Z takim przesłaniam rozpoczęliśmy w Szkole Podstawowej w Mieleszynie cykl zajęć w ramach programu „Trzymaj formę”, organizowanego przez Stację Sanitarno- Epidemiologiczną w Wieruszowie.
Przez pięć dni uczniowie brali udział w degustacji zdrowej żywności. Dni te zostały opatrzone mianem „ Dni Kolorowych”.
Pierwszy dzień należał do koloru pomarańczowego. Uczniowie oraz nauczyciele przyodziali stroje w tym kolorze, zajadali pyszne, zdrowe, pomarańczowe warzywa i owoce oraz pili soki marchewkowe. W drugim dniu dominował kolor żółty. Cytryna i banan stali się głównymi bohaterami tego dnia. Kwaśne miny po zjedzeniu cytryn rozweseliły radosne i bogate w przesłania witaminowe piosenki.
Trzeci dzień należał do zieleni. W tym dniu szkolne sale i korytarze mieniły się różnymi odcieniami koloru zielonego. Duże wrażenie zrobiły również smaczne kanapki, wykonane przez nauczycieli z sałaty, ogórka i zieleniny, którą uczniowie wraz z wychowawcami wyhodowali w swoich klasach w ramach „zielonych ogródków”.
Kolejnego dnia towarzyszyły nam owoce i warzywa w kolorze czerwonym. Ostatni dzień należał do fioletu, wówczas spożywaliśmy śliwki, buraki i smakowaliśmy pyszne soki wiśniowe.
Kwintesencją naszego tygodnia był pochód, podczas którego zachęcaliśmy mieszkańców Mieleszyna do prowadzenia zdrowego stylu życia. Wyszliśmy na ulice naszej miejscowości z transparentami i przygotowanymi zdrowymi potrawami.
Wszyscy z apetytem kosztowali naszych wytworów. Podczas przemarszu towarzyszyły nam piosenki, w których promowaliśmy to, co najistotniejsze, czyli zdrowie. Dopełnieniem naszych haseł były przygotowane gazetki, w których znajdowały się przepisy na zdrowe potrawy, których autorami byli uczniowie wraz z rodzicami.
Na koniec pragnę dodać, że naszą przygodę z programem „Trzymaj formę” zakończy wizyta pani dietetyk w naszej szkole oraz zajęcia aerobiku, na które już dziś serdecznie zapraszam.
Koordynatorami programu w naszej szkole były panie: Iwona Juszczak, Małgorzata Cichecka i Mariola Nawrocka.
Małgorzata Cichecka
Plan pracy programu „Trzymaj formę”
Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem,
odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną w połączeniu z rodziną.
Cele szczegółowe:
-pogłębianie wiedzy w zakresie znaczenia zbilansowanej diety i aktywności fizycznej dla
organizmu;
-rozwijanie samodzielności uczniów;
-wdrożenie do korzystania z różnych źródeł informacji (np. opakowania produktów
żywnościowych);
-kształtowanie umiejętności właściwej samooceny.
– zapoznanie się z tradycjami żywieniowymi w różnych regionach i rodzinach
–propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym
Nabywanie umiejętności:
-twórczego myślenia i działania;
-zbierania informacji;
-współpracy w grupie i w rodzinie;
-rozwiązywania problemów;
-podejmowanie decyzji;
-ocenianie własnej pracy;
-prezentacja jej efektów.
uczeń pozna:
– funkcje układu pokarmowego
– źródła i znaczenie składników pokarmowych
– rola i skutki niedoboru niektórych witamin ( A, C,B6, B12, kwasu foliowego,D) składników mineralnych ( Mg ,Fe ,Ca)
– pozna rolę błonnika w organizmie i w jakim produktach jest go najwięcej
– uzasadnienie konieczności systematycznego spożywania warzyw i owoców
– dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną
– obliczy indeks masy ciała
– analiza i konsekwencje niewłaściwego odżywiania
– co to jest sprawność i aktywność fizyczna
– pozna swoją wytrzymałość, siłę i gibkość
– pozna przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się
– jak układać jadłospis, jak czytać etykiety na produktach spożywczych
LAN REALIZACJI PROJEKTU “TRZYMAJ
Lp. |
zadania |
termin realizacji |
odpowiedzialni |
1. |
Zapoznanie nauczycieli z założeniami projektu. |
Styczeń 2012 |
mgr Mariola Nawrocka mgr Małgorzata Cichecka, mgr Iwona Juszczak |
2. |
Zapoznanie uczniów z założeniami projektu.
|
Styczeń 2012 |
Koordynatorzy projektu, wychowawcy
|
3. |
Opracowanie planu działań |
Luty 2012 |
Koordynatorzy, wychowawcy, aktyw
|
4. |
Dzień Zdrowego żywienia – plakaty promujące zdrową żywność – wyjście w teren z przygotowaną żywnością i propagowanie jej wśród mieszkańców Mieleszyna – wystawa warzyw i owoców |
Marzec 2012 |
Koordynatorzy, wychowawcy, aktyw
|
5. |
Wydanie „Szkolniaka” z przepisami zamieszczonymi przez rodziców wraz z dziećmi, dotyczące tylko zdrowego żywienia |
Marzec 2012 |
Koordynatorzy, wychowawcy, uczniowie, rodzice |
6. |
Przedstawienie pt.: „Zdrowie to przede wszystkim dieta i ruch” |
Marzec 2012
|
Koordynatorzy, wychowawcy, uczniowie, |
7. |
Spotkanie z dietetykiem |
Marzec 2012
|
Koordynatorzy, wychowawcy, uczniowie, rodzice |
8. |
Spotkanie ruchowe z rodzicami i dziećmi – zajęcia aerobiku |
Marzec 2012
|
Koordynatorzy, wychowawcy, uczniowie, rodzice |
9. |
Lekcje wychowawcze |
Luty, Marzec |
Koordynatorzy, wychowawcy, uczniowie |