Podsumowanie projektu unijnego „Wszyscy żyjemy w świecie cyfrowym” w ramach programu Erasmus + w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Kępnie

W dniu 29.09.2021 roku w naszej szkole odbyło się podsumowanie zrealizowanego projektu unijnego „Wszyscy żyjemy w świecie cyfrowym” w ramach programu Erasmus plus, który skierowany był do uczniów liceum ogólnokształcącego. Koordynatorem projektu była pani Ewa Kowalczyk-Mikołowska – nauczyciel języka angielskiego. Udział w spotkaniu wzięli przedstawiciele Starostwa Powiatowego, dyrekcja, rodzice, nauczyciele oraz młodzież biorąca udział w projekcie.

Realizacja projektu rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku miała trwać 2 lata. Ze względu na obecną sytuację związaną z pandemią Covid 19 projekt został przedłużony o rok – rok, który był dla uczestników nadzieją na zakończenie wszystkich zaplanowanych działań. Niestety, rzeczywistość okazała się inna i uczniowie, którzy mieli zaplanowaną mobilność na marzec 2020, musieli zadowolić się spotkaniem online ze swoimi partnerami.
Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji językowych, umiejętności cyfrowo – informacyjnych w odniesieniu do mediów społecznościowych oraz radia i telewizji. Młodzież poznała nowe kultury, wymieniła doświadczenia oraz poznała nowych zagranicznych przyjaciół.

Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia koordynatora projektu – pani Ewy Kowalczyk-Mikołowskiej, która przedstawiła założenia i priorytety Programu Erasmus+, a także zapoznała uczestników z procedurą złożenia wniosku unijnego do Agencji Narodowej. Poinformowała również o stronach internetowych, na których można znaleźć partnerów do współpracy oraz zaczerpnąć inspiracji do napisania wniosku.

Następnym punktem programu było pokazanie uczestnikom efektów pracy zrealizowanego projektu oraz tego, co uczniowie i szkoła zyskali. Warto podkreślić, że realizacja tego całego przedsięwzięcia to nie tylko wyjazdy na wymiany partnerskie. Pomiędzy spotkaniami międzynarodowymi uczniowie mieli wyznaczone zadania, które musieli zrealizować przed wyjazdem na daną mobilność.

W trakcie pobytu u swoich partnerów uczestniczyli w warsztatach pracując w grupach międzynarodowych. Nabyli wiele umiejętności związanych z grafiką, obróbką zdjęć, fotografią, montażem filmików reklamowych, stworzyli gry na platformach edukacyjnych, formularze online do ankietowania społeczeństwa, pracowali z obróbką dźwięku, zapoznali się z tajnikami tworzenia audycji radiowo – telewizyjnych. A największym przedsięwzięciem naszego projektu było stworzenie strony internetowej projektu prowadzonej przez młodzież projektową. Przede wszystkim jednak udoskonali swoje umiejętności językowe, ponieważ kanałem komunikacyjnym był język angielski. Projekt miał oczywiście ogromny wpływ na szkołę.

Poprzez realizację takich działań zmienia się wizerunek szkoły w lokalnej społeczności i nie tylko, mieszkańcy i nasi uczniowie, czy przyszli uczniowie kończący szkołę podstawową widzą, że każda współpraca międzynarodowa daje tzw. wartość dodaną; daje im możliwość nawiązania komunikacji interpersonalnej z młodzieżą europejską, poznania ich zwyczajów i kultury, a przede wszystkim języka. Największym atutem w projektach jest to, że integrują one młodzież, a to w dzisiejszych czasach cyfryzacji i portali społecznościowych jak i gier jest najważniejsze, wręcz priorytetowe.

W kolejnym punkcie naszego spotkania, pani Marta Chrząstowska – nauczyciel języka angielskiego oraz uczestnicy projektu podzielili się swoimi wrażeniami. Opowiadali o swoich obawach, oczekiwaniach, ale przede wszystkim o tym, że to doświadczenie bardzo pozytywnie wpłynęło na ich osobowość, rozwój i kontakty interpersonalne. Udział w projekcie wniósł dużo pozytywnej energii w ich życie, która ich nakręca do kolejnych działań.

Ostatnim punktem naszego spotkania było przedstawienie działań zrealizowanych w trakcie realizacji projektu. Pokazaliśmy gazetkę projektową, broszurki, filmiki ukazujące powstałe wiadomości radiowe i telewizyjne, spotkanie integracyjne z rodzicami i przedstawicielami Starostwa Powiatowego, , sztukę „Romeo i Julia”, scenki z odgrywaniem różnych ról, filmiki z odbytych wycieczek do Wrocławia i Krakowa. Ta ostatnia wywarła niesamowite wrażenia, poruszyła najgłębsze emocje, co można było dostrzec na ich twarzach. Praca nad zrealizowaniem naszych działań wymagała wiele poświęceń, ale satysfakcja z niej pozostanie na zawsze.

Jako koordynator projektu, uważam, że podejmowanie inicjatywy organizowania wymian uczniowskich w ramach Programu Erasmus plus jest niezmiernie ważne nie tylko dla szkoły, ale przede wszystkim dla uczniów. To właśnie dzięki poznaniu nowych osób, kultur, a przede wszystkim żywego języka jest prawdziwą szkołą dla uczestników projektu. Dlatego gorąco zachęcam wszystkich nauczycieli języków obcych do zaangażowania się w pracę nad projektami w ramach programu Erasmus plus.
Ewa Kowalczyk-Mikołowska

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments