(dotyczy tylko wyników egzaminów maturalnych przeprowadzonych
w sesji wiosennej 2012 roku)
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wstępne wyniki matur 2012r. Wyniki wskazują, że egzamin dojrzałości zdało w Polsce 80% osób ubiegających się o świadectwo dojrzałości. 13% maturzystów oblało tylko jeden przedmiot, więc mogą zdawać maturę poprawkową w sierpniu. 7% nie zdało egzaminu maturalnego z więcej niż jednego przedmiotu. Ci maturzyści muszą poczekać do roku 2013.
Na terenie województwa łódzkiego, egzamin maturalny w sesji egzaminacyjnej 2012 roku odbył się w 582 szkołach. Przystąpiło do niego 26 0590 zdających, z czego 21 590 to tegoroczni absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, którzy zdawali po raz pierwszy. Egzamin maturalny w woj. łódzkim przeprowadzono w 272 liceach ogólnokształcących, 61 liceach profilowanych, 121 technikach, 89 liceach uzupełniających oraz w 39 technikach uzupełniających. Wyniki w różnych typach szkół w woj. łódzkim znacznie się różniły. Zdawalność wśród przystępujących do matury po raz pierwszy w woj. łódzkim wynosiła: w liceach ogólnokształcących – 88,7% , liceach profilowanych – 56,4% , technikach – 69,1%, liceach uzupełniających – 25,7% oraz w technikach uzupełniających -19,0%.
W powiecie Wieruszowskim maturę (po raz pierwszy) zdawało 333 osób. Zdało 249 osób co stanowi 74,8% zdawalności. Powiat Wieruszowski znalazł się na 19 miejscu, wśród 24 powiatów i miast wydzielonych woj. łódzkiego. Przyczyniła się do tego, słaba zdawalności w Technikum ZSR w Lututowie, które podlega pod nasz powiat. Najlepszą zdawalność w woj. łódzkim miał powiat Łęczycki (87,5%) oraz Wieluński (87,0%).
Pełne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego, uwzględniające również wyniki zdających w czerwcu i w sierpniu br., będą udostępnione przez CKE i OKE Łódź po17 września 2012 r., wtedy dopiero będziemy mogli rzetelnie i obiektywnie napisać o efektach pracy konkretnych szkół naszego powiatu (np.: o zdawalności, o EWD – bardzo ważnym wskaźniku pokazującym efektywność nauczania w danej szkole, o miejscu szkoły na skali staninowej w Kraju i woj. łódzkim).
Jednak już dziś, możemy powiedzieć, że:
· Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Wieruszowie w porównaniu z innymi liceami w woj. łódzkim jest: z jęz. polskiego na 29 miejscu (63,41 % pkt.), z matematyki na 60 miejscu (67,1 % pkt.), z jęz. angielskiego na 26 miejscu (82,4 %pkt.) a z j. niemieckiego na 40 miejscu (73,78% pkt.). Biorąc pod uwagę, że w woj. łódzkim są 272 licea ogólnokształcące, to jest to b. dobry wynik.
·
· Technikum w ZSP im. S. Staszica w Wieruszowie w porównaniu z innymi technikami w woj. łódzkim jest: z jęz. polskiego na 53 miejscu (48,22 % pkt.), z matematyki – na 26 miejscu (52,14 % pkt.), z jęz. angielskiego – na 66 miejscu (50,18 %pkt.) a z j. niemieckiego na 25 miejscu (57,12% pkt.). Jest to dobry wynik w tego typu szkołach. Na szczególne podkreślenie zasługuje b. dobry wynik z matematyki i j. niemieckiego.
Powyższe wyniki należy traktować jednak bardzo ostrożnie, ponieważ baz skonfrontowania ich z EWD nie pokażą nam one, jaki był wkład szkoły w te wyniki. Bywa, że szkoła ma wysokie wyniki egzaminacyjne, bo dostaje względnie dobrych uczniów, ale nie poprawiła ich osiągnięć z gimnazjum. Wtedy EWD dla danej szkoły przyjmuje wartość ujemną. Oznacza to, że szkoła pracowała z uczniem mało efektywnie. W innych szkołach uczniowie z tym samym potencjałem, osiągnęli znacznie lepsze wyniki.
Dla przypomnienia.
Dwuletni wskaźnik EWD obliczony na podstawie danych egzaminacyjnych z lat 2010-2011 dla Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika dla przedmiotów humanistycznych był powyżej zera (+0,4pkt.). Z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i matematyki był poniżej zera – odpowiednio -1 i -1,5pkt. To oznaczało, że szkoła pracowała z uczniami z tych przedmiotów mało efektywnie.
Dla Technikum w ZSP im. S. Staszica EWD z przedmiotów humanistycznych była nieznacznie poniżej zera ( -0,2 pkt.). Natomiast z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i matematyki była zdecydowanie powyżej zera – odpowiednio +3,7 oraz +3,5pkt. Oznaczało to, że nauczyciele technikum, pracowali bardzo efektywnie. Uczniowie z tych przedmiotów zrobili bardzo duży postęp.
Wniosek. Poczekajmy spokojnie za pełnymi wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego i EWD z lat 2011-2012, bo dopiero wtedy będziemy mogli obiektywnie i rzetelnie ocenić efektywność pracy naszych szkół.
Dziś także, każdy maturzysta który zdawał w maju, może porównać swoje wynik z wynikami wszystkich zdających maturę w Polsce w 2012r.
Jest to możliwe dzięki tabelom wyników z poszczególnych przedmiotów przedstawionych w skali staninowej. Wystarczy tylko swój wynik procentowy z egzaminu z danego przedmiotu odnaleźć w tabeli 2, 3, 4, 5, 6 lub 7 i odczytać grupę staninową w jakiej się ten wynik znajduje. Znając grupę staninową wchodzimy do tabeli 1 z której dowiemy się, ilu zdających w Polsce maturzystów ma wynik porównywalny z naszym, ilu ma wynik niższy, a ilu wyższy od nas.
Przykład: maturzysta na egzaminie z j. polskiego na poziomie podstawowym uzyskał 40%pkt. Oznacza to, że (j. polski na poziomie podstawowym jest w tabeli 2) znalazł się w grupie (staninie) 3 – niskiej. Korzystając teraz z tabeli 1 możemy powiedzieć, że; 12% maturzystów zdających w Kraju ma wynik w tej grupie (podobny), 77% zdających ma wynik w wyższych grupach (wyższy), 11% w niższej grupie (niższy).
Tabela 1. Ogólna tabela staninowa wraz z komentarzem
Grupa |
Nazwa grupy |
Komentarz dla zdającego |
1 |
najniższa |
4% zdających ma wynik w tej grupie, 96% zdających ma wynik w wyższych grupach |
2 |
bardzo niska |
7% zdających ma wynik w tej grupie, 89% zdających ma wynik w wyższych grupach, 4% w niższej grupie |
3 |
niska |
12% zdających ma wynik w tej grupie, 77% zdających ma wynik w wyższych grupach, 11% w niższej grupie |
4 |
poniżej średniej |
17% zdających ma wynik w tej grupie, 60% zdających ma wynik w wyższych grupach, 23% w niższej grupie |
5 |
średnia |
20% zdających ma wynik w tej grupie, 40% zdających ma wynik w wyższych grupach, 40% w niższej grupie |
6 |
powyżej średnie |
17% zdających ma wynik w tej grupie, 23% zdających ma wynik w wyższych grupach, 60% w niższej grupie |
7 |
wysoka |
12% zdających ma wynik w tej grupie, 11% zdających ma wynik w wyższych grupach, 77% w niższej grupie |
8 |
bardzo wysoka |
7% zdających ma wynik w tej grupie, 4% zdających ma wynik w wyższych grupach, 89% w niższej grupie |
9 |
najwyższa |
4% zdających ma wynik w tej grupie, 96% zdających ma wynik w niższych grupach |
Tabela 2. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym
Grupa |
Nazwa grupy |
J. polski. Wyniki na świadectwie |
Matematyka. Wyniki na świadectwie |
J. angielski. Wyniki na świadectwie |
J. niemiecki Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 29% |
0% – 12% |
0% – 22% |
0% – 27% |
2 |
bardzo niska |
30% – 33% |
13% – 20% |
23% – 30% |
28% – 35% |
3 |
niska |
34% – 41% |
21% – 30% |
31% – 45% |
36% – 45% |
4 |
poniżej średniej |
42% – 49% |
31% – 46% |
46% – 64% |
46% – 56% |
5 |
średnia |
50% – 57% |
47% – 64% |
65% – 81% |
57% – 68% |
6 |
powyżej średnie |
58% – 64% |
65% – 80% |
82% – 91% |
69% – 81% |
7 |
wysoka |
65% – 71% |
81% – 90% |
92% – 96% |
82% – 92% |
8 |
bardzo wysoka |
72% – 80% |
91% – 96% |
97% – 99% |
93% – 97% |
9 |
najwyższa |
81% – 100% |
97% – 100% |
100% |
98% – 100% |
Tabela 3. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym
Grupa |
Nazwa grupy |
J. polski. Wyniki na świadectwie |
Matematyka. Wyniki na świadectwie |
J. angielski. Wyniki na świadectwie |
J. niemiecki Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 35% |
0% – 6% |
0% – 33% |
0% – 37% |
2 |
bardzo niska |
36% – 43% |
7% – 16% |
34% – 41% |
38% – 46% |
3 |
niska |
44% – 50% |
17% – 26% |
42% – 49% |
47% – 55% |
4 |
poniżej średniej |
51% – 58% |
27% – 40% |
50% – 58% |
56% – 66% |
5 |
średnia |
59% – 68% |
41% – 54% |
59% – 69% |
67% – 76% |
6 |
powyżej średnie |
69% – 75% |
55% – 68% |
70% – 79% |
77% – 84% |
7 |
wysoka |
76% – 83% |
69% – 80% |
80% – 86% |
85% – 91% |
8 |
bardzo wysoka |
84% – 90% |
81% – 90% |
87% – 92% |
92% – 95% |
9 |
najwyższa |
91% – 100% |
91% – 100% |
93% – 100% |
96% – 100% |
Tabela 4. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym
Grupa |
Nazwa grupy |
Historia. Wyniki na świadectwie |
Biologia. Wyniki na świadectwie |
Chemia. Wyniki na świadectwie |
Fizyka. Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 26% |
0% – 10% |
0% – 14% |
0% – 10% |
2 |
bardzo niska |
27% – 33% |
11% – 16% |
15% – 22% |
11% – 14% |
3 |
niska |
34% – 41% |
17% – 22% |
23% – 30% |
15% – 20% |
4 |
poniżej średniej |
42% – 49% |
23% – 30% |
31% – 42% |
21% – 26% |
5 |
średnia |
50% – 58% |
31% – 40% |
43% – 56% |
27% – 36% |
6 |
powyżej średnie |
59% – 67% |
41% – 50% |
57% – 68% |
37% – 46% |
7 |
wysoka |
68% – 75% |
51% – 58% |
69% – 78% |
47% – 60% |
8 |
bardzo wysoka |
76% – 83% |
59% – 68% |
79% – 86% |
61% – 72% |
9 |
najwyższa |
84% – 100% |
69% – 100% |
87% – 100% |
73% – 100% |
Tabela 5. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym
Grupa |
Nazwa grupy |
Historia. Wyniki na świadectwie |
Biologia. Wyniki na świadectwie |
Chemia. Wyniki na świadectwie |
Fizyka. Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 16% |
0% – 18% |
0% – 13% |
0% – 5% |
2 |
bardzo niska |
17% – 24% |
19% – 28% |
14% – 22% |
6% – 12% |
3 |
niska |
25% – 32% |
29% – 38% |
23% – 32% |
13% – 20% |
4 |
poniżej średniej |
33% – 42% |
39% – 48% |
33% – 45% |
21% – 32% |
5 |
średnia |
43% – 56% |
49% – 62% |
46% – 60% |
33% – 47% |
6 |
powyżej średnie |
57% – 68% |
63% – 72% |
61% – 72% |
48% – 60% |
7 |
wysoka |
69% – 78% |
73% – 78% |
73% – 83% |
61% – 72% |
8 |
bardzo wysoka |
79% – 88% |
79% – 85% |
84% – 90% |
73% – 82% |
9 |
najwyższa |
89% – 100% |
86% – 100% |
91% – 100% |
83% – 100% |
Tabela 6. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie podstawowym
Grupa |
Nazwa grupy |
Informatyka. Wyniki na świadectwie |
Geografia. Wyniki na świadectwie |
Wiedza o społ. Wyniki na świadectwie |
Historia sztuki. Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 8% |
0% – 20% |
0% – 22% |
0% – 11% |
2 |
bardzo niska |
9% – 14% |
21% – 28% |
23% – 26% |
12% – 16% |
3 |
niska |
15% – 22% |
29% – 36% |
27% – 31% |
17% – 21% |
4 |
poniżej średniej |
23% – 32% |
37% – 44% |
32% – 36% |
22% – 30% |
5 |
średnia |
33% – 42% |
45% – 52% |
37% – 42% |
31% – 38% |
6 |
powyżej średnie |
43% – 50% |
53% – 60% |
43% – 49% |
39% – 48% |
7 |
wysoka |
51% – 62% |
61% – 68% |
50% – 57% |
49% – 59% |
8 |
bardzo wysoka |
63% – 70% |
69% – 74% |
58% – 65% |
60% – 69% |
9 |
najwyższa |
71% – 100% |
75% – 100% |
66% – 100% |
70% – 100% |
Tabela 7. Wyniki z poszczególnych przedmiotów w skali staninowej na poziomie rozszerzonym
Grupa |
Nazwa grupy |
Informatyka. Wyniki na świadectwie |
Geografia. Wyniki na świadectwie |
Wiedza o społ. Wyniki na świadectwie |
Historia sztuki. Wyniki na świadectwie |
1 |
najniższa |
0% – 14% |
0% – 23% |
0% – 12% |
0% – 10% |
2 |
bardzo niska |
15% – 24% |
24% – 32% |
13% – 18% |
11% – 20% |
3 |
niska |
25% – 36% |
33% – 38% |
19% – 24% |
21% – 30% |
4 |
poniżej średniej |
37% – 46% |
39% – 47% |
25% – 32% |
31% – 42% |
5 |
średnia |
47% – 60% |
48% – 57% |
33% – 40% |
43% – 54% |
6 |
powyżej średnie |
61% – 78% |
58% – 65% |
41% – 50% |
55% – 68% |
7 |
wysoka |
79% – 90% |
66% – 73% |
51% – 58% |
69% – 78% |
8 |
bardzo wysoka |
91% – 98% |
74% – 82% |
59% – 66% |
79% – 90% |
9 |
najwyższa |
99% – 100% |
83% – 100% |
67% – 100% |
91% – 100% |
dr inż. H. Ogorzelski