Agnieszka Wolny-Hamkało o literaturze dla dzieci

„Nowe czy stare? Co wybierać do czytania dzieciom oraz jak promować literaturę wśród najmłodszych” – pod takim tytułem w Samorządowej Bibliotece Publicznej w Kępnie odbyło się w dniu 21 czerwca szkolenie dla nauczycieli i bibliotekarzy z regionu. Z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem dzieliła się Agnieszka Wolny-Hamkało, pisarka, publicystka, krytyk literacki, poetka i autorka książek dla dzieci.

Szkolenie stanowiło część projektu „Co czytali moi rodzice?”, realizowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Promocja Czytelnictwa”.
Projekt umożliwia wymianę doświadczeń czytelniczych pomiędzy rodzicami i dziadkami a nowym pokoleniem czytelników. Jego celem jest przypomnienie klasycznej literatury dziecięcej oraz książek/postaci kultowych dla pokolenia obecnych rodziców, ale też ukazania bogactwa i wartości współczesnej literatury dla dzieci. Co się zmieniło? Czy można mówić o książkach lepszych i gorszych? Czy klasyczna literatura dziecięca może być jeszcze dla dzieci atrakcyjna? Co sprawia, że we współczesnych książkach dla dzieci zaczytują się również dorośli? Na te i inne pytania odpowiadaliśmy podczas szkolenia.

Podczas spotkania pani Agnieszka prezentowała ciekawe przykłady literatury dla dzieci, która nie tylko bawi, ale niesie też ze sobą walory edukacyjne. Pokazywała również nowe formy interpretacji klasycznych baśni. Wskazywała także, że w poprzez baśnie dzieci mogą oswoić się z tematami trudnymi, takimi jak śmierć czy niebezpieczeństwo. Pisarka zachęcała, by wybierając książki dla dzieci nie bać się tematów trudnych, często kontrowersyjnych, bo w szkołach dzieci i młodzież stykają się z różnymi sytuacjami. Jeśli nie stworzymy przestrzeni do rozmowy dla młodzieży np. o zagrożeniach, które niesie pornografia, używki czy agresja słowna, zostaną sami z tym, czego dowiedzieli się na podwórku czy z mediów. – A to przecież nie tak wygląda – podkreślała pani Agnieszka, wskazując, że to my jesteśmy odpowiedzialni za kształtowanie prawidłowego obrazu świata naszych podopiecznych. Zachęcała także do pozwalania dzieciom na bycie łobuzami – dzieci ugrzecznione, nauczone, że nie wolno mówić nie, nie będą asertywne w dorosłym życiu. Nie będą potrafiły stawiać granic – to kolejny wniosek, który pomocny będzie w przyszłości przy wyborze literatury dla dzieci.

Szkolenie spotkało się z pozytywnym odbiorem uczestników. Jeszcze po jego zakończeniu bibliotekarze dzielili się swoimi wrażeniami i dyskutowali na temat inspiracji zaczerpniętych ze szkolenia. Wierzymy, że udział w nim pomoże bardziej świadomie i odpowiedzialnie wybierać lektury dla młodych czytelników.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kępno. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments