Wielki Polak, astronom i Patron – Mikołaj Kopernik

3. lutego 2020 r., prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, ustanawiającą w polskim kalendarzu Dzień Nauki Polskiej. Celem ustanowienia święta było uznanie dla polskich naukowców, ich dążenia do prawdy i przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom.

„Święto ma być wyrazem najwyższego szacunku dla dokonań polskich naukowców czasów minionych i współczesnych oraz stanowić inspirację dla młodzieży do pójścia w ich ślady” – podkreśla ustawodawca. Ustanowienie Dnia Nauki Polskiej ma być hołdem, oddanym polskim uczonym. Święto to ustanowione zostało na dzień 19 lutego. Nie jest to przypadkowa data. Tego dnia w 1473 roku urodził się w Toruniu wybitny polski astronom – Mikołaj Kopernik.

W tym dniu w naszej szkole odbyła się uroczystość Święta Patrona Szkoły połączona z Dniem Nauk Matematycznych i Przyrodniczych. Honorowym gościem był Mikołaj Kopernik, który został przywitany pięknym biciem dzwonów.

Najsłynniejszym dziełem Mikołaja Kopernika jest „De revolutionibus orbitum coelestium” – „O obrotach sfer niebieskich”, które zostało opublikowane w 1543 roku. Przedstawił w nim teorię heliocentryczną budowy Układu Słonecznego, która burzyła dotychczasowe poglądy. Według Kopernika to Ziemia i inne planety krążą wokół Słońca, a nie Słońce i planety wokół Ziemi, jak głosił obowiązujący w czasach średniowiecza model wyjaśniający budowę świata.

Projekcja filmu edukacyjnego „Układ słoneczny”, polonez w wykonaniu uczniów klas maturalnych, piosenki zespołu muzycznego, wręczenie listów gratulacyjnych dla najlepszych uczniów naszej szkoły oraz odczytanie listu Dyrektora Szkoły do Mikołaja Kopernika to program pierwszej części uroczystości.

Nasz Patron to nie tylko wybitny astronom. To przede wszystkim syn swej epoki – humanista, w którego kręgu zainteresowań znajdowało się wiele różnorodnych dziedzin takich jak matematyka, ekonomia, prawo kanoniczne a także medycyna.

Jak dobrze uczyć się przedmiotów matematyczno- przyrodniczych? W jaki sposób wspierać uczniów w samodzielnym stawianiu pytań i poszukiwaniu na nie odpowiedzi? Jak zachęcać licealistów do tego, aby osobiście angażowali się w proces poznania i rozumienia świata oraz wzięli odpowiedzialność za swoje uczenie się?
Odpowiedzią na te pytania były prezentacje przedmiotowe przedstawione w drugiej części uroczystości:
– Rozprawa sądowa – Czy ta matematyka jest nam potrzebna?
– Prezentacje multimedialne, pokazy i doświadczenia – Z biologią i chemią za pan brat!

Uczniowie zaprezentowali w jaki sposób zbudować model wymiany gazowej, a w doświadczeniach chemicznych otrzymali ekologiczne środki czystości, wybuchowy wodór H2 czy też CO2. Udało się również „zamknąć” tłuszcz w wodzie i otrzymać emulsję.

W zakończeniu uroczystości Mikołaj Kopernik w przesłaniu do społeczności szkolnej powiedział:
„Wierzę, że nasza szkoła może osiągnąć postawione sobie cele, wspomagając Was Uczniowie w dążeniu do naukowej samodzielności, rozwijając Wasze kluczowe kompetencje zachęcając do aktywności opartej o wewnętrzne zaangażowanie i naturalną ciekawość świata.
Drodzy Nauczyciele sprawcie, by Uczniowie sami zadawali pytania, które uznają za ważne i próbowali na nie odpowiadać. Dzięki temu będą czynnie uczestniczyć w procesie edukacji, a uczenie stanie się bardziej efektywne. Dodawajcie Licealistom odwagi, by stali się bardziej twórczymi w realizacji swoich marzeń i planów”.

Oprac. organizatorzy uroczystości
Fot. Aneta Mielcarek
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wieruszów. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments