Jakie wyniki uzyskały szkoły podstawowe podległe Gminie Wieruszów na Sprawdzianie 2014 roku

Szkoła Podstawowa w PieczyskachJakie wyniki uzyskały szkoły podstawowe podległe Gminie Wieruszów na Sprawdzianie 2014 roku
Analiza wyników uzyskiwanych przez szkoły podstawowe na egzaminach zewnętrznych jest najważniejszym zadaniem ludzi, którzy ponoszą odpowiedzialność za poziom edukacji młodego pokolenia w gminie i powiecie.

 

Związane jest to z tym, że w szkole podstawowej budowane są fundamenty pod przyszłe sukcesy lub porażki edukacyjne naszych dzieci – największego dobra naszej małej społeczności. Potem w gimnazjum edukacja nabiera już takiego tempa, że nadrobienie zaległości staje się wręcz niemożliwe. Dodatkowo dzieci są już tak zniechęcone porażkami, że tracą całkowicie motywację do uczenia się i nieszczęście gotowe. To jedna z głównych przyczyn tak wielu porażek dydaktyczno – wychowawczych pojawiających się w gimnazjach i na następnych etapach kształcenia.

Przyjrzyjmy się więc wynikom sprawdzianu, które niosą ze sobą bardzo dużo istotnych informacji pomocnych w opisaniu osiągnięć i porażek uczniów w nauce, efektywności pracy konkretnej szkoły, dyrektora, nauczycieli i stosowanych przez nich metod dydaktycznych. Sądzimy, że materiał ten stanie się przyczynkiem poważnej dyskusji i refleksji nad wynikami, poziomem nauczania i kondycją naszych gminnych szkół podstawowych.

Sam proces przedstawienia wyników sprawdzianu, zaprezentowany w tym materiale, jest tożsamy z wcześniejszymi naszymi publikacjami. Dodaliśmy jedynie bardzo ważne dane (od wielu lat cynicznie ukrywane przez niektóre szkoły!!!) związane z ilością uczniów, których wyniki mieszczą się w poszczególnych staninach. Sądzimy bowiem, że przy takiej analizie wyników konkretnej szkoły obie perspektywy – szkoły i ucznia – są niezwykle istotne i wzajemnie się uzupełniają, dając pełniejszy obraz pracy szkoły.

Przygotowany materiał jest przeznaczony dla wszystkich, którzy pragną zapoznać się z wynikami egzaminów zewnętrznych na przestrzeni kilku ostatnich lat i wpływać na podnoszenie poziomu nauczania w naszych szkołach gminnych i powiatowych. Będzie on jednocześnie pomocny w doskonaleniu sposobów interpretacji wyników egzaminów zewnętrznych. Sądzimy, że taka konstrukcja i sposób prezentowania treści w tym opracowaniu czyni go przystępnym i użytecznym dla ogółu naszej społeczności.

Chcemy jednak mocno podkreślić, że to co przedstawimy naszym czytelnikom jest zaledwie cząstką danych, które przynoszą egzaminy zewnętrzne i początkiem drogi wykorzystania tych informacji.

Dużo większą część informacji muszą przeanalizować i przekazać Rodzicom oraz uczniom same szkoły. Na ich barkach pozostaje również wypracowanie trafnej diagnozy sukcesów i porażek, bo tylko wtedy jest szansa poprawić swoje wyniki w następnym roku i zmniejszyć ilość uczniów z wynikami niskimi. Mówiąc językiem medycznym: „Bona diagnosis – bona curatio” ( dobra diagnoza – dobre leczenie ), a w edukacji powiemy: „Bona diagnosis – bona doctrinae ( dobra diagnoza – dobre nauczanie ).
Poważne zadanie czeka również Naczelnika Wydziału Oświaty Gminy Wieruszów, który powinien przedstawić przemyślaną, mądrą, pełną i rzetelną „Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2013/2014”. Sądzimy, że taka będzie wreszcie w tym roku, bo wyniki mamy coraz gorsze w niektórych naszych szkołach, a ilości dzieci pozbawionych szans na sukces edukacyjny ciągle rośnie.
Analizę rozpoczniemy od średnich wyników jakie uzyskały poszczególne powiaty w województwie łódzkim.
Pierwsza tabela pokazuje nam średnie wyniki Sprawdzianu 2014r. w poszczególnych powiatach w województwie łódzkim, liczbę uczniów z wynikami: niskimi, średnimi i wysokimi oraz liczbę szkół z takimi wynikami.

Tabela 1. Zestawienie zbiorcze powiatami w województwie łódzkim

(Uwaga !aby uzyskać podgląd tabel kliknij w jej obrazek)

obr1_1200x761

 

 

 

 

 

Z analizy tej tabeli wynika, że powiat wieruszowski w 2014r. mając średnią 24,44 pkt. (61,1%) zajmuje dopiero 21 miejsce (!!!) wśród 21 powiatów i 3 miast wydzielonych naszego województwa.

Miejsca które zajmował w latach poprzednich:

  • 2013 r. – 16 miejsce;
  • 2012 r. – 21 miejsce;
  • 2011 r. – 15 miejsce;
  • 2010 r. – 22 miejsce;
  • 2009 r. – 19 miejsce.

Tak słabe wyniki naszego powiatu na przestrzeni kilku ostatnich lat świadczą o bardzo niskim poziomie nauczania w niektórych naszych szkołach podstawowych. Dotyczy to szczególnie tych szkół, których mury opuszcza duża ilość uczniów, bo to właśnie one mają decydujący wpływ na wynik całego powiatu. Potwierdzeniem niskiego poziomu nauczania jest bardzo duża ilość uczniów, których wyniki plasują się w staninach niskich, a takich w powiecie mamy aż 25,75%. Ich szanse na sukces edukacyjny w gimnazjum i w następnych etapach kształcenia są nikłe. Jednocześnie ilość uczniów z wynikami wysokimi jest mała (najczęściej są to uczniowie korzystający z korepetycji). Takich uczniów w powiecie wieruszowskim jest 17,17%, a z najwyższymi wynikami tylko 2,14%. Jeszcze gorzej wyglądają szkoły, których z niskimi wynikami jest w powiecie aż  29,2%, a z wysokimi tylko 16,7% w powiecie.

Sprawdźmy więc, które szkoły w naszym powiecie wpływają na tak słabe wyniki powiatu. Posłużymy się w tym wypadku tabelą drugą, która pokazuje nam wyniki poszczególnych szkół z całego powiatu wieruszowskiego oraz średnie wszystkich szkół (%) w gminie, powiecie, województwie i kraju. Tabelę tą podzielimy na dwie części. W tabeli 2a pokażemy zbiorcze zestawienie szkół powiatu wieruszowskiego – bez szkół podległych Gminie Wieruszów. W tabeli 2b pokażemy tylko szkoły podległe Gminie Wieruszów.

Tabela 2 a. Zestawienie zbiorcze szkół powiatu wieruszowskiego (w Tabeli 2 b – oddzielnie pokazujemy szkoły podstawowe Gminy Wieruszów)

obr2_671x900

 

 

 

 

 

Tabela 2 b. Zestawienie zbiorcze szkół podstawowych podległych Gminie Wieruszów

obr3_1200x488

 

 

 

 

 

Z analizy danych zawartych w tych dwóch tabelach wynika, że w powiecie wieruszowskim w 2014 r., mieliśmy 27 szkół podstawowych podległych pod 7 gmin naszego powiatu.. Porównywać w tym roku możemy tylko 24 szkoły, bo trzy szkoły miały mniej niż 5 uczniów piszących sprawdzian – Mieleszyn, Węglewice, Chojny. Przy tak małej ilości uczniów istnieje bardzo duży błąd statystyczny. Głębszej analizie poddamy tylko szkoły podległe Gminie Wieruszów. W podobny sposób może sobie czytelnik przeanalizować pozostałe gminy.

Analizując średnie poszczególnych gmin w powiecie wieruszowskim widzimy, że Gmina Wieruszów ze śr. 24,44 pkt. (61,1%) zajmuje 4 miejsce wśród 7 gmin naszego powiatu, który ma taką samą średnią. W 2013r. gmina zajmowała 5 miejsce w powiecie. Z tego by można było wnioskować, że w porównaniu z rokiem 2013 zrobiliśmy postęp o jedno miejsce wyżej w powiecie (tak często nami manipulują!), ale przecież powiat spadł z 16 miejsca w 2013r. na 21 miejsce w roku 2014r. Z tego należy wnioskować, że miejsce Gminy Wieruszów w porównaniu do innych gmin województwa łódzkiego jest gorsze niż w roku 2013. Sprawdziliśmy. Prawdą jest, że w powiecie mamy miejsce lepsze, ale w województwie, kraju dużo gorsze niż w roku 2013, bo gmina i powiat wieruszowski mają dużo niższą średnią (24,44 pkt.) niż województwo (25,76pkt.) i kraj (25,84pkt.) w tym roku.

Popatrzmy teraz jak kształtują się wyniki konkretnych szkół podstawowych Gminy Wieruszów. Gminę reprezentuje 5 szkół podstawowych. Największy wpływ na średnią  gminy mają zawsze szkoły najliczniejsze, ponieważ ich wagowy udział w średniej gminy jest największy. Jednocześnie wyniki tych szkół są najbardziej wiarygodne.

Analizując tabelę 2b widzimy, że najniższą średnią ma Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2, która jako jedyna w gminie została zaliczona do szkół z niskimi wynikam. Najlepsze wyniki ma już tradycyjnie Szkoła Podstawowa w Pieczyskach.

Przeanalizujmy teraz, jak te wyniki kształtowały się na przestrzeni ostatnich 5 lat? Średnie w punktach i miejsca szkół podstawowych w poszczególnych latach pokazuje nam trzecia tabela. Przypominamy, że porównujemy w powiecie wieruszowskim w 2014r. tylko wyniki 24 szkół podstawowych.

Tabela 3. Średnie wyniki szkół podstawowych podległych pod Gminę Wieruszów na sprawdzianie w 2014 r. (dodatkowo w nawiasach podane są wyniki i miejsca tych szkół w gminie oraz powiecie w 2013, 2012, 2011 i 2010 r.)

obr4_1200x431

 

 

 

 

 

Analiza tej tabeli pokazuje, że zdecydowanie najlepsze wyniki w Gminie Wieruszów na przestrzeni ostatnich 5 lat osiąga Szkoła Podstawowa w Pieczyskach. Szanowni Rodzice, dziękujcie i kłaniajcie się bardzo nisko tam pracującym Nauczycielom i Dyrektorce, bo ich ciężka praca daje Waszym dzieciom gwarancję pewnego sukcesu edukacyjnego w gimnazjum i w następnych etapach kształcenia. 

Nie gwarantuje i nie gwarantowała tego swoim uczniom Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2. Starczy przeanalizować wyniki tej szkoły przez ostatnie 12 lat, które tak skrzętnie ukrywano przed Rodzicami, samorządowcami i ludźmi odpowiedzialnymi za poziom kształcenia w gminie.  Jeszcze bardziej widoczne to będzie na skali staninowej szkół i uczniów, które opiszemy poniżej. Samą średnią i miejscem szkół żonglują ci, którzy chcą zaciemnić prawdziwy wynik szkół i rankingować szkoły. Przecież średnia i miejsce szkoły bardzo mało nam mówi. Dopiero umieszczenie szkół na skali staninowe pokaże nam, jaka przepaść dzieli nasze gminne szkoły podstawowe i jakie straty edukacyjne ponosimy. Porównajmy więc nasze gminne szkoły podstawowe z wynikami innych szkół.

Aby porównać wyniki konkretnej szkoły z wynikami innej szkoły i wszystkich szkół, w których w danym roku przeprowadzono sprawdzian, musimy posłużyć się skalą staninową, stanowiącą pewne przekształcenie wyników uzyskanych przez wszystkie szkoły w Polsce. Pozycja wyniku szkoły na skali staninowej informuje nas, jaki procent szkół uzyskał lepszy wynik, jaki gorszy, a jaki porównywalny z naszą szkołą.

Zaczniemy najpierw analizę od pokazania czytelnikom zbiorczego zestawienia ilości uczniów i szkół w trzech grupach staninowych: niskiej – obejmującej 1, 2, 3 stanin,  średniej – obejmującej 4, 5, 6 stanin i wysokiej – obejmującej – 7, 8, 9 stanin w poszczególnych gminach powiatu wieruszowskiego.

Tabela 4. Zbiorcze zestawienie gmin powiatu wieruszowskiego pokazujące liczbę uczniów i szkół w trzech grupach staninowych

obr5_1200x372

 

 

 

 

 

Z analizy tej tabeli wynika, że w Gminie Wieruszów liczba uczniów z wynikami niskimi stanowi aż 26,19%. Największy odsetek takich uczniów ma Gmina Czastary – 29,6%. Najmniej takich uczniów ma Gmina Bolesławiec – 17,7%. Praktyka i badania naukowe pokazują, że te dzieci będą miały poważne problemy edukacyjne w gimnazjum, a nauczyciele z nimi.

Przyjrzyjmy się teraz wysokim wynikom uczniów. W Gminie Wieruszów z wynikami wysokimi jest tylko 17,26% uczniów. Największy odsetek takich uczniów jest w Gminie Łubnice – 25,5%. Najmniej takich uczniów ma Gmina Czastary – 2,2%.

Przeanalizujmy teraz szkoły w Gminie Wieruszów. Z wynikami niskim mamy tylko jedną szkołę, jest nią Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 (35 uczniów piszących sprawdzian). Z wynikiem wysokim mamy 2 szkoły: Szkoła Podstawowa w Pieczyskach (9 uczniów piszących sprawdzian) i  Szkoła Podstawowa w Teklinowie (6 uczniów piszących sprawdzian).

Żeby zobaczyć jak wielkie są różnice w wynikach naszych szkół podstawowych w Gminie Wieruszów, umieśćmy je na 9 stopniowej skali staninowej. Pozwoli to nam także, zobaczyć i porównać ich wyniki z wszystkimi szkołami w Polsce (tabela 5). W interpretacji miejsca jakie zajmuje szkoła na skali staninowej pomoże nam tabela 6. Tu dopiero zobaczymy, jakie kosmiczne są różnice między szkołami. Przekonamy się także, jak mało nam mówi sama średnia i miejsce szkoły.

Tabela 5. Średnie i miejsce szkół na skali staninowej 2014r.

obr6_1200x236

 

 

 

 

 

Tabela 6. Interpretacja wyniku szkół i uczniów na skali staninowej (służy porównywaniu z wynikami innych szkół i uczniów)

obr7_1200x674

 

 

 

 

 

Opiszmy teraz wynik każdej szkoły (od najsłabszej do najlepszej) z Gminy Wieruszów wykorzystując skalę staninową:

1. Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 –  3 stanin (niski). Odczytujemy:

    • wynik gorszy ma tylko 11% szkół w Polsce. Porównywalny wynik ma 12% szkół. Wynik lepszy od tej szkoły ma aż 77% szkół w Polsce.

Przypatrzmy się wynikom tej szkoły od 2003 roku.
Identyczne miejsce na skali staninowe jak w tym roku miała ta szkoła w roku 2003, 2004, 2005, 2007, 2009, 2010 i 2011!!! Jeszcze niższe wyniki w roku 2006 i 2012, kiedy znalazła się w 2 staninie (bardzo niski) który pokazywał, że wynik gorszy miało tylko w tych latach 4% szkół w Polsce. Porównywalny wynik miało 7% szkół. Wynik lepszy miało aż 89% szkół w Polsce!!! Lepszy wyniki miała ta szkoła tylko dwukrotnie w roku 2008 – stanin 6 (wyżej średni) i w roku 2013 – stanin 4 (niżej średni).

2. Szkoła Podstawowa w Wyszanowie –  4 stanin (niżej średni). Odczytujemy:

  • wynik gorszy ma 23% szkół w Polsce. Porównywalny wynik ma 17% szkół. Wynik lepszy ma 60% szkół w Polsce.

3. Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Korczaka –  4 stanin (niżej średni). Odczytujemy:

  • wynik gorszy ma 23% szkół w Polsce. Porównywalny wynik ma 17% szkół. Wynik lepszy ma 60% szkół w Polsce.          

4. Szkoła Podstawowa w Teklinowie –  8 stanin (bardzo wysoki). Odczytujemy:

  • wynik gorszy ma 89% szkół w Polsce. Porównywalny wynik ma 7% szkół. Wynik lepszy ma 4% szkół w Polsce.

5. Szkoła Podstawowa w Pieczyskach –  8 stanin (bardzo wysoki). Odczytujemy:

  • wynik gorszy ma 89% szkół w Polsce. Porównywalny wynik ma 7% szkół. Wynik lepszy ma 4% szkół w Polsce.

Cenna uwaga dla Rodziców!!! Podobnie możemy odczytywać wyniki swoich dzieci pamiętając, że skala staninowa szkolna i uczniowska są różnymi skalami. Zaś interpretacja (Tabela 6) wyniku uczniowskiego i szkół na skali staninowej jest taka sama. Załóżmy, że wynik ucznia mieści się w 6. staninie (wyżej średni). Odczytujemy: wynik gorszy ma 60% uczniów w Polsce. Porównywalny wynik ma 17% uczniów. Wynik lepszy ma 23% uczniów w Polsce.

Teraz przedstawimy czytelnikom najważniejsze i najwięcej mówiące dane (tabela 7 i 8), które pokazują nam, jak kształtują się wyniki uczniów konkretnej szkoły w poszczególnych staninach. Niektóre szkoły ukrywały te dane przez lata, ponieważ nie publikowały ich w poprzednich latach CKE i OKE.

W związku z tym, że liczba uczniów w szkołach jest różna i trudno byłoby sprawiedliwie porównywać szkoły, opracowaliśmy dodatkowo  tabelę 8. W niej pokazujemy procent uczniów danej szkoły w trzech grupach staninowych: niskiej – obejmującej 1, 2, 3 stanin,  średniej – obejmującej 4, 5, 6 stanin i wysokiej – obejmującej – 7, 8, 9 stanin.

Tabela 7. Liczba uczniów w szkole w poszczególnych staninach

obr8_1200x805

 

 

 

 

 

Z analizy tej tabeli wynika, że największy procent uczniów w:

– 1 staninie ( uczniowie z najsłabszymi wynikami) ma:

  • Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – 11,43%.
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Korczaka – 8,7%.

– 2 staninie ( uczniowie z bardzo niskimi wynikami) ma:

  • Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – 11,43%.
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. J. Korczaka – 6,8%.
  • Szkoła Podstawowa w Wyszanowie – 6,6%.

Z bardzo dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że ta grupa 25 uczniów, których wyniki mieszczą się w pierwszych dwóch staninach wpadła już wcześniej w tryb maszyny niepowodzeń, którą nikt prawidłowo nie zdiagnozował i którą niezmiernie trudno będzie zatrzymać. Dzieje się tak dlatego, że edukacja w gimnazjum przyspiesza jeszcze bardziej niż w klasach 3 – 6 i odwołuje się do wiedzy, którą uczniowie powinni posiąść w szkole podstawowej. Bardzo często, mimo ogromnego zaangażowania sił i środków, nauczyciele w gimnazjum nie są w stanie poprawić ich poziomu wiedzy. Tak naprawdę, nieszczęście tych dzieci rozpoczęło się już w klasach 1 – 3.

Jeszcze pełniejszy obraz szkół podstawowych pokaże  nam procentowa ilość uczniów w szkole w trzech grupach: niskich, średnich i wysokich. Obrazuje to nam tabela 8.

Tabela 8. Procentowa ilość uczniów w szkole w trzech skalach staninowych niskich, średnich i wysokich

obr9_1200x282

 

 

 

 

 

Analiza tej tabeli pokazuje nam, że największy procent uczniów z wynikami niskimi, a tak się dzieje zawsze, kiedy wynik szkoły jest niski, ma Szkoła Podstawowa Nr 2 w Zespole Szkół Nr 2 – 31,43%. Już dziś można powiedzieć, że ci uczniowie będą mieli duże problemy w gimnazjum, a nauczyciele z nimi. Najlepiej prezentuje się tutaj Szkoła Podstawowa w Pieczyskach – nie ma takich uczniów!!! Pozdrawiamy, podziwiamy i  kłaniamy się całemu Gronu Pedagogicznemu z Pieczysk, bo pracujecie bardzo efektywnie, dając wielkie szanse edukacyjne waszym wszystkim uczniom.

Chcemy jednocześnie podkreślić bardzo dobry tegoroczny wynik Szkoły Podstawowej z Teklinowa i składamy jej gratulacje. Robimy to jednak z pewną dozą ostrożności, ponieważ wynik w 2013 roku był niżej średniego (stanin 4). W tym roku szkoła zrobiła skok aż o 4 staniny w górę, co jest możliwe tylko przy małej ilości uczniów, bo błąd statystyczny jest wtedy bardzo duży. Przypominamy czytelnikom, że zdawało w tym roku tylko 6 uczniów w tej szkole. Dlatego np. nie porównuje się szkół w których zdawało mniej niż 5 uczniów. Dodamy jeszcze, że taką ostrożność w ocenach i analizach trzeba przejawiać i przy większych ilościach uczniów. Trzeba wtedy analizować wieloaspektowo, np. jakie wyniki uzyskiwała szkoła w latach poprzednich. Natomiast minimalny błąd  popełniamy przy ilości powyżej 30 uczniów. Trzymamy jednak mocno kciuki za Szkołę Podstawową w Teklinowie, by w następnym roku powtórzyła ten wynik. Będzie to świadczyło, że szkoła w Teklinowie zrobiła duży postęp.

I już na koniec. Przytaczając powyższe dane edukacyjne chcemy sformułować główny postulat, o którym piszemy już od dawna. Jest nim potrzeba poważnej gminnej i powiatowej debaty edukacyjnej. A tak właściwie – wielu debat edukacyjnych w naszej gminie i powiecie. Twierdzimy bowiem, że wszelkie inne postulaty i propozycje czegokolwiek by nie dotyczyły, są wtórne wobec powyższego. I nie chodzi tutaj bynajmniej o dialektykę, zwykłą kolej rzeczy (że nic się dobrego nie zrodzi bez uprzedniej dyskusji), chodzi natomiast o „debatę” jako element gminnej polityki edukacyjnej, a przede wszystkim jako element życia społecznego, którego brak jest tak niezwykle dotkliwy, a do tego bardzo irytujący dla ludzi zainteresowanych poziomem pracy naszych szkół. Przecież dobra i efektywna edukacja –  to podstawa każdego postępu i sukcesu danej społeczności!!! Dziwić więc może fakt, że nikt dyskusji o tak ważnym segmencie naszego gminnego życia nie organizuje, nie przenosi się ją w obszary życia społecznego, słowem – nie czyni się ją przedmiotem publicznej działalności ani tym bardziej publicznej sprawy. Może dlatego, że niektórzy „królowie” są nadzy? Nie czekajmy bezradnie do momentu, kiedy nie zda matury 50% uczniów, bo wtedy będzie już za późno.

Dlatego warto pytać, dlaczego tak się dzieje już od kilku lat? Dlaczego brak jest  systematycznego i planowego monitorowania pracy szkół do pozyskiwania rzetelnych informacji o obszarach pracy szkoły po to, by kompetentnie dotrzeć ze wsparciem? Dlaczego niektóre szkoły zatajały swoje słabe wyniki, a ludzie odpowiedzialni z ramienia samorządu za edukację jeszcze im w tym pomagali? Dlaczego rynek korepetycji ma się coraz lepiej w Wieruszowie? Czy są to tendencje ogólne, charakterystyczne dla tej „branży”, czy tego obszaru naszego życia społecznego? Czy może jednak da się tym obszarem życia inaczej zarządzać i efektywniej go zagospodarowywać? Dlaczego ważne tematy związane z poziomem edukacji w naszej gminie i powiecie nie wypełniają  obszarów publicznych dyskusji, a w każdym razie z trudem do nich przenikają? Dlaczego niektóre szkoły zagłuszają swoimi optymistycznymi i nic nie mówiącymi monologami głosy Rodziców i ludzi zatroskanych poziomem nauczania w niektórych naszych szkołach? Czy wynika to z braku rzetelnej informacji i prawdziwej wiedzy o wynikach szkół? Co robi i robiła w gminie „Komisja Edukacji…” i jej przewodniczący J. Dębskim? Dlaczego edukacja, zapisywana w naszych samorządowych programach na czołowych miejscach – właśnie jako priorytet – nie staje się następnie przedmiotem ciągłej społecznej uwagi, a zwłaszcza społecznych zabiegów, by podnieść efektywność kształcenia w niektórych naszych szkołach? Kto takim działaniom przeszkadza? Dlaczego zabiegi te, nawet jeśli są „podejmowane” (najczęściej na papierze), nie przynoszą zakładanych efektów? (…).

Takich i podobnych pytań, haseł i postulatów związanych z usprawnieniem i unowocześnieniem edukacji szkolnej w naszej gminie i powiecie można wygłaszać wiele – i zapewne powinniśmy to robić – ale żaden spis powszechny nie zmieni niektórych naszych szkół, a nawet nie będzie miał dla nich większego znaczenia ( poza tym, że zgromadzimy kolejne zasoby opisów danych edukacyjnych i uwag), jeśli zarządzający i odpowiedzialni za oświatę w naszej gminie i powiecie nie uznają publicznego debatowania o wynikach pracy naszych szkół za wartość najwyższą, wartość samą w sobie. Przecież publiczne dyskusje o edukacji to edukacja w najczystszej postaci!

Wiemy także, że kolejnym artykułem edukacyjnym w naszej gazecie nie załatwimy wyższego poziomu nauczania w niektórych naszych szkołach. Sądzimy jednak, że jest to dobry początek do merytorycznej dyskusji o kondycji naszych szkół. Chcemy mocno wierzyć, że nie wygra znów „cierpienie w milczeniu”, „zamiatanie pod dywan” i „klimat milczenia” oraz przekonanie, że podejmowanie jakichkolwiek działań nie ma sensu. Kto tak myśli i czyni, wyrządza największą krzywdę tym maluczkim, ale przede wszystkim naszej społeczności, rodzinie i sobie.

W najbliższym czasie przedstawimy naszym czytelnikom informacje o egzaminie gimnazjalnym 2014r. i artykuł: Dlaczego niektóre szkoły tak wymownie milczą?

dr inż. H. Ogorzelski

 

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wieruszów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Łopatolog z Podzamcza
9 lat temu

Pozdrawiamy (pr). Podziwiamy ze znajomymi jego konsekwentne trwanie na dnie edukacyjnego doła dołyjącej gminy Wieruszów. Zastanawiamy się nad pozwaniem (z pozwu cywilnego) Gminy Wieruszów (mocodawcy tego genialnego pedagoga) za pozbawienie szans na dobrą pracę naszych dzieci.