Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy

Od niespełna trzech lat klasę akordeonu w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Aleksandra Tansmana w Kępnie prowadzi z ogromnym powodzeniem Pan Sławomir Moch. Od początku klasa prężnie się rozwija o czym świadczy imponująca liczba sukcesów na wielu prestiżowych konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Jak dotąd młodzi utalentowani artyści doskonalący swoje umiejętności w grze na akordeonie pod czujnym okiem nauczyciela przy wsparciu rodziców zdobyli ponad 33 nagrody, w tym: 2 wyróżnienia podczas ubiegłorocznych przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, nagroda specjalna Burmistrza Miasta Słupcy dla Pana Sławomira Mocha – najlepszego (spośród 26 pedagogów) nauczyciela klasy akordeonu podczas tegorocznych Słupeckich Spotkań Muzycznych oraz tytuł Ucznia Roku 2016 dla Juliana Rozwadowskiego w plebiscycie „Człowiek roku 2016”, zorganizowanym przez gazetę Twój Puls Tygodnia. Na taki wynik zapracowali: Florian Taras z kl. II, Mikołaj Michalczyk z kl. III, Patrycja Rabiega z kl. IV, Julian Rozwadowski z kl. V i Damian Rydz z kl. VI.

Nieprawdopodobna jak do tej pory liczba osiągnięć wyżej wymienionych akordeonistów do niewątpliwie powód do dumy dla uczniów, nauczyciela, rodziców, szkoły i środowiska, z którego się wywodzą. Warto przy tym zaznaczyć, że każdy konkurs stanowi okazję do promocji, konfrontacji, zdrowej rywalizacji i integracji młodych adeptów akordeonowej sztuki wykonawczej. Dzięki tej praktyce zdobywa się bezcenne doświadczenie w zakresie obycia scenicznego i oswaja z towarzyszącą podczas występów publicznych tremą. Imponujący w przeciągu tak krótkiego okresu czasu wynik plasuje klasę akordeonu kępińskiej Szkoły Muzycznej na bardzo wysokiej pozycji w ogólnopolskim rankingu szkół muzycznych I stopnia. Nazwiska tych uczniów są rozpoznawane w środowisku akordeonistów w Polsce i to zarówno przez rówieśników ich rodziców, nauczycieli jak i profesorów akademii muzycznych. Na podstawie wysłuchanych podczas wielu konkursów akordeonowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym pozostałych uczestników oraz ich wysokich wyników z całą pewnością można stwierdzić, że poziom gry na „kaście” na wszystkich szczeblach – od szkół muzycznych I stopnia aż po studia wyższe – jest bardzo wysoki. Na scenach wielu prestiżowych konkursów rywalizują ze sobą najlepsi.

Między ocenami jurorskimi niekiedy są subtelne różnice, które jednak decydują o miejscu na podium. Należy mieć przy tym świadomość, że każda wygrana niesie za sobą wiele wyrzeczeń i wiąże się z dużą odpowiedzialnością, jaką musi w chwili występu udźwignąć taki młody artysta. Drogą do sukcesu jest dobra współpraca z pedagogiem, wsparcie rodziców, nieustanne dążenie do doskonałości, pokonywanie wszelkich, nawet tych najmniejszych trudności, niepoddawanie się w chwilach niepowodzeń, motywacja i systematyczna praca. Aspirując do najwyższych nagród na konkursach należy spełnić jeszcze inne warunki, związane z psychiczną odpornością na stres podczas występu i bezbłędnym wykonaniem programu, często wykraczającego poza poziom danej kategorii, a to z kolei bywa najtrudniejsze, ponieważ każdy uczestnik ma świadomość, że od tych kilku minut na scenie, do których tak długo i ciężko się przygotowywał będzie zależał ostateczny werdykt jury – powiedziała Magdalena Pacholik, dyrektor szkoły.

W dniach 20-21 kwietnia 2018 r. w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Suwałkach odbył się III Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy. Impreza ta odbywa się cyklicznie co dwa lata. W tej edycji wzięło udział ponad 150 uczestników z Polski i państw północno-wschodniej Europy – Łotwy, Litwy, Białorusi, Estonii i Rosji. Konkurs został zaadresowany do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Jego celem była prezentacja osiągnięć artystycznych i pedagogicznych w zakresie akordeonowej sztuki wykonawczej, popularyzacja nowych, wartościowych pozycji repertuarowych oraz promocja artystyczna młodych akordeonistów, zespołów i orkiestr akordeonowych. Konkurs został podzielony na dwie zasadnicze kategorie: soliści i zespoły. W tych ponadto wyodrębnione zostały kategorie wiekowe. Pomimo tego konkurencja w każdej grupie była duża a rywalizacja jeszcze bardziej zacięta. Z uwagi na tak duże zainteresowanie konkursem organizator imprezy – dbając o sprawny jej przebieg – do oceny uczestników powołał dwie odrębne komisje jurorskie. Kępińską Szkołę Muzyczną reprezentowało dwóch uczniów. Florian Taras z kl. II z racji wieku wystąpił w drugiej kategorii solistów, oznaczonej symbolem A2, natomiast Mikołaj Michalczyk z kl. III – w kategorii A3. Obie kategorie oceniała trzyosobowa komisja pod przewodnictwem prof. Elżbiety Rosińskiej z Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. Członkami jury była również prof. Elwira Śliwkiewicz – Cisak z Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie i mgr Mindaugas Labanauskas z Veiveriu Antano Kucingio meno mokykla w Kownie na Litwie. Obaj uczniowie w tym konkursie zajęli II miejsce. Warto przy tym zaznaczyć, że Florian konkurował z 42 pozostałymi uczestnikami w swojej kategorii, natomiast Mikołaj 26. Imprezami towarzyszącymi w pierwszym i drugim dniu konkursu były koncerty i recitale z udziałem zaproszonych artystów: solistów i zespołów kameralnych.

To wydarzenie miało również na celu promowanie samego akordeonu, który cieszy się obecnie dużą popularnością. Akordeoniści nazywają go często kameleonem. Instrument ten bardzo dobrze odnajduje się w zestawieniach z innymi w muzyce kameralnej. Wykonuje się na nim zróżnicowany repertuar: muzykę klasyczną, utwory transkrybowane, muzykę współczesną napisaną nowym językiem, dalej taneczną i rozrywkową, stąd zachęcamy do nauki gry na tym instrumencie w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Kępnie. Wnioski kandydatów są przyjmowane do 31 maja b.r. – dodała Magdalena Pacholik, dyrektor szkoły. Tymczasem gratulujemy sukcesów młodym akordeonistom, nauczycielowi i rodzicom i życzymy powodzenia na kolejnych konkursach.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Z kraju. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments