Program Kolejowy CPK. Nowe połączenia także przez Wieruszów

Szprycha nr 9. Nowe połączenia dla łódzkiego, dolnośląskiego, opolskiego, wielkopolskiego i lubuskiego.

 

 Centralny Port Komunikacyjny  to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 9 powstanie 490 km nowych linii kolejowych, a prawie 670 km zostanie zmodernizowanych. Inwestycje połączą CPK i Warszawę nowymi torami m.in. z Poznaniem i Wrocławiem. Dzięki nim o ponad połowę skróci się czas podróży ze stolicy m.in. do Sieradza, Gorzowa Wielkopolskiego i Szczecina.

 Program Kolejowy CPK zakłada, że biegnąca z CPK i Warszawy kolejowa szprycha nr 9 poprowadzi z prędkością 250 km/godz. przez Łódź Fabryczną do zachodnich województw Polski. Trasa w kształcie litery „Y” rozgałęzi się w Sieradzu, dawnym królewskim mieście. Jedna odnoga pojedzie na Wieruszów, znajdujący się na historycznym bursztynowym szlaku, aż do Wrocławia , miasta 118 mostów i Europejskiej Stolicy Kultury 2016. W Jaworze i Świdnicy można obejrzeć Kościoły Pokoju, największe drewniane budowle o funkcjach religijnych w Europie, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jadąc dalej, dotrzemy do Wałbrzycha i Lubawki, skąd da się już wyruszyć w Sudety, Karkonosze, Góry Sowie i Góry Stołowe (w których kręcono np. „Opowieści z Narni”) albo jechać dalej – do czeskiej Pragi.

Jeśli w Sieradzu pojedziemy odnogą do Kalisza, jednej z najstarszych miejscowości w Polsce, tory poprowadzą nas do stolicy Wielkopolski i miasta studentów, czyli Poznania. Stamtąd dwa razy szybciej niż dzisiaj – z zakładanym czasem przejazdu z Warszawy 3 godz. 15 min – dojedziemy pociągiem do Szczecina, nazywanego też Paryżem Północy. Z Poznania w nieco ponad 1,5 godziny dotrzemy także do Gorzowa Wielkopolskiego z jego malowniczymi Bulwarem Nadwarciańskim albo do Słubic, skąd pociągi pojadą do Berlina.  Szprychą nr 9 przez Kalisz dojedziemy również do Leszna z jego urokliwą Polaną Trzech Dębów i Głogowa, dziś jednego z głównych miast Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego, i dalej aż do Zielonej Góry, która oprócz pięknego Starego Miasta jest niezaprzeczalnie polską stolicą win.

Dzięki planowanym inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 9,  Wrocław i Dolny Śląsk, jedne z najszybciej rozwijających się regionów w Polsce, pełne zabytków i atrakcji, zostaną połączone z CPK w czasie poniżej 2 godzin. Rozgałęzienie trasy na Zieloną Górę modernizowaną i elektryfikowaną linią nr 14 stworzy bezpośrednie połączenie z CPK i Warszawą dla Głogowa, Leszna i Krotoszyna. Nowe odcinki torów w korytarzu Warszawa-CPK-Wrocław-Praga nie tylko radykalnie skrócą czas dojazdu do Wałbrzycha czy Jeleniej Góry, ale pozwolą także na włączenie w tę ekspresową relację 60-tysięczną Świdnicę. Szybciej dojedziemy także na zachód kraju – podróż z Warszawy do Gorzowa Wielkopolskiego skróci się o ponad 3,5 godziny (wyniesie 2 godz. 40 min), a podróż ze stolicy do Poznania zajmie nam ponad półtorej godziny mniej niż obecnie (czyli 1 godz. 55 min). Zakładane inwestycje ułatwią podróże łącznej liczbie prawie 5,6 mln mieszkańców powiatów wzdłuż linii kolejowych na „dziewiątce”.

Korzyści dla pasażerów jest więcej. Szprycha do Wrocławia i Świdnicy skokowo poprawi dostępność Dolnego Śląska. Wschowa, dziś wykluczona transportowo, przestanie być białą plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski Poznania i Szczecina. Inwestycje umożliwią także szybkie podróże koleją za granicę: przez Lubawkędo czeskiej Pragi czy ze Słubic do Berlina–– wylicza Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie w ramach szprychy nr 9  140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób transporcie drogowym – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Więcej informacji o korzyściach dla regionu wynikających z inwestycji w ramach szprychy nr 9 znajdą Państwo w załączonej prezentacji i na infografice.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacja prasowa, Z kraju. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments