Najbogatsze samorządy w 2017 roku
Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach rankingu bogactwa są zazwyczaj tacy sami: Warszawa, Sopot, Polkowice, Kleszczów. Dziwnów wyprzedził Krynicę Morską, a powiat człuchowski powiat przysuski. Na kolejnych miejscach jest jednak dużo ciekawiej, a największe zmiany zaszły w woj. opolskim. Dobrzeń Wielki z 16. pozycji wśród gmin wiejskich spadł na jedno z ostatnich – 1537. Niewiele mniej dramatyczny spadek (z 752. na 1510 miejsce.) zaliczyła gmina Dąbrowa. Komprachcice – już wcześniej niezbyt zamożne – zajęły tym razem ostatnie miejsce zyskując miano najuboższej gminy w całym kraju. To efekt aneksji części terytoriów tych gmin przez Opole.
Prezentujemy ranking bogactwa samorządów. To najbardziej stabilny z naszych rankingów. Trudno zostać zwycięzcą, a dostanie się do pierwszej dziesiątki też jest trudne. Zmiany w czołówce są powolne. Takie skoki, jak powiatu przasnyskiego z 35. na 3. miejsce, Tarnowa z 10. na 5. miejsce, Pruszkowa z 27. na 5. – należą do rzadkości. Zwykle zmiany są stopniowe. Ktoś powoli opada, inny delikatnie awansuje z roku na rok. Dlatego największą wartością jest możliwość śledzenia wyników od 2001 roku, do czego zachęcamy.
Zastosowana metoda obliczania wskaźnika użytego w rankingu jest identyczna jak rok temu. Pominięte zostały wpływy z dotacji celowych. Zwłaszcza w okresie intensywnego korzystania z funduszy unijnych takie dotacje mają chwilowy, ale bardzo silny wpływ na wielkość dochodów. Wpływ dużej dotacji inwestycyjnej potrafi wywindować samorząd bardzo wysoko w rankingu, ale jest to awans incydentalny i niemający związku z trwałym wzrostem zamożności. – Wydaje się więc, że uwzględnienie tylko dochodów własnych i otrzymywanych subwencji lepiej oddaje hasło naszego rankingu (zamożność) – tłumaczy profesor Paweł Swianiewicz, współautor rankingu.
Tak jak w ubiegłych latach wpływające do budżetu dochody zostały skorygowane na dwa sposoby. Po pierwsze, odjęliśmy składki przekazywane przez samorządy w związku z subwencją równoważącą (regionalną w przypadku województw) – tak zwane janosikowe. Po drugie, do faktycznie zebranych dochodów dodaliśmy skutki zmniejszenia stawek, ulg i zwolnień w podatkach lokalnych – chodzi o to, aby porównywać faktyczną zamożność, a nie skutki podejmowanych w gminach autonomicznych decyzji odnoszących się do polityki fiskalnej. Ta poprawka odnosi się wyłącznie do samorządów gminnych, bo powiaty i województwa nie podejmują żadnych decyzji odnoszących się do podatków.
Skorygowane w ten sposób dochody podzieliliśmy przez liczbę ludności każdej jednostki samorządowej.
Notatka prasowa
Poniżej komentarz redakcji i diagramy na podstawie http://www.wspolnota.org.pl/fileadmin/justyna_kaminska/Archiwum/Ranking_-_Zamoznosc_samorzadow_2018_r_OK.pdf
Województwo łódzkie jest najmniej zamożnym województwem w kraju
Spada zamożność w powiecie wieruszowskim a sąsiedzi awansują
Gminy Miejsko – wiejskie z siedzibą powiatu.
Znaczny wzrost zamożności Gminy Wieruszów to zasługa zwiększonego dochodów samorządu z podatku PIT na co składa się : większe zatrudnienie, większe dochody z działalności gospodarczej oraz wzrost wynagrodzeń a sprzyja temu rosnąca koniunktura gospodarcza oraz wzrost popytu wewnętrznego w kraju.
Gminy wiejskie. Wyraźne wzrosty zamożności widoczne są w gminach wiejskich powiatu kępińskiego w których rozwinął się przemysł meblarski. Gminy typowo rolnicze z niewielkim uprzemysłowieniem popadają w stagnację ze względu na to, że rolnictwo nadal jest mało dochodowe. Być może zapowiadany rozwój przetwórstwa owocowo-warzywnego i odnowienie upraw rzepaku wpłynie zasadniczo na poprawę zamożności polskiej wsi. Handel bezpośredni produktów rolnych powinien też przynieść pozytywny efekt.
Kępno niby biedniejsze ale tam ciągle coś robią a to basen a to drogi gminne a to kanalizację i na kulturę jest kasa a w bogatym Wieruszowie bieda aż piszczy. Czas na zmianę administratora bo puści nas z torbami .