
7 lat temu

pewnie szału nie było

Janosik
7 lat temu

wniosek mój – po co się wysilać ?! a propos młokos ma rację podobno radny Przybył zaproponował oddanie diet , czy ktoś wie kto był za a kto przeciw?

7 lat temu

Jak to czytam to przychodzą mi myśli samobojcze. Oddać diety,odejść,wyjść z urzędu po schodach,obejrzeć się za siebie i podziękować tylko nie wiem komu, Diety oddać i po przeliczeniu przekazać je na szczytny cel.

inny wyborca
7 lat temu

Szanowni radni wymienieni powyżej, po co było się męczyć trzeba było dać link do ustawy o samorządzie powiatowym i zainteresowani by sobie przeczytali. Kpiny sobie urządzacie i nic więcej.

wyborca
7 lat temu

Radny nie jest związany instrukcjami wyborców ani partii politycznej, do której należy, czy organizacji, której jest członkiem. Mandat radnego jest wolny, co daje radnemu swobodę działania, która pozwala zajmować się wszystkimi inicjatywami na terenie powiatu a zwłaszcza tymi zgłaszanymi przez wyborców, a nie tylko realizowaniem swojego programu wyborczego czy też nakreślonych działań przez zarząd powiatu. Jesteście państwo radnymi ubezwłasnowolnianymi i związanymi otrzymywanymi dietami i nic poza tym. Nie potraficie nawet prostej odpowiedzi sklecić do prasy co robiliście przez dwa lata i powiem wam dlaczego ! Dlatego że NIC nie robiliście i byliście tylko maszynką do głosowania a wyborców macie gdzieś ale przyjdzie czas że wyborcy też was będą mieli gdzieś.