ZUS ostrzega przed oszustami wykorzystującymi tzw. spoofing

INFORMACJA PRASOWA
ZUS: uwaga na oszustów wykorzystujący tzw. spoofing

Konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.

Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu. Choć telefon odbiorcy wyświetla daną informację o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości dzwoni lub pisze ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów.

W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia z informacją, że otrzymali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (wyświetlany na telefonie klienta) – gdzie osoba łamaną polszczyzną zapytała, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu – mówi rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

ZUS informuje, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.

– Zgodnie z naszymi standardami w sytuacji kiedy jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, nasi konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta – informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS województwa łódzkiego. -Połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie. Apelujemy, by nie udostępniać nikomu swoich danych do logowania na PUE ZUS – dodaje rzeczniczka.

Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa łódzkiego

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysztof
2 miesięcy temu

Niestety wyłudzanie danych i w ogóle dostępów do kont to sprawa chyba tak stara jak internet 😉 Często ciężko coś zrobić dopóki ktoś nie użyje naszych danych w jakiś niecnych celach – jak tu opisano: https://www.prawo-karne.info/przechwytywanie_danych_o_osobach-76-p.html ale warto przede wszystkim zachować czujność, a jak cos nas niepokoi – natychmiast się rozłączać!! Tego powinni uczyć już w szkole 😉