Burmistrz Wieruszowa odpowiada na „List mieszkańca Wieruszowa”

18.10.2019 otrzymaliśmy List do Redakcji od mieszkańca Wieruszowa. Pismo osoba skierowała do Rady Miejskiej oraz lokalnych mediów: Ilustrowanego Tygodnika Powiatowego i Łącznika. Z racji tego, iż list zawiera nurtujące wielu mieszkańców sprawy, o których już z wieloma lokalsami rozmawialiśmy, w poniedziałek 21.10.2019 r. poprosiliśmy władze Gminy Wieruszów o ustosunkowanie się do jego treści.

List zastał zamieszczony pod tym linkiem :

List do Redakcji

W dniu 22. 10. 2019 r otrzymaliśmy odpowiedź ale zanim do tego przejdziemy kilka słów wstępu od redakcji.

  Panie burmistrzu, odpowiedź na ten list zatytułował pan „”Odpowiedź na anonim pełen kłamstw”.  Faktem jest to, że jest on anonimowy, ale widocznie mieszkaniec Wieruszowa bardziej ceni sobie anonimowość niż narażanie się na publiczne bluzgi, obelgi i insynuacje itd., jak to miało już miejsce na naszym portalu i pana FB. Oczywiście w świetle obowiązującego prawa nie musiał się pan do tego odnosić, ale brak odpowiedzi też jest odpowiedzią. Zapoznałem się z treścią tego listu dość dokładnie i większości swej treści  jest on naszpikowany pytaniami. Niektóre sformułowania, czy też stwierdzenia są li tylko kanwą do zadania pytań. Ni jak więc nie mogę  sobie poradzić z kwestią, że ten anonim był pełen kłamstw. Czy pytania mogą być kłamliwe? Moim zdaniem nie.   Odpowiedzi zapewne mogą.

 W jedynym z  załączników podnosi pan kwesitę promocji i wizerunku. Jak  pan pracuje na ten wizerunek niech sobie odpowie sam i do tego można by przytoczyć przysłowie „Jak cię widzą tak cię piszą”.

Natomiast co do promocji, to w ramach zapytania o udzielenie informacji publicznej poproszę o przygotowywanie już dokumentów związanych z promocją gminy. Ile w poprzedniej i obecnej kadencji na te cele wydano środków. Jakie są wymierne korzyści dla gminy z tego tytułu, bo wydaje mi się, że powinny być na tyle duże, żeby nie podnosić podatków.

Poniżej zamieszczamy przesłane materiały od burmistrza Przybyła.

 

Wieruszów, dnia 22 października 2019r.

Odpowiedź na anonim pełen kłamstw

W związku z anonimowym listem jaki ukazał się w Ilustrowanym Tygodniku Powiatowym oraz został przesłany do Urzędu Miejskiego w Wieruszowie, postanowiliśmy  wyjątkowo odpowiedzieć na kłamliwe treści tam zawarte.

Informujemy, że zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002

  1. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46 z późn zm.) skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Prosząc o przestrzeganie powyższych zasad, które umożliwią sprawne i szybkie załatwianie spraw Mieszkańców, zachęcamy Państwa do przeanalizowania przygotowanej przez nas treści. Pozwoli ona Państwu wyciągnąć wnioski zarówno z porównań, jak i specjalistycznych założeń, a nie z dywagacji osób posiadających wyłącznie kompetencje w bezpodstawnej krytyce bliższej definicji szkalowania niż zachęcającej do dyskusji.

      Rafał Przybył 
Burmistrz Wieruszowa

Ad.1.
Realizacja programu Mieszkanie + odbywa się w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), co oznacza, że gmina (partner publiczny) przeznacza na inwestycję (a więc nie sprzedaje) grunt, na którym potencjalny partner prywatny, czyli prywatna firma, wybuduje budynek i będzie go utrzymywał (zapewniał taką samą jakość) przez okres trwania umowy PPP (min 25 – max 30 lat). Taka konstrukcja powoduje, że mieszkańcy, którzy zgłoszą akces udziału w programie zostają najemcami lokali i mogą stopniowo wpłacać zaliczki na ich wykup.

Gmina, jako partner publiczny w programie, jest gwarantem  wykupu mieszkań. W przypadku ich niewykupienia przez mieszkańców to gmina poniesie pełny koszt budowy mieszkań.  W programie Mieszkanie + partner prywatny, czyli podmiot budujący mieszkania pod które gmina przekazałaby nieruchomość działa na zasadach komercyjnych. Dofinansowane mieszkania mogą więc równie dobrze osiągnąć rynkowe ceny.

Jednym z zadań gminy przed przystąpieniem do projektu jest przeprowadzenie analizy zapotrzebowania na mieszkania wśród  mieszkańców – ankiety. Dalsze etapy prac odbywają się analogicznie jak w każdym partnerstwie publiczno – prywatnym, czyli:

  1. Podjęcie przez radę gminy uchwały kierunkowej o zamiarze realizacji projektu Mieszkanie Plus w formule PPP,
  2. Przeprowadzenie oceny efektywności przedsięwzięcia w ramach PPP w porównaniu do efektywności jego realizacji w inny sposób, w tym badanie rynku potencjalnych partnerów prywatnych tj. czy istnieją podmioty prywatne zainteresowane wzięciem udziału w przedsięwzięciu podlegającym ocenie,
  3. Ogłoszenie dialogu konkurencyjnego (zgodnie z ustawą o PPP),
  4. Wybór partnera prywatnego na podstawie odpowiednio ustalonych kryteriów, po otrzymaniu ofert.

Ponieważ obecnie na terenie gminy Wieruszów realizowany jest z sukcesem program Mieszkanie na własność, który polega na budowie mieszkań komunalnych z opcją dojścia do własności na gruntach będących własnością gminy Wieruszów przez przedsiębiorstwo komunalne, czyli spółkę, której 100% udziałowcem jest gmina, brak jest podstaw do realizacji ryzykownych dla majątku gminy innych programów mieszkaniowych.

Obecne wyliczenia kosztów wynajmu z opcją dojścia do własności przez okres 30 lat  w programie mieszkanie na własność jest korzystniejsza i tańsza dla mieszkańca.

Szczegółowe informacje dotyczące procedur w programie mieszkanie+ w tym obowiązki samorządu terytorialnego, znajdują się na ministerialnej stronie: www.mieszkanieplus.gov.pl.

Ad.2.
Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym T.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506; zm.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1309 i poz. 1696. w art. 7 ust. 1 określa szereg zadań własnych gminy wśród których w pkt.18 znajduje się również promocja gminy.

Inne wymienione w ustawie zadania, które gmina musi realizować, to:

„Art.  7.

  1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

  • lokalnego transportu zbiorowego;
  • ochrony zdrowia;
  • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

  • gminnego budownictwa mieszkaniowego;
  • edukacji publicznej; 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; 11) targowisk i hal targowych; 12) zieleni gminnej i zadrzewień;

  • cmentarzy gminnych;
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; 18) promocji gminy;
  • współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37);
  • współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zadania te nie są związane tylko i wyłącznie z rozwojem infrastruktury (w tym dróg), ale również z rozwojem kapitału społecznego, organizacją, promowaniem i wspieraniem działań kulturalnych (np. wystaw, koncertów, spektakli) i promocją gminy.

Dzięki organizacji Prawyborów, miasto Wieruszów odwiedzili politycy mający realny wpływ na konstrukcje budżetu państwa oraz rozpatrywanie lokalnych wniosków, a Wieruszów zaistniał we wszystkich ogólnopolskich mediach.

Ponieważ zagadnienie promocji miasta i gminy, poprzez organizację Prawyborów czy innych tego typu działań, oraz wpływ promocji na rozwój gminy jest zagadnieniem bardzo obszernym w załączeniu przekazuję opracowania ekspertów w tej dziedzinie:

Marian Huczek „PROMOCJA GMINY JAKO SPOSÓB  WSPIERANIA LOKALNEGO ROZWOJU  SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO” (załącznik nr 1),

Andrzej RASZKOWSKI Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu „ROLA WIZERUNKU W ODNIESIENIU DO ROZWOJU  SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO MIASTA”

(załącznik nr 2).

Pan Marian Huczek w swoim opracowaniu pisze m.in.:

„(…)W dobie nasilania się rywalizacji miast o pozyskiwanie nowych inwestycji, przyciąganie turystów, zachęcanie do zamieszkania nowych rezydentów, podnoszenie jakości życia lokalnych społeczności poszukiwane są elementy mogące wspomóc te procesy i finalnie przełożyć się na długoterminowy rozwój społeczno-gospodarczy. Wizerunek wydaje  się  spełniać  te  oczekiwania  i  staje  się  elementem  coraz  częściej  branym  pod  uwagę  przez  władze  lokalne,  przedsiębiorców,  społeczność,  świat  nauki  przy  opracowywaniu kolejnych strategicznych działań na rzecz promocji i rozwoju miasta. We wcześniejszym okresie kreowanie wizerunku sprowadzało się często jedynie do kampanii  reklamowych,  dziś  budowanie  wizerunku  opiera  się  na  całym  szeregu  działań,  w które angażuje się szerokie gremium aktorów regionalnej sceny. Postrzeganie wizerunku miasta przez pryzmat szans rozwojowych możliwych do osiągnięcia w wyniku konsekwentnych  i  kompleksowych  działań  wiąże  się  ze  wzrostem  poziomu  wiedzy  i ze wzrostem zaangażowania, głównie ze strony samorządów. Z  drugiej  strony  niekorzystny  wizerunek  może  być  przeszkodą   w  dynamizowaniu  rozwoju miasta. Miasto postrzegane w negatywny sposób kojarzyć się może z biedą, zacofaniem, małą atrakcyjnością inwestycyjną, brakiem porządku, słabym zarządzaniem, korupcją, niedostateczną infrastrukturą techniczną i komunikacyjną, brakiem wyrazistości, brakiem perspektyw na przyszłość. Celem opracowania jest próba wskazania na wizerunek miasta jako ważny element w procesie jego promowania i rozwoju społecznogospodarczego.(…)”

Ad.3.
Dotacja dla powiatu wieruszowskiego na realizację inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej Wieruszów-Cieszęcin-Wyszanów”, przekazywana jest na podstawie art.220 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz ustawy o samorządzie gminnym. Kompetencja do podejmowania decyzji w przedmiotowej sprawie, zgodnie z ww. ustawami należy do rady gminy. Ponieważ struktura dochodów powiatu jest inna niż gmin, inwestycja te nie byłaby możliwa bez udziału środków gminnych. Decyzja ta została podjęta z uwagi na fakt, iż droga relacji Wieruszów-Cieszęcin-Wyszanów w znacznej części przebiega przez gminę Wieruszów i jest ważnym ciągiem komunikacyjnym również dla mieszkańców naszej gminy.

Dotacja nie jest świadczeniem wzajemnym i przekazywana jest na zasadach określonych  w umowie.

Ponieważ w swoim piśmie niejednokrotnie powołuje się Pan na działania sąsiednich gmin informuję, iż pomoc dla powiatów realizują ze swoich budżetów również gmina Kępno czy gmina Ostrzeszów. Jest to nieodzowna i częsta praktyka samorządów w celu wspólnej realizacji ważnych inwestycji.

Pytanie dotyczące ilości kilometrów dróg gminnych, które można za tą kwotę wyremontować pozostawię pytaniem retorycznym, gdyż każdą złotówkę wydaną np. na funkcjonowanie małych szkół czy punktów przedszkolnych można wykorzystać w inny sposób.

Jednak w obecnym systemie prawnym to wybrani w demokratycznych wyborach reprezentanci mieszkańców miasta i gminy Wieruszów – radni Rady Miejskiej  w Wieruszowie, określają priorytety i podejmują decyzje dotyczące wydatków gminy Wieruszów. Przy podejmowaniu tych decyzji biorą pod uwagę posiadane środki oraz różnorodne potrzeby miasta i gminy Wieruszów.

Ad.4.
Szczegółowe dane dotyczące struktury wydatków i dochodów zarówno gminy Wieruszów jak i samorządów ościennych są ogólnodostępne w biuletynach informacji publicznej poszczególnych gmin.

W załączeniu (załącznik nr 3) przekazuję zestawienie wysokości wybranych podatków  w gminach: Wieruszów, Kępno, Ostrzeszów oraz zestawienie dotyczące wydatków  i dochodów w samorządach ościennych (gminy miejsko-wiejskie) (załącznik nr 4).

Kłamstwem jest, że konieczność podniesienia podatków związana jest z organizacją imprez czy uroczystości w gminie Wieruszów. 

Utrzymywanie w gminie Wieruszów podatków na bardzo niskim poziomie (o czym świadczy załączone zestawienie) nie jest dłużej możliwe ze względu na inflację oraz utrzymanie dynamiki rozwoju gminy.

Związek Miast Polskich, którego członkiem jest gmina Wieruszów  występował do Rządu RP w sprawie pogarszającej się sytuacji finansowej samorządów. Ponadto na wszystkich spotkaniach z Posłami (również podczas Prawyborów) poruszana jest kwestia uszczuplania przez Państwo dochodów gmin.

W załączeniu przekazuję jedno ze stanowisk w powyższej sprawie „Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich z dnia 30 sierpnia 2019r. w sprawie: sytuacji finansowej samorządów” (załącznik nr 5).

Cieszę się jednak z zauważonego przez Pana trendu uszczuplania przez Państwo wpływów do budżetów gmin skutkujących koniecznością podniesienia stawek podatku.

Ad.5.

Środki na działalność domów kultury i bibliotek w budżetach samorządów zawarte są  w dziale 921 klasyfikacji budżetowej. Wysokość tych środków w gminie Wieruszów  i gminach ościennych zawarta jest w wierszu 8 i 9 załącznika nr 4.

Kłamstwem jest, że mieszkańcy gminy Wieruszów nie są informowani o zmianach ich praw  i obowiązków wynikających z jakichkolwiek działań Rady Miejskiej w Wieruszowie.  Z informacjami do mieszkańców docieramy wszelkimi możliwymi kanałami komunikacji: strona www, lokalne media, system informacji sms, kurendy, czy informacje ogłaszane przez księży.

Ad. 6.

Kłamstwem jest, że do realizacji inwestycji budowy stadionu i zaplecza sportowego samorząd gminy musiał dołożyć kilka milionów złotych już w trakcie trwania inwestycji. Zakładane koszty realizacji zadania są dostępne w budżecie gminy Wieruszów oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej.

Ad.7.
Wzrost cen za odbiór śmieci w całej Polsce spowodowany jest polityką państwa, ogólnym wzrostem cen i zmieniającymi się przepisami w tym zakresie i nie jest związany  z jakimikolwiek działaniami samorządu gminy.

W obecnych rozwiązaniach prawnych system odbioru odpadów komunalnych musi się bilansować, co oznacza, że samorząd nie może dofinansowywać systemu odbioru odpadów. Opłaty za odpady powinny bilansować wydatki na pokrycie kosztów systemu. Spełnienie tego warunku jest sprawdzane przez organy nadzoru i organy kontrolujące gminę.

Cena za odbiór odpadów będzie znana dopiero po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego.

Gmina, między innymi poprzez podejmowane na ostatnich sesjach uchwały, podejmuje wszelkie starania, aby zaoferowana przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu cena dla mieszkańca była jak najniższa :

  • wyłączono z gminnego systemu odbioru odpadów komunalnych, nieruchomości niezamieszkałe, dzięki czemu zakładana ilość śmieci w przeliczeniu na jednego mieszkańca uległa zmniejszeniu,
  • dopuszczono możliwość zadeklarowania się mieszkańców, w szczególności terenów wiejskich, o posiadaniu kompostowników,
  • zracjonalizowano częstotliwość odbioru poszczególnych rodzajów odpadów w ramach obowiązujących przepisów prawa, tj. przy zachowaniu minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zmieszanych i bioodpadów w okresie od IV-X- nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych z terenów miejskich i wiejskich.

Ad.8.
Obecnie gmina jest w trakcie procedury łączenia biblioteki z domem kultury. W celu połączenia tych instytucji konieczna jest zgoda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na którą oczekujemy.

Po uzyskaniu odpowiedzi z Ministerstwa Kultury znane będą dalsze działania dotyczące biblioteki, domu kultury, OSP oraz Kina Słońce.

Bezsprzecznym jest jednak, iż zarówno budynek, w którym obecnie znajduje się Kino Słońce jak i budynek Wieruszowskiego Domu Kultury są w bardzo złym stanie technicznym. Ponadto budynek Domu Kultury znajduje się pod nadzorem konserwatora zabytków co znacznie utrudnia przeprowadzenie wszelkich prac.

Ad.9.
W miesiącu wrześniu do budżetu gminy Wieruszów wprowadzone zostały dwa zadania inwestycyjne:

  • przebudowa drogi gminnej 118 155E w miejscowości Lubczyna
  • przebudowa drogi gminnej 118 390E ul. Krasickiego w Wieruszowie

Wprowadzenie tych zadań związane było z rozstrzygnięciami dofinansowań z Funduszu Dróg Samorządowych, które opublikował Wojewoda Łódzki w dniu 4 września 2019r. 

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce rozwiązaniami prawnymi, którymi musi kierować się samorząd gminy Wieruszów, nie można podpisać umowy z wykonawcą bez zabezpieczonych środków finansowych w budżecie na konkretne zadanie.

Dlatego też, aby móc niezwłocznie uruchomić procedurę wyłonienia wykonawcy tych dwóch inwestycji, gmina Wieruszów natychmiast po opublikowaniu przez Wojewodę Łódzkiego listy zadań dofinansowanych z Funduszu Dróg Samorządowych zabezpieczyła całość środków własnych.

  • opublikowanie listy dofinansowanych zadań przez Wojewodę Łódzkiego: 4 września 2019r.
  • zabezpieczenie środków na realizację inwestycji: 17 września 2019r.
  • opublikowanie przetargu na realizację zadań 18 i 20 września 2019r.

Wszelkie terminy wynikają z przyczyn niezależnych od samorządu gminy i są związane  z terminami rozpatrywania wniosków przez Urząd Wojewódzki w Łodzi oraz obowiązującymi przepisami prawa w tym: Ustawy z dnia 29 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz Ustawy z dnia 29 stycznia 2009r. Prawo zamówień publicznych.

Kłamstwem jest, iż budżet gminy Wieruszów poprzez takie działania został narażony na straty lub, że burmistrz czy pracownicy nie dochowali wszelkich starań i terminów  w związku z realizacją powyższych inwestycji.

Ad.10
Wyemitowane obligacje zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Wieruszowie z dnia 30 sierpnia 2017r. zostały przeznaczone na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego związanego z wydatkami inwestycyjnymi oraz sfinansowaniem spłaty zobowiązań długoterminowych.

Ad.11
Decyzja związana z rezygnacją z planowanej lokalizacji klubu seniora oraz dofinansowania przeznaczonego na rok 2019 w ramach rządowego programu Senior + podjęta została  w uzgodnieniu i po przeprowadzonych konsultacjach z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim  w Łodzi.

Decyzja ta związana jest z dbałością o budżet gminy Wieruszów. W roku 2020 w związku  z utworzeniem miejsca spotkań dla seniorów w zakupionym budynku „Złotej bramy”, gmina Wieruszów będzie mogła otrzymać znaczne większe dofinansowanie na realizację przedmiotowego zadania.

Z uwagi na stan techniczny Domu Kultury czy Kina Słońce gmina nie dysponuje innym, możliwym do zaadoptowania na potrzeby seniorów pomieszczeniem w centrum Wieruszowa. Jednocześnie duża przestrzeń w tworzonym Klubie Seniora pozwoli na umieszczenie tam zarówno aneksu kuchennego, pomieszczenia na dokumenty Uniwersytetu Trzeciego Wieku, sali ze sprzętem rehabilitacyjnym i sali spotkań z przeznaczeniem na prowadzenie różnorodnych zajęć.

Seniorzy do dnia oddania nowego lokalu do użytku spotykają się w budynku Domu Kultury  w Wieruszowie, ewentualnie w Kinie Słońce. Zajęcia w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku prowadzone są również w innych lokalach gminnych na terenie Wieruszowa np.  w Szkole Podstawowej Nr 1 w Wieruszowie.

Ad.12
Ponieważ gmina Wieruszów w realizacji wszelkich inwestycji stara się korzystać  z możliwości dofinansowania z funduszy zewnętrznych, również w odniesieniu do remontu dróg w starej części miasta został złożony wniosek o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych.

W ramach Funduszu Dróg Samorządowych nie jest znany termin rozpatrzenia wniosku.  Od tej decyzji uzależnione będą również pozostałe terminy w przedmiotowej sprawie. Planuje się rozpoczęcie realizacji zadania w 2020r. oraz jego zakończenie w 2022r.

Jednocześnie informuję, iż w województwie łódzkim brak jest obecnie dofinansowań  z Regionalnego Programu Operacyjnego do zadań związanych z rewitalizacją miast inaczej, niż ma to miejsce np. w województwie wielkopolskim, gdzie program taki jest skutecznie realizowany.

Ad.13
Dotacje oraz pożyczki związane z inwestycjami dotyczącymi ochrony środowiska, jak Pan słusznie zauważył realizowane są przez podmioty zewnętrzne, m.in. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przypominam, iż „Czyste powietrze” to kompleksowy program, skierowany do osób fizycznych, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej oraz zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne.

Realizacja programu: lata 2018-2029

Formy dofinansowania

  • Dotacja
  • Pożyczka

Kwota dofinansowania

  • Maksymalny możliwy koszt, kwalifikujący się do dofinansowania, od którego liczona jest wysokość dotacji, to 53 tys. zł na budynek jednorodzinny lub wydzielony lokal mieszkalny z wyodrębnioną księgą wieczystą. Pozostała część kosztów kwalifikowanych może zostać sfinansowana pożyczką.
  • Kwota dotacji liczona jest w zależności od wysokości średniego miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie domowym.
  • Minimalny koszt kwalifikowany w ramach jednego wniosku o dofinansowane to 7 tys. zł.

Rodzaje przedsięwzięć objętych dofinansowaniem

  • Demontaż starych źródeł ciepła na paliwa stałe oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła. Docieplenie przegród budowlanych.
  • Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej.
  • Instalacja odnawialnych źródeł energii (kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznej).
  • Montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

Powielanie dofinansowań które już istnieją i realizacja ich z budżetu gminy Wieruszów mija się z celem i nie ma uzasadnienia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców  w Urzędzie Miejskim w Wieruszowie, przeszkolony pracownik udziela informacji nt. ww programu oraz pomaga w wypełnianiu wniosków.

Ponadto od roku 2019 istnieje tzw. ulga termomodernizacyjna. Z ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać – pod pewnymi warunkami – podatnicy podatku PIT opłacający podatek według skali podatkowej (zarówno według stawki 18, jak i 32%), 19% stawki podatku liniowego oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, „będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych”.

Ustawa zakłada, że odliczeniu od dochodu podlegają wydatki w okresie realizacji przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż 53 tys. zł. Przy czym czas realizacji przedsięwzięcia premiowanego ulgą termomodernizacyjną nie może przekraczać 3 lat. Gdyby kwota odliczenia nie miała pokrycia w rocznym dochodzie podatnika, może on dokonywać odliczeń w kolejnych latach. Jednak nie dłużej niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego,  w którym poniesiono pierwszy wydatek. Gmina Wieruszów kontynuuje również działania związane z kontrolą palenisk.

Ad.14.
Wykaz zawartych umów, jak i zakładka odpowiedzi dla mediów nigdy nie były zlikwidowane i nadal funkcjonują na stronie gminy Wieruszów. Na dowód przesyłam wycinek strony  z wspomnianymi zakładkami.

Ad.15
Zadaniem gminy jest niewątpliwie dbałość o mieszkańców oraz rozwój gminy. Gmina nie ingeruje w interesy prywatnych przedsiębiorców. Tereny zakupione w poprzednich latach przez prywatnego przedsiębiorcę i przeznaczone pod budowę zakładu kształtek styropianowych są jednymi z nielicznych, gdzie Wieruszów może się rozbudowywać, biorąc pod uwagę inne tereny, gdzie występuje obszar chronionego krajobrazu i tereny zalewowe.

Przypominam, że lokalizacja i profil zakładu, który miał powstać na terenach przy Alei Solidarności wywoływał szereg protestów mieszkańców obawiających się o swoje zdrowie. Obecnie, pod obrady Rady Miejskiej w Wieruszowie trafił projekt Uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wieruszów. Projekt dokumentu, znajduje się na stronie bib gminy Wieruszów, był też wyłożony zgodnie z procedurami do publicznego wglądu.

Trudno odpowiadać na dalsze pytania zawarte w tekście z uwagi na brak wszczętej procedury administracyjnej dotyczącej sporządzania i zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.

Kolejne Pana twierdzenia dotyczące strat Gminy w podatkach, ewentualnych roszczeń właściciela, udziału Gminy w lokalizacji prywatnego zakładu czy podnoszenia podatków  z uwagi na zmianę przeznaczenia terenu przy Al.Solidarności są nieprawdziwe i niezgodne  z rzeczywistością oraz odnoszą się do hipotetycznych sytuacji nie mających odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Rafał Przybył

Burmistrz Wieruszowa

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki:

Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5

Życzymy miłej lektury i zapraszamy do komentowania.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wieruszów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
7 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Xxx
4 lat temu

Już tu był kiedyś komentarz, że nie można porównywać konia do osła

Xyz
4 lat temu

Nic nowego, każdy kto ma inne zdanie lub opinię To kłamca. Ale ja nadal jestem ciekaw jakie wnioski o pozyskanie środków złożono i ile z nich otrzymało dofinansowanie.

Gosc
4 lat temu

Przepraszam miało być 31.10

Gosc
4 lat temu

Odnośnie ad 6 czyli kosztów budowy stadionu.1 Czy zakładane koszty budowy przewidywały ponad półroczne opóźnienie w realizacji inwestycji? Bo nawet tak niekompetentna osoba jak ja wie że to strata dla Inwestora. 2. Czy wprowadzenie robót zamiennych spowodowało spadek czy wzrost kosztów? Jeśli wzrost to kto te koszty poniesie wykonawca czy zamawiający? 3. Jaki jest koszt robót dodatkowych? I kto ponosi te koszty? 4 jaki jest stan zaawansowania robót i rozliczeń z wykonawcą w stosunku do harmonogramu rzeczowo finansowego na dzień 31.11? Bo jak wszystko zgodne z harmonogramem to skąd takie opóźnienia? Bo założenia a rzeczywistość nie koniecznie muszą iść w parze

henryk i jurek
4 lat temu

ale duzo burmistrz napisał nie wszystko rozumiemy ale postaramy sie nie wiem czy to prawda że na sesji ktos kto przyjdzie nie może zabrac glosu wybieramy się a chcieli by my rozmawiac o naszym miescie i gminie a nie tylko słuchac i patrzrc na radnych