Konferencja w „Dworze Myśliwskim” – Ustronie Wielkopolskie – kwiecień 2013

„Dwór-Myśliwski”-Ustronie-konferencja-kw.2013 (117)„Dwór Myśliwski” Ustronie Wielkopolskie koło Opatowa był dziś miejscem konferencji pt.  Produkt tradycyjny i lokalny : promocja, marka, dystrybucja – przykłady dobrych praktyk.

Otwarcia konferencji organizowanej przez Centrum Dziedzictwa Kulinarnego Polskiej Akademii Smaku i Fundację AgriNatura, dokonała gość honorowy Pani Senator RP Andżelika Możdżanowska.  W galerii prezentujemy otwarcie konferencji jej uczestników, tradycyjne produkty, podpisanie listu intencyjnego oraz uroki Dworku  Myśliwskiego  w wiosennej  krasie.

E.Tomaszek

W środę 24 kwietnia 2013 r. w skąpanym wiosennym słońcu Dwór Ustronie k/ Opatowa w Gminie Łęka Opatowska gościł producentów zachodniego regionu na konferencji wojewódzkiej pod hasłem „ Produkt tradycyjny i lokalny: promocja, marka, dystrybucja – przykłady dobrych praktyk. Konferencja zorganizowana przez Centrum Dziedzictwa Kulinarnego Polskiej Akademii Smaku i Fundacji Agrikura. Konferencję w gościnnym Dworze Ustronie Myśliwskie prowadził Tomasz Włoszczowski. Oficjalnego otwarcia konferencji dokonała Senator RP Andżelika Możdżanowska – gość honorowy. „Jest mi niezmiernie miło, że jako pierwsza mogę występować w tak ważnym dla Polski, dla producentów produktów  tradycyjnych, regionalnych, lokalnych na tej debacie, albowiem uważam, że to jest nasza największa chluba. Tutaj we dworze można skosztować bardzo smacznych produktów tradycyjnych, regionalnych. Trzeba zrobić wszystko, by pomóc, umożliwić, ułatwić działania producentom nie tylko w zakresie legislacji, procedur prawnych, produkcji, jakości,bezpieczeństwa a jednocześnie promocji produktów lokalnych, regionalnych. Wiem, że możemy konkurować na rynku europejskim, wiem też, że idzie nam z tym trochę opornie, ale to także dlatego, że przepisy temu nie służą Chciałabym, by ta dzisiejsza konferencja określiła tezy w zakresie których mają te przepisy być uregulowane – czyli w zakresie tego jak ułatwić producentom produkcje, promocje, wdrażanie, rejestracje produktów regionalnych i lokalnych. Dzisiaj na liście Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi mamy 1054 zarejestrowanych produktów, w Brukseli zaledwie 36. Niemcy, Francja mogą się poszczycić o wiele większymi przykładami. My naprawdę jesteśmy taką grupą, że możemy z nimi konkurować. Stąd też tutaj moja obecność, żebym pomogła, żebym od państwa uzyskała te informacje w jakim zakresie mogę pomóc, jak wspierać branżę producentów lokalnych, regionalnych i jak pomóc w rozwiązywaniu problemów z jakimi się borykacie. Moje zadanie jest jeszcze jedno. Musimy patrzeć nie tylko globalnie, ale także regionalnie, dbać i pielęgnować patriotyzm lokalny. Bo jak my między sobą będziemy namawiać, promować i dokonywać zakupów u naszych polskich producentów produktów lokalnych, tradycyjnych czy regionalnych to naprawdę zwiększy się popyt. Chodzi o to, byśmy umieli korzystać z tego co jest zdrowe i najlepsze. Bardzo chętnie wysłucham wszystkich doświadczonych prelegentów, producentów i chętnie poznam te problemy z jakimi się państwo borykacie. W tych deregulacjach, w których ja bym mogła pomóc oraz w zakresie przepisów nad którymi powinniśmy pracować. Zawsze uważam, że urzędnicy od najniższego szczebla, samorządowcy, politycy są po to, aby pomagać a nie przeszkadzać. Chodzi przede wszystkim o, to byśmy mogli wypracować wnioski  i odpowiednie procedury, żebyście państwo łatwiej mogli zarejestrować produkt, bezpiecznie określić jakość tego produktu i pomóc wam w promocji marketingu otwierając konferencję mówiła Senator RP Andżelika Możdżanowska. Prowadzący dziękował za otwarcie i za to, że senator wiele mówiła o lokalności i promowaniu produktu lokalnego, tradycyjnego i ekologicznego, produktów pożądanych szczególnie ważnych, bo między innymi dlatego dzisiaj tu się spotykamy. Bardzo ważna jest lokalna gospodarka. Dziękował organizatorom i Maciejowi Bartonowi za zorganizowanie konferencji. Jako pierwszy prezentację i realizację projektu pt. „Produkt tradycyjny i lokalny, promocja, marka, dystrybucja – przykłady dobrych praktyk” i co w ty projekcie się dzieje przedstawił Tomasz Włoszczowski, dyrektor Fundacji Rolniczej Różnorodności Biologicznej AgriNatura – realizator projektu, realizowanego ze środków Ministerstwa Rolnictwa w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013. Zapoznał zebranych z działaniami jakie w ramach projektu będą realizowane m. in. konferencje wojewódzkie, interaktywna strona internetowa, film edukacyjno- szkoleniowy, broszura – poradnik szkoleniowy, mapa dobrych praktyk, raport. Kolejny temat to: „Sprzedaż produktów regionalnych i tradycyjnych w świetle obowiązujących przepisów higieniczno – sanitarnych i prawnych” omówiła Izabella Byszewska prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. W prelekcji przypomniała obowiązujące przepisy i omówiła sprzedaż bezpośrednią, formy sprzedaży produktów z gospodarstwa, podatki, działalność gospodarczą, pozarolniczą działalność gospodarczą, KRUS a pozarolnicza działalność gospodarcza. Na temat regionalnych i tradycyjnych produktów wysokiej jakości we Wspólnej Polityce Rolnej oraz europejskich i polskich systemach jakości żywności mówiła Zofia Winawer. Między innymi poruszyła zagadnienia( jakie produkty warto rejestrować, korzyści i utrudnienia związane z rejestracją unijną, rejestrację unijną i krajową, krajowe systemy jakości żywności. W przerwie kawowej można było degustować produkty tradycyjne i lokalne. „Tradycyjne i nowoczesne formy i kanały sprzedaży produktów lokalnych, tradycyjnych, regionalnych i ekologicznych, dystrybucja” zaprezentował Karol Przybylak. redaktor naczelny portalu Biokurier.pl. W prelekcji mówił o tradycyjnych i nowoczesnych kanałach sprzedaży, promocji przez Internet. Kolejny temat „Produkt tradycyjny i lokalny,promocja, budowaniu własnej marki, budowanie relacji z odbiorcą – klientem produktów tradycyjnych, lokalnych, regionalnych, ekologicznych. Możliwości promocji na rynku polskim” przedstawił Jan Babczyszyn prezes polskiej Akademii Smaku. W prelekcji wyjaśniał m.in.: co to jest produkt lokalny, produkt tradycyjny i produkt ekologiczny; co to jest promocja, reklama, marketing, sponsoring. W przerwie degustacja; soków owocowych „Owocosok”, serów „ Lazur”, ciasta” Consmir”, win „ Vin – Kon”, warzywa i ich przetwory „ Wąsowo”, pierogi „ Smakfonia”, ser smażony „ Frackowiak”i z Ustronia soków: czerwona i czarna porzeczka, gruszka, jabłko- mięta, rabarbar oraz wędlin i własnego wypieku chleba oraz koziego sera Elżbiety Berbeć. Przykłady dobrych praktyk zebrani poznali w prelekcjach Beaty Futyma, Farma „ Pod świerkami”, Sabiny Połońskiej, Winnice Jaworek i Maciej Barton, producent dań tradycyjnych i regionalnych. Dyskusja, wnioski i podsumowanie; chwila refleksji, zastanowienia co wpłynęło na sukces prezentowanych dobrych praktyk. Dyskusję i podsumowanie prowadził Tomasz Włoszczowski. W przerwie kawowej podpisany został „List Intencyjny” w sprawie zachowania tradycyjnych praktyk w dziedzinie sztuki kulinarnej pomiędzy Centrum Dziedzictwa Kulinarnego a przedstawicielami samorządów i lokalnymi stowarzyszeniami. List podpisali między innymi:  z ramienia CDK – Witold Wróbel, Jan Babczyszyn, Maciej Barton; Senator RP Andżelika Możdżanowska, Zofia Witkowska – starosta ostrzeszowski, Mariusz Wilk – Burmistrz Ostrzeszowa, Andrzej Bobrowski – Agencja Rynku Rolnego, Tomasz Włoszczowski – Społeczny Instytut Ekologiczny, Izabella Byszewska – Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego, Teresa Palacz – Narodowy Instytut Dziedzictwa, Krystyna Sikora – Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania, Grzegorz Grzunka LGD „ Wrota Wielkopolski”. Potem wspólny obiad. W konferencji regionu zachodniego i uczestniczyli rolnicy, producenci, przedstawiciele samorządów lokalnych, stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich, ODR. „Współczesny konsument coraz częściej poszukuje produktów sprawdzonych, dobrej jakości, znanego pochodzenia i po przystępnej cenie. Powinny być one bezpieczne, cechować się pożądanymi walorami jakościowymi oraz posiadać odpowiednią wartość odżywczą. Takie kryteria mogą spełniać produkty tradycyjne i regionalne wytwarzane w małej skali, przy wykorzystaniu specyficznych technologii i wprowadzane do obrotu poprzez sprzedaż bezpośrednią. Obowiązkiem wszystkich produkujących, przetwarzających i wprowadzających do obrotu żywność jest zapewnienie właściwych wymogów higieny określonych prawem oraz zagwarantowanie, że produkowana żywność jest bezpieczna dla zdrowia i życia konsumentów. Dwór Myśliwski Ustronie to według Gości miejsce niezwykłe. Z dala od zgiełku i urbanizacji, samotnie położony w lesie Naprawdę magicznie odradza Ciało i Ducha. Cisza i spokój, w otoczeniu prawdziwej przyrody, unikalne położeniu w strefie zerowego promieniowania geopatycznego sprzyjało zorganizowanej konferencji na tematy ważne dotyczące promowania produktu lokalnego, tradycyjnego i ekologicznego, produktów pożądanych szczególnie ważnych w naszych małych ojczyznach.

Warsztaty serowarskie odbyły się w tym samym tygodniu w piątek. 18 maja planuje się majówkę rodzinną, cykl spotkań dobrych praktyk ze szczególnym uwzględnieniem promocji produktów lokalnych , tradycyjnych i regionalnych naszej małej ojczyzny

MaŁa

Foto: E.Tomaszek ,  M. Łabuda

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments