Informacje o wynikach naszych szkół

Ogólne informacje o wynikach naszych wieruszowskich szkół na egzaminach zewnętrznych w 2012roku (część II)

Szkoły gimnazjalne Gminy Wieruszów

Wcześniej zaprezentowałem wyniki gminnych szkół podstawowych. Teraz przedstawię wyniki gminnych gimnazjów stosując podobną metodologię jak w ocenie szkół podstawowych. Dodam jednak bardzo ważny wskaźnik jakim jest edukacyjna wartość dodana (EWD). W gimnazjach jest już publikowana od 2006roku.

Egzamin gimnazjalny jest drugim egzaminem zewnętrznym w naszym systemie oświatowym. Charakteryzuje się on tymi samymi cechami co sprawdzian, ale różni się od niego tym, że ma wyraźnie charakter preorientujący. Ta preorientacja jest bardzo istotnym założeniem tego egzaminu, gdyż powinna on pomóc uczniowi w wyborze kierunku dalszego kształcenia. Jest to bardzo ważny egzamin, bo przecież od jego wyniku zależy, w jakiej szkole ponadgimnazjalnej uczeń będzie kontynuować swoją edukację. Jednocześnie jego wyniki pokazują, jak są przygotowani do dalszej edukacji uczniowie w szkole ponadgimnazjalnej.

Jak wszyscy dobrze wiemy, od 1 września 2009 roku obowiązuje w gimnazjum nowa podstawa programowa – dokument, który określił, co powinien wiedzieć i umieć absolwent kończący dany typ szkoły. A skoro zmieniły się treści nauczania i wymagania, musiał zmienić się także egzamin przeprowadzany na zakończenie gimnazjum w 2012r. Na zaświadczeniu, które uczniowie w swojej szkole otrzymali w 2012r., znajdują się wyniki egzaminu z języka polskiego, z historii i wiedzy o społeczeństwie, z matematyki, z przedmiotów przyrodniczych oraz z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym lub na poziomie rozszerzonym. Wszystkie te wyniki podawane są w skali procentowej i centylowej ( jest skalą dużo dokładniejszą niż skala staninowa i łatwą do odczytania przez rodziców i uczniów). Co one oznaczają?

Wynik procentowy będzie oznaczał odsetek uzyskanych przez ucznia punktów za zadania z danego zakresu (przedmiotu). Na przykład: jeżeli uczeń uzyskał 20 punktów na 33 punkty możliwe do zdobycia, to na zaświadczeniu pojawi się informacja o uzyskaniu 61% punktów możliwych do uzyskania z danego zakresu. Jednak wynik ten bardzo mało nam mówi. Dopiero wynik centylowy powie nam, w którym miejscu, wśród wszystkich gimnazjalistów w Polsce znajduje się dany uczeń.

Wynik centylowy oznacza odsetek liczby gimnazjalistów w Polsce, którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy. Przykładowo wynik centylowy 60 oznacza, że 60% wszystkich gimnazjalistów w kraju uzyskało z danego przedmiotu wynik niższy lub taki sam, a 40% gimnazjalistów miało wynik wyższy ( skala centylowa jest dużo bardziej dokładniejsza niż skala staninowa i bardziej czytelna dla rodziców i uczniów).

Powyższe dotyczyło pojedynczego ucznia, a jak na tle gminy, powiatu czy rozkładu krajowego wyglądają nasze dwa gminne gimnazja?

Biorąc pod uwagę średnie wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w 2012r., na 9 szkół gimnazjalnych w powiecie, nasze gminne gimnazja zajmują następujące miejsca:

Nazwa egzaminu Gimnazjum nr1

im. Jana Pawła II

Gimnazjum Nr 2

w Zespole Szkół Nr 2

Najlepszy wynik

w powiecie

Historia 6 miejsce 5 miejsce Gim. w Z Sz.

w Sokolnikach

J. polski 2 miejsce 9 miejsce Gim. w Z Sz.

w Sokolnikach

Matematyka 2 miejsce 6 miejsce Gim. w Z Sz.

w Sokolnikach

Przedmioty przyrodnicze 1 miejsce 3 miejsce Gimnazjum nr1

im. Jana Pawła II

J. angielski – podstawowy 2 miejsce 5 miejsce Gimnazjum

w Łubnicach

J. niemiecki – podstawowy 2 miejsce 4 miejsce Gimnazjum

w Łubnicach

Uwaga: j. niemiecki zdawano tylko w 5 gimnazjach w powiecie, a w Gimnazjum w Łubnicach zdawał z j. niemieckiego tylko 1 uczeń.

Już z tego widać, jak bardzo mylące i niesprawiedliwe może być tylko określenie miejsca szkoły, na podstawie średniej, bez dodatkowego komentarza (uwag) do tej tabeli.

Dlatego też, najbardziej wiarygodną ocenę, da nam porównanie średniego wyniku poszczególnej szkoły z danego egzaminu z wynikami innych szkół w Polsce. Zobaczymy wtedy, jak na tle rozkładu krajowego wygląda nasza konkretna szkoła. Jest to możliwe dzięki skali staninowej wyników szkół w Polsce, ogłaszanej co roku przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz OKE.

Średnie wyniki szkół Gminy Wieruszów (w pkt. i %) oraz miejsce na skali staninowej z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r.

Egzaminowany przedmiot Średnia w punktach i % oraz miejsce na skali staninowej
Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2
Historia i wiedza o społeczeństwie 19,28 pkt. – 58,4%.

Stanin – średni

19,46 pkt. – 59,0%.

Stanin – średni

Język polski 21,73 pkt. – 67,9%.

Stanin – powyżej średni

19,03 pkt. – 59,5%.

Stanin – niżej średni

Matematyka 15,15 pkt. – 50,5%.

Stanin – powyżej średni

12,94 pkt. – 43,1%.

Stanin – niżej średni

Przedmioty przyrodnicze 13,42 pkt. – 51,6%.

Stanin – powyżej średni

12,74 pkt. – 49,0%.

Stanin – średni

J. angielski – poziom podstawowy 23,91 pkt. – 59,8%.

Stanin – średni

21,65 pkt. – 54,1%.

Stanin – niżej średni

J. angielski – poziom rozszerzony 30,73 pkt. – 76,8% 26,50 pkt. – 66,3%
J. niemiecki – poziom podstawowy 25,83 pkt. – 64,6%.

Stanin – powyżej średni.

19,92 pkt.- 49,8%.

Stanin – niżej średni

J. niemiecki – poziom

rozszerzony

14,72pkt. – 36,8% 8,00pkt. – 20,0%

Znając teraz miejsce szkoły na skali staninowej z danego przedmiotu, możemy sobie odpowiedzieć na pytanie: ile szkół gimnazjalnych (w %) w Polsce ma wynik podobny, ile szkół ma wynik wyższy, a ile szkół ma wynik niższy. Do tego wykorzystujemy ogólną tabelę staninową wraz z komentarzem.

Prześledźmy poszczególne egzaminy w naszych dwóch gminnych gimnazjach.

Z egzaminu z Historii i wiedzy o społeczeństwie w 2012r. nasze gminne gimnazja ze swoją średnią znalazły się (dane z tabeli powyżej):

1. Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II – śr. 19,28 pkt. ( 58,4%), zajmuje miejsce w staninie (5) – stanin – średni. Oznacza to, że:

  • 20% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • 40% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 40% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

2. Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – śr. 19,46 pkt. (59,0%), zajmuje miejsce w tej samej staninie (5) – stanin – średni. Oznacza to, że:

  • 20% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • 40% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 40% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

Wniosek: te gimnazja zdały egzamin z tych przedmiotów na podobnym (średnim) poziomie.

Prześledźmy kolejne egzaminy.

Z egzaminu z j. polskiego w 2012r. nasze gminne gimnazja ze swoją średnią znalazły się:

1. Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II – śr. 21,73 pkt. ( 67,9%), zajmuje miejsce w staninie (6) – stanin powyżej średni. Oznacza to, że:

  • 17% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • tylko 23% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 60% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

2. Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – śr. 19,03 pkt. ( 59,5%), zajmuje miejsce w staninie (4) – stanin – niżej średni. Oznacza to, że:

  • 17% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • 60% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 23% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

Wniosek: poziom zdania egzaminu z tego przedmiotu znacznie się różni w tych gimnazjach. Zdecydowanie lepsze wyniki z tego egzaminu ma Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II, ponieważ tylko 23% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy od tego gimnazjum. W przypadku Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2, aż 60% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy.

Z egzaminu z matematyki w 2012r. nasze gminne gimnazja ze swoją średnią znalazły się:

1. Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II – śr. 15,15 pkt ( 50,5%), zajmuje miejsce w staninie (6) – stanin powyżej średni. Oznacza to, że:

  • 17% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • tylko 23% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 60% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

2. Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – śr. 12,94 pkt. ( 43,1%), zajmuje miejsce w staninie (4) – stanin – niżej średni. Oznacza to, że:

  • 17% gimnazjów w Polsce ma wynik podobny,
  • 60% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy,
  • 23% gimnazjów w Polsce ma wynik niższy.

Wniosek: podobnie jak z j. polskiego, poziom zdania egzaminu z tego przedmiotu znacznie się różni w tych gimnazjach. Zdecydowanie lepsze wyniki z tego egzaminu, ma Gimnazjum nr1 im. Jana Pawła II, ponieważ tylko 23% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy od tego gimnazjum. W przypadku Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2, aż 60% gimnazjów w Polsce ma wynik wyższy.

Już z tych kilku przykładów widać, że samo miejsce i sam śr. wynik szkoły, bez umieszczenia go na skali staninowej bardzo mało nam mówi, a często może wprowadzać nas w błąd. Dlatego też, powinniśmy zawsze prześledzić sobie wszystkie egzaminowane przedmioty, tak jak pokazałem to na powyższym przykładzie.

Jednak zdecydowanie najwięcej informacji o pracy szkoły daje nam, analiza wyników uzyskanych przez uczniów za poszczególne zadania i czynności w szkole i oddziałach. Dzieje się tak dlatego, że można je łatwo powiązać z konkretnymi działaniami organizacyjnymi, dydaktyczno – wychowawczymi, konkretnymi nauczycielami w szkole, ale to już zadanie dla szkoły i obowiązkowa informacja dla rodziców.

Zaprezentowane dotychczas wyniki nie pokażą nam postępów uczniów w danej szkole oraz wysiłku nauczyciela i szkoły włożonej w pracę z uczniami. Jedynie informacja o edukacyjnej wartości dodanej (EWD) daje sprawiedliwą ocenę efektywności kształcenia w konkretnej szkole, bo uwzględnia poziom wiedzy i umiejętności (potencjał) uczniów „na wejściu” do gimnazjum. Dzięki EWD wiemy więc wreszcie, czy w naszej szkole uczniowie zrobili „postęp” – EWD przyjmuje wtedy wartości dodatnie. Jeżeli zaś szkoła zmarnowała ich „potencjał” – EWD przyjmuje wartość ujemną.

Kilka słów o metodzie. EWD jako metoda, pozwala ustalić dla każdego gimnazjum w kraju edukacyjną wartość dodaną. Na tej podstawie szkoły podzielono na pięć grup. Najbardziej prestiżową jest grupa sukcesu – weszły do niej gimnazja, które z dobrych uczniów (z wysokimi wynikami sprawdzianu szóstoklasisty) robią jeszcze lepszych. Gimnazja wspierające to te, do których przychodzą słabsi uczniowie, ale dzięki ofiarnej pracy nauczycieli uczniowie ci robią postępy. Gimnazja neutralne – ani nie pomagają uczniom, ani nie przeszkadzają. Wreszcie gimnazja wymagające pomocy i niewykorzystanych możliwości. Pierwsze słabych uczniów czynią jeszcze słabszymi. Drugie też uczniów marnują, ale tych dobrych. Mogłyby być szkołami sukcesu, bo przychodzą do nich uczniowie z ponadprzeciętnymi wynikami sprawdzianu, ale zamiast ich wiedzę mnożyć – dzielą.

Poniżej przedstawię trzyletnie EWD za lata 2006 – 2012 w formie graficznej. Szkołę reprezentuje elipsa określonego koloru, wielkość której zależy od liczby uczniów w szkole i zróżnicowania wyników. Taka prezentacja graficzna zawiera jednocześnie informację o wyniku egzaminacyjnym (średniej) oraz efektywności nauczania w zakresie sprawdzanym przez egzamin zewnętrzny. Tak wiele informacji byłoby mi trudno przekazać w prosty sposób w zestawieniu tabelarycznym. Ponadto istnieje możliwość szybkiego porównywania szkół na jednym wykresie, a jednocześnie śledzenie dynamiki zmian w czasie( od 2006 do 2012r). Myślę, że nieskomplikowana interpretacja wykresów czyni taką formę prezentacji wyników przyjazną i użyteczną dla rodziców i ludzi zainteresowanych oświatą w naszej Gminie.

Ogólnie możemy powiedzieć, że: im bardziej w lewo znajduje się elipsa danej szkoły (oznacza to niższą średnią) i niżej od poziomej osi wykresu (wtedy EWD przyjmuje wartości ujemne) – tym efektywność nauczania w szkole jest niska. Im wyżej elipsa szkoły, od poziomej osi wykresu (EWD – dodatnie), tym efektywność nauczania w danej szkole jest wyższa.

Gimnazja oznaczono następującymi kolorami:

Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Wieruszowie – oznaczono kolorem fioletowym

Gimnazjum Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 im. Marszałka J. Piłsudskiego w Wieruszowie – oznaczono kolorem czerwonym

Egzamin humanistyczny

Egzamin matematyczno – przyrodniczy

dr inż. H. Ogorzelski

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments