Mały mistrz kuchni

W oddziałach przedszkolnych przy SP nr 1 w Wieruszowie (budynek szkolny w Cieszęcinie) w ramach zajęć dzieci od początku roku szkolnego realizują autorski program kulinarny „Mały mistrz kuchni”.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym są ciekawe świata, zadają wiele pytań i oczekują na odpowiedzi, które zaspokoją ich ciekawość. Uważnie obserwują otaczającą rzeczywistość, podpatrują co dzieje się w domu, przedszkolu, na ulicy, w sklepie, samochodzie…W domu chętnie pomagają bliskim, a w kuchni pod okiem mamy lub babci poznają tajniki gotowania.

Zajęcia kulinarne to typ zajęć bardzo lubianych przez dzieci zarówno starsze, jak i młodsze. Mają one na celu nauczyć przedszkolaki czerpania radości ze wspólnego przygotowywania potraw oraz zachęcić do zdrowego odżywiania. Podczas takich działań dzieci mogą samodzielnie wykonywać różne czynności kuchenne: kroić, smarować, rozdrabniać, ubijać, mieszać, itp. Daje im to wiele radości i satysfakcji z posiadanych umiejętności.

Zajęcia kulinarne stwarzają okazję do dzielenia się wrażeniami z domowych obserwacji dotyczących różnych działań, potraw i przepisów. Uczą też dzieci, że ważne jest przygotowanie odpowiedniego stroju do czynności kuchennych. To tu przedszkolaki zakładają specjalne czapki kucharskie. Podczas działań dbają o estetykę i higienę całego otoczenia. Poprzez kulinarną zabawę zdobywają nowe doświadczenia, odkrywają nowe, ciekawe smaki i mają możliwość samodzielnie i w sposób twórczy przygotować dla siebie posiłek. Takie działania wpływają też na przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw.

Korzyści z zajęć kulinarnych jest wiele:
– poznawanie zasad zdrowego odżywiania
– rozbudzanie ciekawości poznawczej dzieci
– poznawanie rzeczywistości kulinarnej za pomocą zmysłów: smaku, węchu, dotyku, wzroku
– kształcenie umiejętności doprawiania potraw różnymi przyprawami
– poszerzanie zakresu wiadomości o tematyce kulinarnej
– wdrażanie do higienicznego i estetycznego przygotowywania posiłku
– nabywanie umiejętności posługiwania się sztućcami
– poznawanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w kuchni
– rozwijanie zdolności manualnych
– umiejętność prawidłowego zachowania się podczas spożywania posiłku
– kształtowanie własnej pomysłowości, wyobraźni i inwencji twórczej
– wdrażanie do samodzielności
– umiejętność zgodnej współpracy w zespole

Wszystkie wspólne przygotowywanie potraw kończy się spożywaniem posiłku w miłej, radosnej atmosferze. Dzięki zajęciom kulinarnym dzieci nabywają umiejętności nie tylko przygotowywania prostych potraw lub smakołyków i posługiwania się przyborami, ale przede wszystkim wiary we własne możliwości i dlatego warto zachęcać je do uczestniczenia w takich działaniach. Jest to dla nich mile spędzony czas na atrakcyjnych zajęciach, nowe ciekawe doświadczenie i fantastyczna zabawa.

Nina Okoń-Wyder

Ten wpis został opublikowany w kategorii Cieszęcin. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments