Kronika policyjna

Kronika policyjna
23.04.2017 r.

– Minister Mariusz Błaszczak: Policja przygotowana do Świąt i majówki

– Policja jest przygotowana do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim podróżującym w związku ze Świętami Wielkanocnymi, a następnie długim weekendem majowym. Więcej patroli będzie nie tylko na polskich drogach, ale także na dworcach kolejowych czy w centrach handlowych – poinformował szef MSWiA Mariusz Błaszczak po odprawie z komendantami wojewódzkimi Policji.

Minister Mariusz Błaszczak podczas dzisiejszej odprawy w MSWiA odebrał meldunki od komendanta głównego Policji nadinsp. dr Jarosława Szymczyka i komendantów wojewódzkich dotyczące przygotowań funkcjonariuszy, przede wszystkim policjantów „drogówki”, do wzmożonego ruchu podczas Świąt Wielkiej Nocy i zbliżającego się długiego weekendu majowego.

Jak co roku, Święta Wielkanocne i długi weekend majowy to czas podróży i odwiedzin u rodziny i przyjaciół. – W tym okresie wzrasta natężenie ruchu na drogach. Dlatego też należy spodziewać się zwiększonej liczby patroli policyjnych – zapowiedział minister Mariusz Błaszczak. Szef MSWiA zaapelował, aby podczas świątecznych podróży kierowcy zachowali ostrożność na drodze i dostosowali prędkość do panujących warunków. Z badań wynika, że Polacy jako największe zagrożenie w okolicy swojego miejsca zamieszkania wskazują właśnie kierowców przekraczających dozwoloną prędkość.

Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku podczas Świąt Wielkanocnych doszło do 173 wypadków, w których zginęło 29 osób, a ponad 250 zostało rannych. Także podczas ubiegłorocznej majówki (1-3 maja 2016 r.) doszło do ponad 200 wypadków. Śmierć poniosło 19 osób, a ponad 260 zostało rannych. Podsumowując – te kilka dni na polskich drogach w ubiegłym roku to tragiczny bilans prawie 50 ofiar śmiertelnych.

Więcej patroli będzie również na dworcach kolejowych czy w centrach handlowych. – Zwracamy się do wszystkich: jeśli zauważą państwo, że dzieje się coś złego, proszę zwrócić na to uwagę patrolom policyjnym. Nawet na potencjalne zagrożenia – zaapelował szef MSWiA.

Minister Mariusz Błaszczak przypomniał, że niestety w całym 2016 r. Policja odnotowała więcej wypadków niż w 2015 r. – W pierwszym kwartale 2017 r. statystyki są już nieco lepsze. Także podczas nadchodzącego okresu świątecznego, a następnie majówki będziemy kładli nacisk na to, aby działania Policji drogowej miały raczej charakter prewencyjny, a nie represyjny. Patrole drogówki mają być widoczne dla kierowców. Osiągniemy w ten sposób taki efekt, że kierowcy „zdejmą nogę z gazu” – podkreślił szef MSWiA. Dodał również, że stale zmniejszana jest liczba wakatów w Policji. – Za czasów naszych rządów liczba wakatów w Policji jest najmniejsza w historii. Jak najwięcej policjantów ma być w patrolach, a nie za biurkami – powiedział minister Mariusz Błaszczak.

Wiceszef MSWiA Jarosław Zieliński zaznaczył, że patroli będzie więcej i będą widoczne na drogach. Będzie także więcej nieoznakowanych pojazdów policyjnych, wyposażonych również w wideorejestratory. – Bezpieczeństwo zależy też od nas samych. Musimy jeździć rozsądnie, bardzo dużo zależy od nas – kierowców – powiedział wiceminister Jarosław Zieliński. Dodał, że każdego dnia nad bezpieczeństwem na drogach czuwa średnio 4 tys. policjantów. Zaznaczył też, że do służby w ruchu drogowym będą kierowani nowi funkcjonariusze.

Podczas nadchodzących Świąt Wielkanocnych i długiego weekendu majowego funkcjonariusze będą również przeprowadzali kontrole stanu trzeźwości kierowców. Przestrzegamy, że nie ma żadnej dawki alkoholu, która byłaby akceptowalna z punktu widzenia bezpieczeństwa. Podczas Wielkanocy i majówki w 2016 r. policjanci zatrzymaliśmy ponad 2 tys. kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu.

Jadąc na Święta Wielkanocne czy na majówkę, pamiętajmy, aby przewozić dzieci zgodnie z przepisami, czyli w fotelikach. Zdarza się, że rodzice nieprawidłowo zapinają dzieci w fotelikach, czy źle montują same foteliki w samochodach. Apelujemy, aby zwrócić na to szczególną uwagę przed podróżą. W poprzednią Wielkanoc i majówkę doszło do 50 wypadków z udziałem dzieci.

Jest coraz cieplej i z każdym dniem na ulicach widać coraz więcej rowerzystów. Przypominamy, że każdy rower powinien być odpowiednio wyposażony, by jego użytkownik był bezpieczny na drodze. Pamiętajmy przede wszystkim o oświetleniu roweru. Po zimie warto również zrobić przegląd i sprawdzić u specjalisty np. działanie hamulców.

W ubiegłym roku tylko podczas Świąt Wielkanocnych i weekendu majowego (1-3 maja) doszło do prawie 50 wypadków z udziałem rowerzystów, w których 3 rowerzystów zginęło, a ponad 40 zostało rannych. W tym roku od 1 marca do wczoraj (10 kwietnia), policjanci odnotowali 272 wypadki z udziałem rowerzystów, w których zginęło 12 rowerzystów, a ponad 250 zostało rannych.

Warto również nosić odblaski. Rowerzyści i piesi często mylnie sądzą, że skoro oni widzą światła samochodu, to kierowca widzi ich na drodze lub poboczu. Jeśli samochód poza terenem zabudowanym jedzie z prędkością około 90 km/h, czas reakcji po zauważeniu pieszego lub rowerzysty wynosi około 1 sekundy. To zbyt krótko na odpowiedni manewr lub hamowanie. Pieszy lub rowerzysta z odblaskiem widoczny jest już z odległości około 150 m, co daje 5 sekund na reakcję.

Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski lub kamizelki. Zaznaczamy, ważne jest ich umieszczenie na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców. Wtedy odblaski będą dobrze widoczne dla kierowców. Przypominamy też, że piesi, którzy po zmroku poruszają się poza obszarem zabudowanym, powinni mieć na sobie element odblaskowy. Za brak elementu odblaskowego grozi mandat – od 20 do 500 zł.

W ubiegłym roku tylko podczas Wielkanocy i majówki doszło do prawie 70 wypadków z udziałem pieszych – ośmiu pieszych zginęło, a 60 zostało rannych.

W związku z coraz lepszą pogodą, rozpoczął się też sezon motocyklowy. Niestety, jak co roku początek wiosny to wiele wypadków z udziałem motocyklistów. Przypominamy, że motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego. Niestety w konfrontacji z samochodem zazwyczaj nie mają szans. Przed urazami chronią ich jedynie ubrania i hełmy ochronne. Motocykliści nie mają poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa, ani kontrolowanych stref zgniotu. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno kierowcy, jak i motocykliści przestrzegali przepisów. Tylko od 1 marca br. doszło do ponad 150 wypadków z udziałem motocyklistów. Zginęło 15 motocyklistów, a 137 zostało rannych.

(MSWiA / ig)

– EZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU

DZIECI / MŁODZIEŻ A INTERNET

PAMIĘTAJ!

Chroń swoje hasło
Nie podawaj swoich danych (imię, nazwisko, adres, telefon) w sieci
Nie rozmawiaj z osobami, których nie znasz
Uważaj co umieszczasz w Internecie, zanim to opublikujesz przeczytaj wpis kilka razy

TO CO TRAFIA DO INTERNETU NA ZAWSZE W NIM POZOSTAJE

Nigdy nie wiesz kto jest po drugiej stronie komputera nie mów mu wszystkiego o sobie
Nie umawiaj się z obcymi poznanymi w Internecie
Nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć, nigdy nie wiesz komu je udostępni
Jeśli ktoś wysyła do Ciebie obraźliwe treści, lub twój rówieśnik jest „prześladowany”, powiadom o tym dorosłego, nie kasuj tych informacji
Nie reaguj przemocą na przemoc online
Nie siedź długo przed komputerem

RODZICU

Rozmawiaj z dzieckiem – Internet nie może Ciebie zastąpić

Reaguj natychmiast na przemoc w sieci, której doświadcza dziecko.

Współpracuj ze szkołą, policją, rodzicami sprawców i świadków zabezpiecz dowody z sieci.

Naucz dziecko, że nie należy reagować przemocą na przemoc online

Rozmawiaj z dzieckiem na temat rozmów z innymi online, aby wiedziało, że osoba po drugiej stronie może mieć złe intencje (np. poprosi o rozebranie się przed kamerą)

Sprawdzaj ograniczenia wiekowe na grach (PEGI), które kupujesz dziecku (chodzi o treści dostosowane do wieku i poziom agresji oraz przemocy)

Jeśli nie radzisz sobie skorzystaj z pomocy specjalistów, szukaj rozwiązania w Internecie, u psychologa

Pamiętaj aby samemu nie umieszczać w Internecie zdjęć swojego dziecka nago lub w innych krępujących sytuacjach, gdyż możesz sam zaszkodzić dziecku

Uświadom dziecku, że nie każda osoba, która zna to od razu „znajomy”, którego umieszcza wśród kolegów na portalach społecznościowych i dzieli się prywatnymi informacjami o sobie.

Zwracaj uwagę na nietypowe zachowania dziecka, które mogą świadczyć o nadmiernym korzystaniu z Internetu czy tez korzystaniu z nieodpowiednich treści.

Uczul dziecko aby każdy wpis, który chce opublikować kilka razy przeczytało i zastanowiło się czy nie ośmieszy go lub nie skompromituje , także w stosunku do innych osób.

Rozmawiaj z dzieckiem na temat jego seksualności i przesyłania ewentualnych dowodów miłości w postaci zdjęć o charakterze erotycznym .

UCZEŃ W INTERNECIE – NAUCZYCIELU REAGUJ!

REGULARNIE PODNOŚ SWOJĄ SAMOŚWIADOMOŚĆ I WIEDZĘ POPRZEZ UCZESTNICZENIE W SZKOLENIACH DOTYCZĄCYCH CYBER PRZEMOCY I INNYCH ZAGROŻEŃ

DBAJ O DOBRĄ ATMOSFERĘ /RELACJE W KLASIE/ SZKOLE

ROZMAWIAJ Z UCZNIAMI O PROBLEMACH

USTALCIE REGULAMIN ANTYPRZEMOCOWY W SZKOLE

UŚWIADAMIAJ UCZNIÓW O KONSEKWENCJACH PRAWNYCH I KARNYCH

WYCZUWAJ NASTROJE W KLASIE , CZY NIE MA OSÓB SZYKANOWANYCH ZA POMOCĄ INTERNETU

WSPÓLPRACUJ Z RODZICAMI

INFORMUJ O OSOBACH, KTÓRE MOGĄ POMÓC I INSTYTUCJACH ZEWNĘTRZNYCH

PROWADŹ WARSZTATY Z UCZNIAMI LUB KORZYSTAJ Z POMOCY SPECJALISTÓW

SZUKAJ Z UCZNIAMI/RODZICAMI WSPÓLNYCH ROZWIĄZAŃ

NAPIETNUJ ZŁE ZACHOWANIA PRZEMOCOWE

KWP Łódź

– Bezpieczeństwo w sieci – spotkanie z policjantem w Szkole Podstawowej w Pieczyskach

10 kwietnia uczniowie Szkoły Podstawowej w Pieczyskach uczestniczyli w spotkaniu z sierż. szt. Pawłem Ciurą – dzielnicowym z Komendy Powiatowej Policji w Wieruszowie.
Tematem prelekcji było bezpieczeństwo w sieci. Dzielnicowy przypomniał podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu oraz poinformował o zagrożeniach czyhających w sieci i o tym, jak się przed nimi bronić. Zwrócił również uwagę na niebezpieczne gry, jakie można znaleźć w Internecie. W trakcie spotkania nie zabrakło również informacji na temat środków odurzających, demoralizacji i odpowiedzialności karnej nieletnich. Dzielnicowy poinformował również o funkcjonowaniu Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, aplikacji Moja Komenda i programu „Dzielnicowy Bliżej Nas” do korzystania z których zachęcił pełnoletnich uczestników spotkania.

– „Moja Komenda” – kontakt z Policją jeszcze nigdy nie był tak prosty!

Priorytetem działań Policji jest wzmocnienie współpracy ze społeczeństwem. Doskonałymi do tego narzędziami są zaproponowane przez Policję nowe rozwiązania w postaci programu „Dzielnicowy bliżej nas”, „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa” oraz aplikacji „Moja Komenda”. Dzielnicowi chcąc promować łatwiejszy kontakt mieszkańców ze stróżami prawa, rozdają w swoich rejonach służbowych ulotki przygotowane przez MSWiA. Zawierają one dane kontaktowe oraz opis policyjnych aplikacji.
Dzielnicowi rozdają w swoich rejonach służbowych ulotki przygotowane przez MSWiA. W każdej z nich zawarte są dane kontaktowego do dzielnicowego, imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Zawiera ona również opis Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji „Moja Komenda”. Dzięki tej bezpłatnej aplikacji każdy może w szybki sposób znaleźć swojego dzielnicowego oraz najbliższą jednostkę Policji. Jest ona bardzo łatwa w obsłudze. Pozwala jednym kliknięciem ustalić kontakt do swojego dzielnicowego. Wystarczy wpisać adres, aby sprawdzić, który policjant odpowiada za dany rewir. Dzielnicowych możemy wyszukać także po ich imieniu i nazwisku. Aby połączyć się z funkcjonariuszem wystarczy jedno kliknięcie. Wyszukiwarka dzielnicowych działa w trybie offline. Użytkownik nie musi mieć dostępu do Internetu, aby odnaleźć swojego dzielnicowego. „Moja Komenda” dostępna jest na telefony z Android i iOS. Usługa jest bezpłatna.

O dzielnicowych zwykło się mówić, że jest to tzw. „policjant pierwszego kontaktu”. Nie bez przyczyny, bowiem stanowią oni ważne ogniwo między Policją i społeczeństwem. Rolą dzielnicowego jest bowiem dbanie o bezpieczeństwo lokalnej społeczności w rejonie, w którym pracuje. Zadania, które podejmuje dzielnicowy są trudne, bowiem on sam na co dzień styka się z różnymi zjawiskami patologicznymi jak przemoc w rodzinie, konflikty sąsiedzkie, żebractwo, alkoholizm, prostytucja, bezrobocie, narkomania, włamania i kradzieże, itp. Jest to praca użyteczna i potrzebna.

Policjanci odwiedzają codziennie podległe im dzielnice i osiedla w miastach, rejony na terenie małych wiosek. Rozmawiają z mieszkańcami, przestrzegają przed zagrożeniami, starają się wysłuchać nurtujących ich problemów i udzielić porad. W swoich rejonach służbowych rozdają mieszkańcom specjalnie przygotowane dla nich ulotki przygotowane przez MSWiA. Stróże prawa rozdawali ulotki w spółdzielniach mieszkaniowych, zawieszali je na tablicach ogłoszeń na klatkach schodowych oraz w gablotach z ogłoszeniami znajdującymi się przy parafiach. Do działań promujących nowe policyjne aplikacje włączyli się także policjanci z innych wydziałów np. z drogówki.

Szerokie kontakty ze społeczeństwem umożliwią pozyskanie informacji na temat obecnych zagrożeń i oczekiwań mieszkańców. Z drugiej zaś strony stanowią źródło cennej wiedzy dla innych pionów policyjnych. Dlatego też misją dzielnicowego jest utrzymanie bliskiego kontaktu z mieszkańcami: po to, by poznawać otaczające środowisko i grupy społeczne w celu diagnozowania uciążliwych zjawisk i przeciwdziałanie im, a także po to, by wzbudzać zaufanie, nie tylko do siebie, ale i całej Policji.

Praca dzielnicowego to służba wymagająca od funkcjonariusza zarówno przygotowania merytorycznego, jak i umiejętności interpersonalnych: łatwego nawiązywania kontaktów, empatii, wrażliwości na problemy innych, odporności na stres, czy rozwiązywania konfliktów.

Aby być bliżej ludzi, dzielnicowi zostali wyposażeni w kanały komunikacji, jak służbowy telefon komórkowy oraz Internet. Każdy mieszkaniec danego rejonu miasta, czy małej wioski, będzie mógł skorzystać z porady swojego dzielnicowego dzwoniąc do niego lub wysyłając maila.

– Wypadek drogowy w Wieruszowie

apelujemy o zachowanie ostrożności na drogach
Do wypadku doszło 16 kwietnia 2017 roku około godziny 11:00 na „starej ósemce” w Wieruszowie. Według wstępnych ustaleń kierujący pojazdem marki Opel Astra, 29 – letni mieszkaniec powiatu wieruszowskiego, w wyniku nie dostosowania prędkości do panujących warunków ruchu, podczas wjeżdżania na skrzyżowanie o ruchu okrężnym uderzył w betonowy nasyp znajdujący się na tym skrzyżowaniu. Wskutek tego wypadku kierujący oraz 25 – letnia pasażerka pojazdu z obrażeniami ciała zostali zabrani do szpitala, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Kierujący w chwili tego zdarzenia był trzeźwy. Dokładne okoliczności tego zdarzenia wyjaśniają policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Wieruszowie.

W trosce o bezpieczeństwo na drodze policja apeluje : Pamiętajmy o dostosowaniu prędkości do warunków panujących na drodze oraz o obowiązkowym oświetleniu i oznaczeniu unieruchomionego pojazdu. Rozważmy wyposażenie naszego pojazdu w elementy odblaskowe, których używajmy podczas postoju pojazdu szczególnie kiedy zapada zmrok. Pamiętajmy o własnym bezpieczeństwie oraz o nie przecenianiu własnych umiejętności podczas kierowania pojazdami.

– Podsumowanie świątecznego weekendu na polskich drogach

W trosce o bezpieczeństwo podróżujących podczas Świąt Wielkanocnych, jak co roku, trwały wzmożone działania Policji. Od soboty na polskich drogach doszło do 187 wypadków, w których zginęło 19 osób, zaś 261 zostało rannych. Funkcjonariusze zatrzymali 765 nietrzeźwych kierowców.
W analogicznym okresie w ubiegłym roku doszło do 173 wypadków, na drogach zginęło 29 osób, a 252 zostały ranne. Policjanci zatrzymali 876 nietrzeźwych kierowców.

Chociaż cieszy widoczna od kilku lat tendencja spadkowa w zakresie zatrzymanych nietrzeźwych kierujących to jednak wciąż w wypadkach ginie za dużo osób. Tegoroczna aura nie sprzyjała kierowcom – w wielu regionach Polski padał śnieg, deszcz oraz deszcz ze śniegiem. Jednak główną przyczyną wypadków były brawura, nadmierna prędkość, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu.

Przez okres Świąt Wielkanocnych na drogach powiatu wieruszowskiego doszło do jednego wypadku drogowego, jednej kolizji drogowej, dwóch szkód parkingowych, zatrzymano jednego nietrzeźwego kierującego pojazdem oraz trzech nietrzeźwych rowerzystów.

W tym czasie w całym kraju nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilkanaście tysięcy policjantów. Oprócz kontroli prędkości i trzeźwości sprawdzali oni również stan techniczny pojazdów oraz sposób przewożenia pasażerów, zwłaszcza dzieci.

– Rozmawiano o bezpieczeństwie podczas Sesji Rady Gminy w Galewicach

19 kwietnia 2017 roku odbyła się XXVIII Sesja Rady Gminy w Galewicach w trakcie której omówiono stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz skuteczność działania Komendy Powiatowej Policji w Wieruszowie w 2016 roku.
W obradach Sesji Rady Gminy w Galewicach wziął udział I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Wieruszowie nadkom. Adam Stochniałek oraz p.o. Oficer prasowy jednostki st.asp. Damian Pawlak. Komendant Stochniałek podczas wystąpienia omówił stan bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz skuteczność działania wieruszowskiej jednostki Policji. Poinformował i omówił funkcjonowanie Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, programu „Dzielnicowy bliżej nas” , aplikacji „Moja Komenda” a także zachęcił uczestników spotkania do aktywnego korzystania z tych narzędzi.

– Policjanci odzyskali skradziony samochód

Wieruszowscy policjanci zatrzymali dwie osoby podejrzane o kradzież samochodu, która miała miejsce 12 kwietnia 2017r. w Wieruszowie. Funkcjonariusze odzyskali skradziony pojazd. Zatrzymanym grozi teraz kara do 5 lat pozbawienia wolności.
12 kwietnia 2017 roku do Komendy Powiatowej Policji w Wieruszowie zgłosił się ojciec pokrzywdzonego, mieszkaniec Wieruszowa, który powiadomił o kradzieży samochodu marki Audi A4 o wartości ponad 53 tys. złotych, który został przywieziony z Niemiec. Z relacji mężczyzny wynikało, że 12 kwietnia 2017 roku nieznani mu mężczyzna i kobieta pod pretekstem zamiaru zakupu pojazdu otrzymali od jego żony dokumenty oraz kluczyki od oferowanego do sprzedaży samochodu. Wówczas rzekomi kupujący po powrocie z jazdy próbnej, działając w porozumieniu i przy wykorzystaniu chwilowej nieobecności ojca właściciela pojazdu, który nie mając wiedzy o wcześniejszym przekazaniu dokumentów od tego pojazdu przez swoją żonę poszedł po nie do swojego mieszkania. W tym czasie sprawcy dokonali kradzieży tego samochodu. Sprawą zajęli się wieruszowscy kryminalni.

Funkcjonariusze dzięki rozległej wiedzy oraz szeroko zakrojonych działań operacyjnych w tej sprawie szybko namierzyli osoby podejrzane o kradzież pojazdu oraz skradziony pojazd. Samochód zaparkowany był na terenie prywatnej posesji w Ostrowie Wielkopolskim w woj. wielkopolskim. Tam również przy udziale ostrowskich stróżów prawa zatrzymali 47 – letniego mężczyznę oraz 25 – letnią kobietę, podejrzanych o kradzież audi.

Osoby te usłyszały już zarzuty kradzieży. Za taki czyn grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności. Prokurator zastosował wobec tych osób dozory policyjne. Postępowanie w tej sprawie pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Wieluniu prowadzą policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Wieruszowie.

– Kręci mnie bezpieczeństwo – zapraszamy na inaugurację kampanii

Sezon rowerowy nabiera rozpędu. Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo na drogach i ścieżkach rowerowych. Warto przypomnieć sobie kilka podstawowych zasad.22 kwietnia 2017 roku w ramach kampanii ogólnopolskiej „Kręci mnie bezpieczeństwo” w Zgierzu na terenie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych przy ul. Plac Kilińskiego 8 (wejście od ul. Długiej) w godzinach 9:00-13:00 odbędzie się Turniej Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Kto jest rowerzystą? Zgodnie z prawem rowerzystą jest osoba poruszająca się w danej chwili na rowerze. Gdy rowerzysta zsiądzie z roweru, staje się pieszym. Pieszym jest też dziecko poniżej 10 roku życia poruszające się na rowerze, które w związku z tym może jechać chodnikiem.

Co to jest rower? W świetle prawa rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny, zasilany prądem o napięciu do 48 V o znamionowej mocy ciągłej do 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Czym innym jest wózek rowerowy – jest to pojazd o szerokości powyżej 0,9 m, przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Wózek rowerowy, tak samo jak rower, także może być wyposażony w napęd elektryczny, przy takich samych zastrzeżeniach. Rozróżnienie to ma swoje konsekwencje: wózek (riksza) jako szerszy nie może poruszać się po wszystkich typach infrastruktury przeznaczonej dla roweru.

Uprawnienia do jazdy rowerem.

Osoba dorosła nie potrzebuje żadnych uprawnień do poruszania się rowerem. Uprawnień takich, w postaci karty rowerowej, potrzebuje osoba niepełnoletnia między 10 a 18 rokiem życia. Natomiast dziecko do 10 roku życia może się poruszać rowerem wyłącznie pod opieką dorosłego i formalnie traktowane jest jak pieszy. W praktyce rowerzysta ma obowiązek stosować się do:

• ustawy Prawo o Ruchu Drogowym

• znaków i sygnałów drogowych określonych w rozporządzeniu o znakach i sygnałach drogowych

• przepisów wynikających wprost z Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym oraz Konwencji Wiedeńskiej o Znakach i Sygnałach Drogowych UWAGA: Istotne zmiany dotyczące ruchu rowerów zostały wprowadzone w noweli ogłoszonej w 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz. U. z 2003 r. nr 32, poz. 262 + późniejsze zmiany (ostatnia zmiana: Dz. U. nr 997 z 7 września 2012) Wersja aktualna – listopad‚ 2013 Dział II. Wymiary, masy i naciski osi pojazdu § 2. 1. Długość pojazdu, nie może przekraczać: 7) motocykla, motoroweru lub roweru oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru lub roweru i przyczepy – 4,00 m. Dział V. Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego § 53. 1. Rower powinien być wyposażony:

1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;

2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;

3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt. 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu

4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;

5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku. 1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. 1b. Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona wdyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru; nie dotyczy przyczepy jednokołowej.”

§ 56. 1. Światła pojazdów o których mowa w § 53-55 powinny odpowiadać następującym warunkom: 1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;

2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni; 2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych: 1) barwy żółtej samochodowej:

a) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła: co najmniej po jednym, umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi,

b) na pedałach roweru i motoroweru;

2) barwy białej – dodatkowo z przodu roweru i wózka rowerowego. 2a. Światła, o których mowa w ust. 2, mogą nie spełniać warunków określonych w ust. 1 pkt 2-4. 2b. W rowerach, wózkach rowerowych i przyczepach rowerowych dopuszcza się

1) odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo

2) elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów.

7 września 2012 zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 7 września 2012 r. Poz. 997). Spora część zmian dotyczy rowerzystów i weszła w życie 8 października 2012 roku oraz 1 stycznia 2013 roku.

Dopuszczalne migające przednie światło – od 8 października 2012 roku rower może posiadać migające przednie światło pozycyjne. Do tej pory tylko tylne, czerwone światło mogło migać (od 2002 roku). Nie ma obowiązku posiadania zamontowanego oświetlenia w dzień – od 8.10.2012 roku na rowerze nie musimy mieć zamontowanego oświetlenia, wtedy gdy nie jest ono wymagane – czyli
w dzień. Do tej pory pomimo, że rowerzysta musiał używać (mieć włączone) oświetlenie tylko w nocy,
w tunelu oraz w czasie niskiej przejrzystości powietrza to fizycznie same lampki musiały być zamontowane na rowerze na stałe (podobnie jak w samochodzie). Teraz możemy lampki posiadać np. w kieszeni, lub w plecaku, albo nawet w domu. UWAGA ! nie dotyczy to odblasku tylnego o barwie czerwonej, który musi być zamontowany na stałe. Dopuszczalna dowolna ilość świateł tylnych i przednich – do 2012 r. niezbędnym było jedno światło z przodu oraz z tyłu i jeden odblask z tyłu. Wprowadzając określenie „co najmniej” ustawodawca dopuścił możliwość montażu dowolnej ilości lampek i odblasków. Przepis ten dotyczy roweru (od 8.10.2012 r.) oraz przyczepek rowerowych (od 1.01.2013 r.) Dopuszczalna dowolna liczba odblasków na kołach – od 8 października 2012 roku możemy montować dowolną (co najmniej jedno) ilość świateł odblaskowych na kołach roweru oraz przyczepki rowerowej (od 1.01.2013 r.).

Odblaskowy pasek na oponie oraz na kole – popularne w rowerach miejskich oraz turystycznych odblaskowe paski na oponach do niedawna były nielegalne. Od 8.10.2012 r. można je stosować tak samo jak odblask w formie pierścienia umieszczony na bocznej powierzchni koła (czyli nie tylko na oponie). Wysokość oświetlenia przedniego i tylnego na rowerze musi być nie niższa niż 25 cm i nie wyższa niż 150 cm. Ten przepis wszedł w życie od 1.01.2013 roku. Do tej pory lampki na rowerze musiały być montowane na wysokości od 35 do 90 cm, co wykluczało ich mocowanie do kierownicy. Obecnie jest to legalne. Kierunkowskazy w rowerze – od 1.01.2013 roku rower oraz przyczepka rowerowa, których konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką muszą być wyposażone w dodatkowe światła: kierunkowskazy. W praktyce dotyczy to zabudowanych rowerów (aerodynamiczna obudowa), riksz oraz przyczepek zasłaniających całkowicie rowerzystę. Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące przyczepek rowerowych (od 1.01.2013 r.): specjalny dyszel do przyczepki rowerowej – przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru. Przepis nie dotyczy przyczepy jednokołowej.
Co najmniej jedno światło oraz odblask barwy czerwonej z tyłu – przyczepka rowerowa, podobnie jak rower musi być wyposażona w odpowiednie oświetlenie tylne, jedno światło białe widoczne z przodu jeżeli szerokość przyczepki przekracza szerokość roweru dot. obrysu roweru lub wózka; musi posiadać przednie oświetlenie bary białej (ale tylko jedną sztukę).

Art. 33. Prawa o Ruchu Drogowym 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. 1a. Kierujący rowerem może zatrzymać się w śluzie rowerowej obok innych rowerzystów. Jest obowiązany opuścić ją, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku i zająć miejsce na jezdni zgodnie z odpowiednio art. 33 ust. 1 lub art. 16 ust. 4 i 5. 2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. 3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się: – jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu z zastrzeżeniem ust. 3a; – jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach; – czepiania się pojazdów.

3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

• opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,

• szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,

• warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6. 6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. 7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 13, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

Kierujący rowerem może wyprzedzać wolno jadące samochody także z ich prawej strony. Podczas skręcania w prawo kierowca samochodu, winien upewnić się, czy po jego prawej stronie nie porusza się rower jadący prawym skrajem jezdni. Zanim wykona manewr, ustępuje pierwszeństwa ruchu kierującemu jednośladem

Kierujący samochodem zobligowany jest do ustąpienia pierwszeństwa ruchu kierującemu rowerem, który zbliża się do przejazdu (nie tylko temu, który już na przejazd wjechał).

Kierujący rowerem ma obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza.

Rower ma prawo jechać środkiem pasa przez skrzyżowanie, również o charakterze ronda. Nie musi trzymać się prawej strony pasa, jeżeli można z niego opuścić skrzyżowanie przynajmniej w dwóch kierunkach (np. skręt i jazda na wprost).

Art. 32. Prawo o Ruchu Drogowym 1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać:, rowerów jednośladowych – 15,

2. Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.

Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI I OPIEKUNÓW GRUPY

Przed wyjazdem z miejsca zbiórki dyrektor szkoły powinien również upewnić się, że wszyscy uczniowie dostarczyli nauczycielom (kierownik wycieczki) pisemną zgodę rodziców na udział w wycieczce (§ 8 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki).

• Należy upewnić się, że wszyscy uczestnicy wycieczki posiadają kartę rowerową,

• Na grupę 10-13 osobową powinno przypadać dwóch opiekunów.

• W kolumnie nie może jechać więcej niż 15 osób. Do tej liczby wliczają się opiekunowie, jeden z nich powinien jechać na początku kolumny – drugi zamykać kolumnę.

• Opiekunowie wycieczki powinni posiadać apteczki oraz sprzęt pozwalający na naprawę ewentualnych usterek rowerów uczniów lub swoich.

• Odstępy między członkami kolumny nie powinny przekraczać 5 metrów.

• Uczniowie powinni jechać jeden za drugim możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.

• Uczestnicy powinni posiadać ubiór odpowiedni do jazdy oraz kask ochronny na głowę.

• Tempo jazdy trzeba dopasować do możliwości najsłabszego ucznia w grupie. (art. 32 ustawy prawo o ruchu drogowym). Podstawa prawna: § 8 i § 10 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia

GARŚĆ STATYSTYK

W tym roku z udziałem rowerzystów doszło do 9 wypadków, w których zginęło 4 rowerzystów- (2016 – 2 ofiary), a 46 zostało rannych (2016- 51 rannych rowerzystów). Rowerzyści spowodowali także 20 kolizji.

Opracował :

po. Oficer prasowy
KPP w Wieruszowie
st.asp. Damian Pawlak

Ten wpis został opublikowany w kategorii Powiat Wieruszowski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments