Sprawozdanie z posiedzenia wspólnych stałych Komisji Rady Miejskiej w Wieruszowie w dniu. 10.04.2015r.

DSC_0015 (Copy)„Rezerwa w budżecie może być przeznaczona na różne cele. W związku z tym, że wpłynęły wnioski na poprzednim posiedzeniu rozmawialiśmy na ten temat, państwo sami określiliście się, że burmistrz ma prawo sam pewne kroki podejmować.

W związku z tym czyni to”.

10 kwietnia 2015 roku o godz. 14.00 ( piątek ) w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Wieruszowie odbyło się posiedzenie wspólne stałych Komisji Rady Miejskiej w Wieruszowie. Jednym z punktów proponowanego porządku obrad było: Zaopiniowanie projektów uchwał m.in. W sprawie zmian budżetu Gminy Wieruszów na rok 2015.

„Zmniejszamy rezerwę ogólną na zadania kulturalne o kwotę 40 tys. zł. i przeznaczamy na dwie dotacje”- krótkiego wprowadzenia w pkt. 2 proponowanego porządku obrad Zaopiniowanie projektów uchwał podpunkt 3- w sprawie zmian budżetu Gminy Wieruszów na rok 2015 dokonała pani Skarbnik UM, po czym miało miejsce również krótkie wyjaśnienie pani Sekretarz UM;

„W ostatnim okresie wpłynęły do nas wnioski z zakresu bezpieczeństwa artystycznego i imprezy kulturalnej. Organizatorzy wnioskowali o zorganizowanie takich imprez, w związku z tym, że są to imprezy, których zasięg byłby duży i koszt, musielibyśmy ogłosić konkurs aby dać szanse startowania wszystkim, aby zorganizować taką uroczystość te środki przeznaczone są na dotacje i będzie ogłoszony konkurs aby wszystkie organizacje mogły startować i wystąpić, aby zorganizować tego typu imprezę. Uznano za zasadne, aby takie imprezy były finansowane przez Gminę”.

Głos zabrała następnie wiceburmistrz Renata Świeściak.
„Ma to związek z dwoma wnioskami, które zostały złożone na Radzie dotyczące Spotu i Biegu. Będzie ogłoszony konkurs w ramach tego konkursu, te zadania mogą między innymi być realizowane, ponieważ jak pani sekretarz powiedziała nie możemy ograniczać tego tylko do dwóch organizacji. Tego dotyczy zwiększenie wydatków w paragrafie (28/20 ? ) (red. – niestety nie dysponujemy materiałami z komisji) zmiany do budżetu w materiałach, które państwo otrzymaliście. Kwota 40 tys. zł. na ogłoszenie naboru na zadania o takim charakterze, i w ten nabór wpisują się organizacje tego typu imprez. Organizatorzy będą musieli złożyć wnioski i rozliczyć się. Wszyscy, którzy zwrócą się o przyznanie środków na taki cel, może tych organizacji być więcej niekoniecznie te dwie. Z tego wynika to, o czym pani sekretarz mówiła, że to jest konkurs otwarty, nie można ograniczyć do 1,2,3 podmiotów.

– Jak macie zamiar to podzielić? Załóżmy zgłosi się 5 organizacji, jedna np. 25 tys. zł. Druga 15….?”- zapytał radny Czesław Wróblewski.
„Zawsze każda oferta oceniana jest punktowo, jest przydzielona kwota bazując na łącznej kwocie przeznaczonej na ten cel. Jeżeli burmistrz uzna, że powinna być zwiększona kwota, bo ofert jest na tyle dużo, że trzeba by przeznaczyć większą pulę, to po pierwsze musi znaleźć tą różnicę w budżecie żeby to przenieść, jeżeli uzna za zasadne zwiększenie jej to trzeba będzie rozpisać jeszcze raz taki konkurs ewentualnie unieważnić. Ale nie wiem, mnie nie oceniać czy będzie tych ofert 1,2,3,4, czy 5. …Trudno powiedzieć pierwszy raz to robimy, będziemy mieć ocenę sytuacji po naborze: – odpowiedzi udzieliła wiceburmistrz Renata Świeściak.

– Składaliśmy taki wniosek, były to imprezy całoroczne, przedstawione i wtedy zabezpieczaliśmy w budżecie – dodał radny Wróblewski.
„Będziemy planować na rok 2016, na podstawie tego roku będziemy już wiedzieli, kto w ogóle może wchodzić w zakres, jeżeli chodzi o aplikowanie o jakieś pieniądze. Teraz, to tak troszeczkę po omacku poruszamy się. Nie wiemy jakie organizacje mogą do nas wystąpić. Na bazie roku aktualnego będziemy mogli jakiś plan założyć. Będziemy ogłaszać nabory do kalendarza jesienią, w grudniu już ten kalendarz będziemy chcieli zamknąć. Będzie można wrzucić do budżetu plan na imprezy sportowe czy na imprezy tego typu lub o jakimś innym”- odpowiedziała wiceburmistrz Świeściak.
– Ta kwota 40 tys. zł. jest na cały rok przewidziana? – zapytał przewodniczący RM Waldemar Kasprzak.
– Tak, w tej chwili tak – odpowiedziała wiceburmistrz.

„Chciałam coś wyjaśnić. To jest tak, jeśli chodzi o wspieranie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe. Opracowujemy program i taki program jest upubliczniany żeby organizacje składały te swoje wnioski i uwagi. Nie było żadnych, wobec tego to, co na bazie roku poprzedniego stworzyliśmy taki też program podobnej wielkości został na ten rok przyjęty. Teraz będziemy takim organizacjom, które nam się w trakcie zgłaszają zwracać uwagę, że kiedy taki program ogłaszamy, to wtedy takie uwagi powinny być zgłaszane. Moglibyśmy już wtedy ten program rozszerzyć i zaplanować większe środki i w jednym konkursie to ująć. Te wnioski wpłynęły już po tym, jak myśmy ten roczny program przyjęli. Stąd taka procedura dodatkowa – wyjaśniła sekretarz UM Alicja Ruta.

Radny Paweł Szandała zapytał.
– Pani burmistrz, czy inne organizacje jeżeli takie wnioski złożą, to czy też będą mieć takie same szanse i podobne pule, jak co do tych dwóch wniosków?
– Budżet nie jest z gumy – odpowiedziała wiceburmistrz Świeściak
– Budżet nie jest z gumy, ale ja mam nadzieję, że te pieniądze zostaną wydane w sposób przejrzysty i publicznie rozliczone, bo mam wątpliwości – dodał radny Szandała.

Radny Wróblewski zapytał, czy jeśli jakaś organizacja zwróci się o kwotę poniżej 10 tys. zł., to czy też tej procedurze podlega czy nie?
„Jeżeli do tego konkursu złoży ktoś ofertę na kwotę niższą i spełni wymogi formalne wynikające z ogłoszenia, to otrzyma kwotę dotacji taką jaką komisja zarekomenduje burmistrzowi. Co to oznacza? Może dostać zaproponowaną kwotę niższą niż wnioskuje, ewentualnie taką na jaką składa wniosek. Z tej puli – wyjaśniła wiceburmistrz Świeściak

Radny Wróblewski przypomniał, że kiedyś burmistrz mógł dofinansować imprezę kwotą poniżej 10 tys. zł.
– Rozumiem, że z tego zostało to wykluczone i burmistrz nie przydziela żadnych pieniędzy poniżej 10 tys. zł ? – chciał się upewnić radny Wróblewski.
Nie – odpowiedziała wiceburmistrz Świeściak

Głos zabrał Radny Mojsa.
– Ja rozumiem tak, że będzie ogłoszony konkurs i wtedy mają się wszyscy zgłaszać.
– Będzie 5 organizacji, to zostanie to podzielone na 5 organizacji w jakiś sposób- dodał radny Musiała
– Będzie to wynikało z punktów – dodał radny Mojsa.
„Natomiast kwestia budżetu na rok 2016 będzie wyglądać inaczej, bo nie chcielibyśmy robić kilku ogłoszeń w trakcie roku tylko rozpisać to jednym ogłoszeniem. Dotrzemy do wszystkich organizacji, które w tym roku złożą do nas oferty w ramach jakichkolwiek ogłoszeń i imprez, ustalimy kalendarz, aplikować będą raz i nie będziemy w trakcie roku wracać do tego więcej” – uzupełniła wyjaśnienia wiceburmistrz Świeściak.

– Ja rozumiem, że zaczynamy dopiero budować przydzielanie tych pieniędzy, bo są dwie organizacje, które zgłosiły się w tym roku, dwie organizacje, które już są jakoś znane, a będziemy budować przydział tych pieniędzy na podstawie tego, co dostaną te dwie grupy i one przygotują jakieś tam przedsięwzięcie i chyba mieszkańcy będą wiedzieli na co są pieniądze przekazane. Myślę, że będzie jawność i organizatorzy zgodzą się podać, a jest to informacja publiczna, jakie kwoty i na co zostały przeznaczone, i ta informacja zostanie od razu podana bez występowania mieszkańców. Widzę, że są obawy wśród moich kolegów, czy te pieniądze zostaną prawidłowo wykorzystane. Uważam to za zasadne – powiedział radny Szandała przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Wieruszowie.
– Każda dotacja musi być szczegółowo rozliczona, dokumenty do wglądu przedkładamy- odpowiedziała wiceburmistrz.

– Ja bym sobie tego życzył, jak i pozostali radni, aby te konkursy były przejrzyste i sprawiedliwie ocenione, wtedy nie będziemy mieć do tego uwag. Wnioskodawcy się rozliczą i powiem tak: mam nadzieję, że to jest ostatni rok, kiedy na podstawie dwóch złożonych wniosków znajdujemy 40 tys. zł. i przydzielamy tym wnioskodawcom, a tu powielamy jakieś fikcje o konkursach. Ja jestem ciekawy jak się to skończy – dodał radny Szandała.

„Rezerwa w budżecie może być przeznaczona na różne cele. W związku z tym, że wpłynęły wnioski na poprzednim posiedzeniu rozmawialiśmy na ten temat, państwo sami określiliście się, że burmistrz ma prawo sam pewne kroki podejmować. W związku z tym czyni to. Natomiast chciałam zwrócić uwagę również na to, że Komisja Rewizyjna może w swoim planie uwzględnić kontrole tego typu zadań i jesteśmy na to otwarci. Jeżeli będzie chciał pan zmienić uchwałę dotyczącą planów komisji rewizyjnej na rok 2015 zapraszamy do kontroli dokumentów – powiedziała wiceburmistrz Świeściak.
– Pani burmistrz, z całym szacunkiem, ale od planów komisji jest Rada – odpowiedział radny Szandała.

Dyskusje przerwał przewodniczący RM Waldemar Kasprzak.
– „Bardzo dziękuję, nie wchodzimy już dalej w jakiekolwiek spory. Sprawa jest oczywista. Ma to być czyste, przejrzyste i pani burmistrz deklaruje, że takie będzie. Jeżeli będzie taka potrzeba Rada podejmie taką decyzję, aby komisja rewizyjna sprawdziła dokładnie”.

To tyle, jeżeli chodzi o naszą relację z posiedzenia wspólnego stałych Komisji RM w dniu 10.04.2015. Oczywiście relacja dotyczyła jednego elementu posiedzenia wspólnego komisji RM. Starliśmy się przytoczyć wypowiedzi w taki sposób, aby nie były one wyrwane z kontekstu.

Może tylko krótkie wyjaśnienie o jakie dwa wnioski chodzi, które wywołały tak interesującą dyskusję. Otóż chodzi o imprezę – Zlot tuningowy Mega Spot Pasjonat Tuning, która odbędzie się 16 i 17 maja 2015 r. w Mieleszynku koło Wieruszowa. Ta coroczna impreza wpisała się pozytywnie w kalendarz imprez organizowanych na naszym terenie. Licznie przyjeżdżają na nią właściciele zabytkowych i ciekawie przerobionych aut, sportowych samochodów, a także kluby tuningowe i motocykliści. Impreza cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców naszego powiatu, województwa i kraju.

Jeśli chodzi o drugi wniosek – złożyła go jak się dowiedzieliśmy w przerwie komisji Ochotnicza Straż Pożarna w Wyszanowie, która z tego co mogliśmy się zorientować podczas posiedzenia wspólnego komisji, to ona w lipcu br. będzie organizatorem Ogólnopolskiego Biegu Rzeką Prosną. Przypomnijmy, że pomysłodawcą/ inicjatorem i organizatorem tej imprezy w roku 2011 i 2012 była gazeta Łącznik Urszula Przybył, której redaktorem naczelnym był wtedy obecny burmistrz.

W roku 2013 i 2014 ta impreza nie odbyła się. Wokół tej imprezy powstały kontrowersje, jakoby te dwie edycje OBRP odbywały się bez stosownych zezwoleń.
W tym roku (chyba w lutym) Firma Łącznik Urszula Przybył złożyła wniosek do Rady o dofinansowanie tej imprezy. Sprawa wydaje się być już zdaje niekatulana, ponieważ z posiedzenia komisji w dniu 10.04.2015 wynika, że wniosek o dofinansowanie imprezy Ogólnopolski Bieg Rzeką Prosną złożyła OSP Wyszanów, która zdaje się będzie w tym roku organizatorem tego „przedsięwzięcia sportowo – ekologiczno – społeczno – kulturalnego”.

Wobec zapewnień przewodniczącego Rady, iż sprawa, o której powyżej, jak to sam określił: „ Ma to być czyste, przejrzyste i pani burmistrz deklaruje, że takie będzie” oraz prośby i życzenia radnego Pawła Szandały przewodniczącego komisji rewizyjnej, który wyraził nadzieję „ aby te konkursy były przejrzyste i sprawiedliwie ocenione i wtedy nie będziemy mieć do tego uwag, a wnioskodawcy się rozliczą” kierujemy taką nieśmiałą prośbę do pana przewodniczącego Rady Miejskiej w Wieruszowie Waldemara Kasprzaka.

W roku 2011 i 2012 Gmina Wieruszów udzieliła wsparcia finansowego imprezie Ogólnopolski Bieg Rzeką Prosną. Pamiętamy, że organizator po pierwszej edycji Biegu, w roku 2011 publicznie się rozliczył. Nie pamiętamy natomiast, aby to uczynił w roku 2012.
Prosimy wobec tego, pana przewodniczącego, jako niezależne media wieruszowskie, które m.in. mają za swe zadanie patrzeć na ręce władzy i bronić interesu publicznego, o sprawdzenie czy było takowe rozliczenie w roku 2012, jak również wnosimy prośbę o zapewnienie szanownego pana przewodniczącego, aby takowe rozliczenie zostało podane do opinii publicznej po imprezie OBRP w lipcu 2015.

Tegorocznemu organizatorowi OSP Wyszanów życzymy udanej imprezy, dużej liczby biegaczy i ogromnej rzeszy publiczności, liczymy, że zostaną dopełnione wszelkie formalności i stosowne zezwolenia przy organizacji OBRP – „przedsięwzięcia sportowo – ekologiczno – społeczno – kulturalnego”. Wszystkiego dobrego!

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wieruszów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
5 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Anonimowo
9 lat temu

a może by lepiej przeznaczyć ty pieniądz na załatanie dziur na ulicy Warszawskiej bo wychodzi pan panie Burmistrzu z urzędu do łącznika przechodząc po pasach może pan złamać nogę albo przytrafi się coś gorszego.

krytyk
9 lat temu

Radni ze Zgody bardziej w tyłek wchodzą burmistrzowi niż ci z jego komitetu. No jak tu wierzyć PSL no jak ?. Jak wy panowie możecie w oczy zajrzeć swym wyborcom ? Wstyd k…. m… wstyd.!!!!!

wstawiony
9 lat temu

Ale jaja zapomnieli o Mega Spocie a jak im to przypomniano to przy okazji tylnymi drzwiami wprowadzili Bieg Prosną ale pod egidą OSP Wyszanów jako organizacji pozarządowej. To są po prostu jaja i oszustwo mieszkańców a wspaniała rada głosuje jak stado …….