Maturzyści 2012 r. mogą już sprawdzić jak wypadli na tle swoich rówieśników w Polsce

(dotyczy tylko wyników egzaminów maturalnych przeprowadzonych

w sesji wiosennej 2012 roku)

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wstępne wyniki matur 2012r. Wyniki wskazują, że egzamin dojrzałości zdało w Polsce 80% osób ubiegających się o świadectwo dojrzałości. 13% maturzystów oblało tylko jeden przedmiot, więc mogą zdawać maturę poprawkową w sierpniu. 7% nie zdało egzaminu maturalnego z więcej niż jednego przedmiotu. Ci maturzyści muszą poczekać do roku 2013.

Na terenie województwa łódzkiego, egzamin maturalny w sesji egzaminacyjnej 2012 roku odbył się w 582 szkołach. Przystąpiło do niego 26 0590 zdających, z czego 21 590 to tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, którzy zdawali po raz pierwszy. Egzamin maturalny w woj. łódzkim przeprowadzono w 272 liceach ogólnokształcących, 61 liceach profilowanych, 121 technikach, 89 liceach uzupełniających oraz w 39 technikach uzupełniających. Wyniki w różnych typach szkół w woj. łódzkim znacznie się różniły. Zdawalność wśród przystępujących do matury po raz pierwszy w woj. łódzkim wynosiła: w liceach ogólnokształcących – 88,7% , liceach profilowanych – 56,4% , technikach – 69,1%, liceach uzupełniających – 25,7% oraz w technikach uzupełniających -19,0%.

W powiecie Wieruszowskim maturę (po raz pierwszy) zdawało 333 osób. Zdało 249 osób co stanowi 74,8% zdawalności. Powiat Wieruszowski znalazł się na 19 miejscu, wśród 24 powiatów i miast wydzielonych woj. łódzkiego. Przyczyniła się do tego, słaba zdawalności w Technikum ZSR w Lututowie, które podlega pod nasz powiat. Najlepszą zdawalność w woj. łódzkim miał powiat Łęczycki (87,5%) oraz Wieluński (87,0%).

Pełne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego, uwzględniające również wyniki zdających w czerwcu i w sierpniu br., będą udostępnione przez CKE i OKE Łódź po17 września 2012 r., wtedy dopiero będziemy mogli rzetelnie i obiektywnie napisać o efektach pracy konkretnych szkół naszego powiatu (np.: o zdawalności, o EWD – bardzo ważnym wskaźniku pokazującym efektywność nauczania w danej szkole, o miejscu szkoły na skali staninowej w Kraju i woj. łódzkim).

Jednak już dziś, możemy powiedzieć, że:

· Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Wieruszowie w porównaniu z innymi liceami w woj. łódzkim jest: z jęz. polskiego na 29 miejscu (63,41 % pkt.), z matematyki na 60 miejscu (67,1 % pkt.), z jęz. angielskiego na 26 miejscu (82,4 %pkt.) a z j. niemieckiego na 40 miejscu (73,78% pkt.). Biorąc pod uwagę, że w woj. łódzkim są 272 licea ogólnokształcące, to jest to b. dobry wynik.

·

· Technikum w ZSP im. S. Staszica w Wieruszowie w porównaniu z innymi technikami w woj. łódzkim jest: z jęz. polskiego na 53 miejscu (48,22 % pkt.), z matematyki – na 26 miejscu (52,14 % pkt.), z jęz. angielskiego – na 66 miejscu (50,18 %pkt.) a z j. niemieckiego na 25 miejscu (57,12% pkt.). Jest to dobry wynik w tego typu szkołach. Na szczególne podkreślenie zasługuje b. dobry wynik z matematyki i j. niemieckiego.

Powyższe wyniki należy traktować jednak bardzo ostrożnie, ponieważ baz skonfrontowania ich z EWD nie pokażą nam one, jaki był wkład szkoły w te wyniki. Bywa, że szkoła ma wysokie wyniki egzaminacyjne, bo dostaje względnie dobrych uczniów, ale nie poprawiła ich osiągnięć z gimnazjum. Wtedy EWD dla danej szkoły przyjmuje wartość ujemną. Oznacza to, że szkoła pracowała z uczniem mało efektywnie. W innych szkołach uczniowie z tym samym potencjałem, osiągnęli znacznie lepsze wyniki.

Dla przypomnienia.

Dwuletni wskaźnik EWD obliczony na podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2010-2011 dla Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika dla przedmiotów humanistycznych był powyżej zera (+0,4pkt.). Z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i matematyki był poniżej zera – odpowiednio -1 i -1,5pkt. To oznaczało, że szkoła pracowała z uczniami z tych przedmiotów mało efektywnie.

Dla Technikum w ZSP im. S. Staszica EWD z przedmiotów humanistycznych była nieznacznie poniżej zera ( -0,2 pkt.). Natomiast z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i matematyki była zdecydowanie powyżej zera – odpowiednio +3,7 oraz +3,5pkt. Oznaczało to, że nauczyciele technikum, pracowali bardzo efektywnie. Uczniowie z tych przedmiotów zrobili bardzo duży postęp.

Wniosek. Poczekajmy spokojnie za pełnymi wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego i EWD z lat 2011-2012, bo dopiero wtedy będziemy mogli obiektywnie i rzetelnie ocenić efektywność pracy naszych szkół.

Dziś także, każdy maturzysta który zdawał w maju, może porównać swoje wynik z wynikami wszystkich zdających maturę w Polsce w 2012r.  

Jest to możliwe dzięki tabelom wyników z poszczególnych przedmiotów przedstawionych w skali staninowej. Wystarczy tylko swój wynik procentowy z egzaminu z danego przedmiotu odnaleźć w tabeli 2, 3, 4, 5, 6 lub 7 i odczytać grupę staninową w jakiej się ten wynik znajduje. Znając grupę staninową wchodzimy do tabeli 1 z której dowiemy się, ilu zdających w Polsce maturzystów ma wynik porównywalny z naszym, ilu ma wynik niższy, a ilu wyższy od nas.

Przykład: maturzysta na egzaminie z j. polskiego na poziomie podstawowym uzyskał 40%pkt. Oznacza to, że (j. polski na poziomie podstawowym jest w tabeli 2) znalazł się w grupie (staninie) 3 – niskiej. Korzystając teraz z tabeli 1 możemy powiedzieć, że; 12% maturzystów zdających w Kraju ma wynik w tej grupie (podobny), 77% zdających ma wynik w wyższych grupach (wyższy), 11% w niższej grupie (niższy).

Tabela 1. Ogólna tabela staninowa wraz z komentarzem

Grupa

Nazwa grupy

Komentarz dla zdającego

1

najniższa

4% zdających ma wynik w tej grupie,

96% zdających ma wynik w wyższych grupach

2

bardzo niska

7% zdających ma wynik w tej grupie, 89% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 4% w niższej grupie

3

niska

12% zdających ma wynik w tej grupie, 77% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 11% w niższej grupie

4

poniżej średniej

17% zdających ma wynik w tej grupie, 60% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 23% w niższej grupie

5

średnia

20% zdających ma wynik w tej grupie, 40% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 40% w niższej grupie

6

powyżej średnie

17% zdających ma wynik w tej grupie, 23% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 60% w niższej grupie

7

wysoka

12% zdających ma wynik w tej grupie, 11% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 77% w niższej grupie

8

bardzo wysoka

7% zdających ma wynik w tej grupie, 4% zdających

ma wynik w wyższych grupach, 89% w niższej grupie

9

najwyższa

4% zdających ma wynik w tej grupie,

96% zdających ma wynik w niższych grupach

Tabela 2. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym

Grupa

Nazwa grupy

J. polski.

Wyniki na świadectwie

Matematyka.

Wyniki na świadectwie

J. angielski.

Wyniki na świadectwie

J. niemiecki

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 29%

0% – 12%

0% – 22%

0% – 27%

2

bardzo niska

30% – 33%

13% – 20%

23% – 30%

28% – 35%

3

niska

34% – 41%

21% – 30%

31% – 45%

36% – 45%

4

poniżej średniej

42% – 49%

31% – 46%

46% – 64%

46% – 56%

5

średnia

50% – 57%

47% – 64%

65% – 81%

57% – 68%

6

powyżej średnie

58% – 64%

65% – 80%

82% – 91%

69% – 81%

7

wysoka

65% – 71%

81% – 90%

92% – 96%

82% – 92%

8

bardzo wysoka

72% – 80%

91% – 96%

97% – 99%

93% – 97%

9

najwyższa

81% – 100%

97% – 100%

100%

98% – 100%

Tabela 3. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym

Grupa

Nazwa grupy

J. polski.

Wyniki na świadectwie

Matematyka.

Wyniki na świadectwie

J. angielski.

Wyniki na świadectwie

J. niemiecki

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 35%

0% – 6%

0% – 33%

0% – 37%

2

bardzo niska

36% – 43%

7% – 16%

34% – 41%

38% – 46%

3

niska

44% – 50%

17% – 26%

42% – 49%

47% – 55%

4

poniżej średniej

51% – 58%

27% – 40%

50% – 58%

56% – 66%

5

średnia

59% – 68%

41% – 54%

59% – 69%

67% – 76%

6

powyżej średnie

69% – 75%

55% – 68%

70% – 79%

77% – 84%

7

wysoka

76% – 83%

69% – 80%

80% – 86%

85% – 91%

8

bardzo wysoka

84% – 90%

81% – 90%

87% – 92%

92% – 95%

9

najwyższa

91% – 100%

91% – 100%

93% – 100%

96% – 100%

Tabela 4. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym

Grupa

Nazwa grupy

Historia.

Wyniki na świadectwie

Biologia.

Wyniki na świadectwie

Chemia.

Wyniki na świadectwie

Fizyka.

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 26%

0% – 10%

0% – 14%

0% – 10%

2

bardzo niska

27% – 33%

11% – 16%

15% – 22%

11% – 14%

3

niska

34% – 41%

17% – 22%

23% – 30%

15% – 20%

4

poniżej średniej

42% – 49%

23% – 30%

31% – 42%

21% – 26%

5

średnia

50% – 58%

31% – 40%

43% – 56%

27% – 36%

6

powyżej średnie

59% – 67%

41% – 50%

57% – 68%

37% – 46%

7

wysoka

68% – 75%

51% – 58%

69% – 78%

47% – 60%

8

bardzo wysoka

76% – 83%

59% – 68%

79% – 86%

61% – 72%

9

najwyższa

84% – 100%

69% – 100%

87% – 100%

73% – 100%

Tabela 5. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym

Grupa

Nazwa grupy

Historia.

Wyniki na świadectwie

Biologia.

Wyniki na świadectwie

Chemia.

Wyniki na świadectwie

Fizyka.

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 16%

0% – 18%

0% – 13%

0% – 5%

2

bardzo niska

17% – 24%

19% – 28%

14% – 22%

6% – 12%

3

niska

25% – 32%

29% – 38%

23% – 32%

13% – 20%

4

poniżej średniej

33% – 42%

39% – 48%

33% – 45%

21% – 32%

5

średnia

43% – 56%

49% – 62%

46% – 60%

33% – 47%

6

powyżej średnie

57% – 68%

63% – 72%

61% – 72%

48% – 60%

7

wysoka

69% – 78%

73% – 78%

73% – 83%

61% – 72%

8

bardzo wysoka

79% – 88%

79% – 85%

84% – 90%

73% – 82%

9

najwyższa

89% – 100%

86% – 100%

91% – 100%

83% – 100%

Tabela 6. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym

Grupa

Nazwa grupy

Informatyka.

Wyniki na świadectwie

Geografia.

Wyniki na świadectwie

Wiedza o społ.

Wyniki na świadectwie

Historia sztuki.

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 8%

0% – 20%

0% – 22%

0% – 11%

2

bardzo niska

9% – 14%

21% – 28%

23% – 26%

12% – 16%

3

niska

15% – 22%

29% – 36%

27% – 31%

17% – 21%

4

poniżej średniej

23% – 32%

37% – 44%

32% – 36%

22% – 30%

5

średnia

33% – 42%

45% – 52%

37% – 42%

31% – 38%

6

powyżej średnie

43% – 50%

53% – 60%

43% – 49%

39% – 48%

7

wysoka

51% – 62%

61% – 68%

50% – 57%

49% – 59%

8

bardzo wysoka

63% – 70%

69% – 74%

58% – 65%

60% – 69%

9

najwyższa

71% – 100%

75% – 100%

66% – 100%

70% – 100%

Tabela 7. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym

Grupa

Nazwa grupy

Informatyka.

Wyniki na świadectwie

Geografia.

Wyniki na świadectwie

Wiedza o społ.

Wyniki na świadectwie

Historia sztuki.

Wyniki na świadectwie

1

najniższa

0% – 14%

0% – 23%

0% – 12%

0% – 10%

2

bardzo niska

15% – 24%

24% – 32%

13% – 18%

11% – 20%

3

niska

25% – 36%

33% – 38%

19% – 24%

21% – 30%

4

poniżej średniej

37% – 46%

39% – 47%

25% – 32%

31% – 42%

5

średnia

47% – 60%

48% – 57%

33% – 40%

43% – 54%

6

powyżej średnie

61% – 78%

58% – 65%

41% – 50%

55% – 68%

7

wysoka

79% – 90%

66% – 73%

51% – 58%

69% – 78%

8

bardzo wysoka

91% – 98%

74% – 82%

59% – 66%

79% – 90%

9

najwyższa

99% – 100%

83% – 100%

67% – 100%

91% – 100%

dr inż. H. Ogorzelski

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments