W Publicznej Szkole Podstawowej w Żdżarach odbyły się warsztaty bursztynnicze. Uczniowie wysłuchali informacji o pochodzeniu bursztynu, o jego rozmieszczeniu na świecie oraz o historii bursztynu bałtyckiego. Poznali różne nazwy bursztynu, również w innych językach oraz poznali największe okazy, znajdujące się w muzeach. Dowiedzieli się o znaczeniu pradawnego szlaku bursztynowego, wiodącego między innymi przez nasze tereny.
Szczególne zainteresowanie wzbudziły okazy bursztynu, w których uwięziono rośliny i zwierzęta – inkluzje. Zaciekawienie u uczniów wywołały również doświadczenia, związane z właściwościami fizycznymi i chemicznymi bursztynu. Prelegent przypomniał, że medycyna ludowa od pradziejów określała amber, jako „kamień zdrowia i życia”. Magia i piękno oraz właściwości tego „kamienia” odcisnęły swoje piętno w wierzeniach wielu narodów. A chęć posiadania cząstki „kropli słońca” przyczyniło się do rozwoju wyrobów biżuterii i wszelakich ozdób oraz innych przedmiotów użytkowych z tego materiału.
Uczniowie samodzielnie wykonywali rysunki z pyłu bursztynowego oraz czyścili i szlifowali bursztyny, które później mogli zaprezentować rodzicom w domu.
Warsztaty zorganizowano w ramach grantu: „Zajęcia edukacyjno-historyczne dla dzieci z terenu Gminy Bolesławiec”, finansowanego przez Między Prosną a Wartą Lokalna Grupa Działania, a realizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Żdżary i Wiewiórka.