Konferencja prasowa w Kępińskim Magistracie


dscf0167-copy22 grudnia br. w czwartek do Kępna zawitał wiceminister Spraw Zagranicznych Jan Dziedziczak oraz poseł Tomasz Ławniczak.

Podczas konferencji prasowej w kępińskim Ratuszu mówiono przede wszystkim o obwodnicy Kępna.

„Bardzo miło mi gościć w ratuszu w Urzędzie Miasta i Gminy Kępno. Wczoraj w godzinach późno popołudniowych otrzymałem telefon informację, którą przybyli goście za pośrednictwem mediów mieszkańcom Miasta i Gminy Kępno chcą przekazać. Bardzo serdecznie witam Ministra Jana Dziedziczaka, posła Tomasza Ławniczaka, szefową biura poselskiego PIS Alicję Śniegocką w budynku ratusza. Jako gospodarz MiG Kępno myślę, że Państwo przekażą bardzo, bardzo dobre wiadomości w okresie przedświątecznym  mieszkańcom miasta i gminy Kępno i nie tylko, ale i dla tych, którzy korzystają na co dzień z komunikacji publicznej przejeżdżają przez teren gminy Kępno” – mówił burmistrz P. Psikus.

Szanowni Państwo miałem wczoraj przyjemność zadzwonić i przekazać miłą wiadomość po rozmowie z Ministrem Infrastruktury i mogę powiedzieć zwłaszcza w okresie przedświątecznej Panie i Panowie mamy to – II etap obwodnicy Kępna. Będzie dokładnie tak, jak tego chcieliśmy. Mamy decyzję Ministerstwa Infrastruktury. Cieszę się bardzo, bo nasz rząd dotrzymuje słowa. Szliśmy do wyborów, jako PiS do wyborów z hasłem, że obwodnica Kępna będzie i rzeczywiście zapadły wszystkie korzystne z punktu widzenia mieszkańców Kępna, z punktu widzenia mieszkańców Powiatu Kępińskiego decyzje, więc mamy i pierwszy i drugi odcinek obwodnicy miasta. Bardzo chciałbym podziękować Ministerstwu Infrastruktury za tak dobrą współpracę. My jako MSZ realizujemy wiele projektów, więc tym bardziej te elementy współpracy też dla mnie jako parlamentarzysty Wielopolski południowej były wygodniejsze, dogodniejsze i kontakt z ministerstwem był tym bardziej dobry. Chciałbym tutaj zaznaczyć w sposób niezwykle mocny determinacje pana posła Tomasza Ławniczaka członka Komisji Infrastruktury i pana senatora Łukasza Mikołajczyka, który też był w te tematy zaangażowany. Cieszymy się bardzo, to są dla nas bardzo dobre korzystne decyzje i po tych wydarzeniach ogólnopolskich szliśmy do wyborów z hasłem 500+, szliśmy do wyborów powrotu wieku emerytalnego 65 dla panów i 60 dla pań. To wszystko jak widzimy zostało zrealizowane w wymiarze lokalnym także dla mieszkańców Kępna i to już w pierwszym roku rządów te obietnice zostały zrealizowane – mówił wiceminister Jan Dziedziczak.

Mimo zmiany opcji politycznej w kraju wygląda na to, że inwestycja II etapu obwodnicy będzie realizowana.

Przypomnijmy, już 7 października 2015 roku, na krótko przed wyborami parlamentarnymi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę II odcinka obwodnicy Kępna w ciągu S11. tzn. południowy odcinek obwodnicy Kępna od istniejącego węzła „Kępno-Krążkowy” do istniejącej DK 11. Przetarg składał się z dwóch etapów. Pierwszy zakładał wstępną kwalifikację wykonawców, podczas której wykonawcy składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. W II etapie Oddział GDDKiA w Poznaniu zaprosił wybranych wykonawców do składania ofert.

Poseł Tomasz Ławniczak przedstawił zakres prac związanych z tą inwestycją. – Jeśli chodzi o I i II etap obwodnicy Kępna, to ja jakiś czas temu o tym mówiłem będąc w Kępnie. W tej chwili są najnowsze informacje wg kontaktów. Pierwszy etap ma być ukończony w sierpniu 2018 roku. Według powziętych przeze mnie informacji w międzyczasie Oddziale Poznańskim GDDKiA wszystko idzie bez żadnych problemów, nie ma problemów związanych z argeologią i z jakimiś środowiskami przyrodniczymi nadzwyczajnymi, podłoże jest na tyle dobre a informacja dyrektora Napierały jest taka i dużo wskazuje na to, że przed wakacjami 2018 roku, a więc za półtora roku pierwszy etap obwodnicy bardzo możliwe, że zostanie oddany oczywiście zostanie wybudowany, potem jeszcze będzie odbiór techniczny przez nadzór budowlany, ale całość jest bardzo możliwe wszystko i wskazuje na to, że inwestycja będzie gotowa już wcześniej, bo przed wakacjami w 2018. Oczywiście to nie jest w 100% przesądzone. Jest to naprawdę i z dużą odpowiedzialnością można powiedzieć bardzo możliwe. Natomiast jeśli idzie o II etap, którego przetarg pierwotnie miał się zakończyć jeszcze w tym roku, on jest już uruchomiony – powiedział poseł Ławniczak.

dscf0172-copy

Dlaczego pojawiła się taka zwłoka w rozstrzygnięciu przetargu? (pytanie dziennikarza) – Pierwszy etap przeciągnął się z tego powodu, jak się okazała, że nie wszystkie firmy złożyły oferty, dopięły pod względem formalno-prawnym wszystkich warunków przy zgłoszeniu. To już zostało definitywnie zamknięte. Jest ogłoszony drugi przetarg. Termin składania jest do połowy lutego. Teraz to już jest sprawa organu prowadzącego GDDKiA kiedy on się zakończy. Przypuszczam, że zakończenie przetargu II etapu obwodnicy na pewno będzie miało miejsce w pierwszym półroczu, być może w pierwszym kwartale przyszłego roku. W tę sprawę nie mogę wchodzić ze względu na tajemnice, bo są już sprawy nie jawne. Można przypuszczać, że jeżeli nie będzie żadnych protestów na pewno w pierwszym półroczu następnego roku będzie rozstrzygnięty przetarg na II etap obwodnicy. Kosztorysowo drugi etap został oszacowany na 165 mln zł. Będzie to niespełna odcinek 7. Kilometrowy (6 km 800 m), kilka obiektów inżynieryjnych stąd taka kwota. Składnikami tego tej punktacji nie będzie tylko cena. Cena oczywiście będzie odgrywała najistotniejszą rolę w wadze punktowej, ale innymi elementami będzie też termin no i oczywiście standard wykonywanych do tej pory przez tą firmę inwestycji. Szanowni Państwo co to znaczy „Projektuj i buduj”? Normalna klasyczna inwestycja, to inwestycja typu buduj, a więc mamy studium sieciowe, korytarzowe, transportowo – ekonomiczno – środowiskowe danego przebiegu trasy, mamy decyzję środowiskową, ale nie mamy jeszcze projektu i nie mamy ZRIDu. Mamy więc zezwolenia na realizację inwestycji drogowej wydawanej przez wojewodę. W koncepcji „Projektuj i Buduj” ta firma, która wygra będzie jeszcze musiała na podstawie już istniejącego studium transportowo – ekonomiczno – środowiskowego uzyskać decyzje środowiskową i zezwolenie na realizacje inwestycji przez wojewodę i to potrwa około roku. Zawsze etap przygotowawczy trwa stosunkowo najdłużej i to będzie jakby końcówka, bo te studia korytarzowe są już przygotowane i potem dopiero będzie realizacja. Realnie rzecz biorąc można powiedzieć, jeśli ktoś by wypytywał – dlaczego budowlańcy nie wchodzą jeszcze na drugi etap w 2017 roku to przypuszczam (ale to moje osobiste zdanie), że te wszystkie formalności w tej formule „Projektuj i buduj” zajmą około roku. Może za ponad rok w 2018 firma, która wygra powinna wejść na plac budowy II etapu obwodnicy Kępna. Będzie się wtedy kończył pierwszy etap i będziemy mieć około 2 lata, tak przypuszczam do około 2018 r. – dodał poseł.Tomasz Ławniczak.

Posłowie PiS przedstawili szeroki zakres prac związanych z tą inwestycją, ale nie wiedzieli, że w dużych fragmentach, druga część obwodnicy będzie posiadała tylko jeden pas jezdni w danym kierunku. – Nie wiedziałem, jestem zaskoczony tą informacją. Muszę sprawdzić, jaka jest wizualizacja i standaryzacja zarządzona przez GDDKiA. Dodam tylko, że tam gdzie istnieje duży przebieg, duże obciążenie ruchem, tam powinny być zbudowane drogi ekspresowe w pełnej formule dwa plus dwa, a więc dwie jezdnie i cztery pasy. -przyznał poseł Ławniczak. Wiceminister Dziedziczak także nie potrafił udzielić informacji w tym zakresie. Poruszono jeszcze inne kwestie, mówiono o bieżącej sytuacji w kraju i udzielono odpowiedzi na pytania dziennikarzy.

MaŁa

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kępno. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments