Rajd rowerowy po Gminie Bolesławiec

Kolejny rajd rowerowy w ramach programu: ,,Zachowane zabytki dziedzictwa historycznego, kulturowego i religijnego na terenie Gminy Bolesławiec’’ realizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Żdżary i Wiewiórka, a współfinansowanego przez Gminę Bolesławiec – tym razem udaliśmy się na południe gminy.

W piątkowy, słoneczny dzień spod szkoły w Żdżarach wyruszyliśmy, przez Wiewiórkę, Makowszczyznę, Wójcin i Ladomierz do Kolonii Bolesławiec-Chróścin. Tam w gęstwinie zadrzewień, na zboczu terasy brzegowej Pradoliny Prosny odnaleźliśmy już nieliczne, zniszczone nagrobki – macewy, pozostałość po dawnym cmentarzu żydowskim. Do II wojny światowej lokalna społeczność żydowska właśnie w tym miejscu grzebała swoich zmarłych, jednak okrucieństwo wojny i zawieruchy polityczne w naszym kraju w latach socjalizmu doprowadziły do niemal całkowitej zagłady cmentarza.

Dzisiaj już mało widoczne ślady pozostałości kamiennych nagrobków świadczą o przeszłości. A warto wspomnieć, że cmentarz lokowano w szczególnym miejscu, gdzie w okresie średniowiecza nasi przodkowie wybudowali grodzisko pierścieniowe, które miało zapewniać bezpieczeństwo dla najbliższej okolicy.

Z Kolonii Bolesławiec-Chróścin przejechaliśmy do Chróścina, na cmentarz katolicki, gdzie znajdują się groby obrońców z września 1939 r. oraz ofiar wojny. Przy drewnianym kościółku p.w. św. Mikołaja w Chróścinie oglądaliśmy pomnik poświęcony mieszkańcom Chróścina, którzy zginęli podczas II wojny. W pobliżu kościoła podziwialiśmy ciekawą architekturę drewnianej plebani, a dzięki uprzejmości księdza proboszcza mogliśmy poznać historię kościoła i odnowione wnętrze świątyni.

W porze obiadowej zjedliśmy posiłek w gospodarstwie agroturystycznym. Z nowymi siłami udaliśmy się pod Pałac Łopuchina i do cerkwi p.w. św. Jerzego Zwycięzcy. Zapoznaliśmy się z napowietrznym muzeum, poświęconym powstaniom narodowym i dziejom okolicznych miejscowości, szczególnie losom właścicieli pałacu.

W Goli zobaczyliśmy symboliczne przejście graniczne z czasów II Rzeczypospolitej i miejsce ataku wojsk niemieckich – z 1 września 1939 r.
Przez Golę, Wójcin, Makowszczyznę i Wiewiórkę udaliśmy się w drogę powrotną do Żdżar.

pozdrawiam
Piotr Zawada

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.