Poseł Grzegorz Schreiber zaprasza uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w Festiwalu Historycznym „Tradycja i Pamięć”. Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest „Polska w średniowieczu. Od kramów i błota do sukiennic i bruku”. Uczestnicy mają do wyboru prawie 30 tematów, m. in. „Warunki życia w ówczesnych miastach”, „Zamkowe legendy i fakty”, „Cechy architektury zamków i strażnic polskich”, „Wielkie i małe zapomniane bitwy”, „Turnieje rycerskie – geneza i przyczyny ich popularności. Kultywowanie tradycji turniejów rycerskich w czasach nowożytnych”.
Uczniowie będą rywalizować podzieleni na dwie grupy: gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne. Zadaniem gimnazjalistów będzie przygotowanie prezentacji multimedialnych, natomiast uczniów liceów i techników – prac literackich lub audio-video. Prace należy dostarczyć do 28 lutego br. bezpośrednio lub pocztą na adres: Biuro Poselskie Posła na Sejm RP Grzegorza Schreibera, 99-300 Kutno, Plac Wolności 14. Na autorów najlepszych prac czekają nagrody.
Organizatorem jest Ruch Społeczny im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, a współorganizatorami: Gimnazjum nr 3 w Pabianicach i Zespół Szkół Ogólnokształcących i Policealnych w Świeciu. Honorowy patronat nad Festiwalem objął Kosma Złotowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego. Więcej informacji na stronie internetowej http://festiwalhistoryczny.pl.
„TRADYCJA I PAMIĘĆ” – FESTIWAL HISTORYCZNY
CELE I ZAŁOŻENIA
– festiwal ma charakter konkursu obejmującego swoim zasięgiem województwo łódzkie i kujawsko – pomorskie
– celem nadrzędnym konkursu jest rozwijanie uczuć związanych z patriotyzmem i zainteresowań historyczną tematyką lokalną a także pogłębianie wiedzy historycznej i świadomości przynależności do państwa polskiego
– konkurs pozwoli w swoich założeniach docierać uczestnikom do wydarzeń związanych z problematyką i dziejami regionalnymi w powiatach wspomnianych wcześniej województw
– festiwal daje szansę wypowiedzieć się osobom, które być może mogą wnieść nowe spojrzenie na problematykę regionalną
– projekt (konkurs) daje możliwości rozwijania wśród uczestników zdolności literackich, reżyserskich, dziennikarskich, badawczych, itp.
– założeniem jest również nawiązanie współpracy z instytucjami zajmującymi się historią (w tym historią regionalną)
ADRESACI I SZCZEBLE
– konkurs skierowany jest do placówek oświatowych i szkół z terenów województwa łódzkiego i kujawsko – pomorskiego
– w konkursie mogą wziąć udział uczestnicy ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z wyłączeniem szkół dla dorosłych
– uczestnicy będą rywalizować podzieleni na dwie kategorie – gimnazjalną i ponadgimnazjalną
– przewiduje się trzy miejsca (1, 2 i 3) w każdej kategorii (forma literacka, audio – wideo i multimedialna)
– 10 najlepszych prac w każdej kategorii bierze udział w międzywojewódzkim finale.
– 10 autorów najlepszych prac (forma literacka) weźmie udział w tematycznym konkursie wiedzy historycznej, który odbędzie się podczas międzywojewódzkiego finału.
FORMY PRAC
– prace przejdą na własność organizatorów (organizatorzy mogą publikować prace w środkach masowego przekazu) przy jednoczesnym zachowaniu przez autorów praw do zmian
– zakres form prac konkursowych dla uczniów szkół gimnazjalnych obejmuje prezentacje multimedialne
– rozmiar prezentacji multimedialnej: minimalnie 10 slajdów
– zakres form prac konkursowychdla uczniów szkół ponadgimnazjalnych obejmuje formy literackie i formy audio – wideo
– każdy uczestnik konkursu musi mieć swojego opiekuna
– w zakres formy literackiej wchodzić będą prace o charakterze: felieton, esej, artykuł, wywiad
– formę audio – wideo stanowić mogą: film dokumentalny, wywiad wideo, film krótkometrażowy, reportaż czy dokument fabularyzowany
– formy literackie dostarczać w formie komputerowego wydruku A4 wraz z nośnikiem CD, na którym znajduje się wersja elektroniczna pracy
– maksymalna liczba stron w pracy A4 (czcionka o standardowych parametrach) nie może przekraczać 10 stron i nie może być mniejsza niż 5 stron.
– forma audio – wideo pracy dostarczona musi być w dobrej rozdzielczości na nośniku CD – DVD w formacie avi lub dvd (z uwagi na konieczność odtworzenia na większości urządzeń obsługujących takie formaty). Nie ustala się długości materiału audio – wideo, jednak organizatorzy apelują o rozsądkowe podejście do tego aspektu (nie liczy się ilość, lecz jakość).
– dopuszcza się użycie form fotograficznych, które mogą ilustrować tematykę zawartą w tworzeniu formy literackiej
– dopuszcza się udział grup 3-osobowych w przypadku prac audio – wideo
– od uczestnika zależy, w jakiej formie (literacka, audio – wideo) wykona pracę na podane poniżej tematy
– każda praca (forma literacka i audio – wideo) musi być opatrzona następującymi danymi: imię i nazwisko autora (autorów), telefon kontaktowy, nazwa i adres placówki oświatowej, wykaz materiałów źródłowych użytych w pracy i wykaz literatury
– prace należy nadsyłać do 28 lutego2015 r bezpośrednio lub pocztą(decyduje data stempla pocztowego).
– prace będą oceniane w skali punktowej (1-100). Trzy najlepsze prace z każdego powiatu wezmą udział w finale międzywojewódzkim. Oprócz wyróżnień indywidualnych, będzie prowadzona również klasyfikacja drużynowa. Wygra szkoła, której uczniowie zdobędą łącznie największą liczbę punktów.
– do każdej pracy konieczne jest dołączenie klauzuli o ochronie i przetwarzaniu danych osobowych:
“Wyrażam zgodę na przetwarzanie i wykorzystanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do przeprowadzenia „Tradycji i Pamięci” – Festiwalu Historycznego (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).”
NAGRODY
Na autorów najlepszych prac, a także zwycięzców turnieju historycznego czekają atrakcyjne nagrody, m. in. wycieczki i nagrody rzeczowe.
ORGANIZATORZY i PATRONAT
Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Ruch Społeczny im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego Region Łódzki. Współorganizatorami są:Zespół Szkół Ogólnokształcących i Policealnych w Świeciu i Gimnazjum nr 3 w Pabianicach. Honorowy patronat nad festiwalem objął Kosma Złotowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego.
DOSTARCZANIE PRAC KONKURSOWYCH
Prace prosimy nadsyłać na adres:
Biuro Poselskie Posła na Sejm RP
Grzegorza Schreibera
99-300 Kutno, Plac Wolności 14, pokój 14.
Tel: (24) 254 02 28.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
– przewiduje się specjalne wyróżnienia dla opiekunów uczestników konkursu
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Jurorzy konkursu nie są zobligowani do uzasadniania swoich werdyktów.Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w regulaminie konkursu. Jakiekolwiek niedopełnienie postanowień zawartych w regulaminie może zdyskwalifikować pracę.
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się pod hasłem przewodnim „Polska w średniowieczu. Od kramów i błota do sukiennic i bruku”. Uczestnicy przygotują prace do wyboru spośród następujących zagadnień:
I. MIASTA
1. Fakty i legendy związane z założeniem miast.
2. Warunki życia w ówczesnych miastach.
3. Cechy architektury średniowiecznych miast.
4. Lokalizacja, przywileje i inne uwarunkowania jako czynniki rozwoju gospodarczego ośrodków miejskich.
5. Średniowieczne miasta w heraldyce.
II. LUDZIE
6. Sławni właściciele miast, wielkie i zapomniane postacie związane z miastami (np. Mikołaj Kucieński, Jan Łaski).
7. Sławni zdrajcy państwa polskiego.
III. ZAMKI
8. Zamkowe legendy i fakty (np. rawska kobieta w bieli).
9. Cechy architektury zamków i strażnic krzyżackich (np. Brodnica, Golub-Dobrzyń).
10. Cechy architektury zamków i strażnic polskich (np. Łęczyca).
11. Lokalizacja, ekonomiczne i prawne aspekty związane z budową i militarnymi funkcjami średniowiecznych twierdz.
IV. BITWY i INNE WYDARZENIA
12. Wielkie i małe, zapomniane bitwy – geneza, przebieg i znaczenie (np. Gopło 1096, Koronowo 1410, Dąbki 1431).
13. Akty, zjazdy, traktaty, inne wydarzenia – geneza, opis i znaczenie (np. I pokój toruński, zjazd w Łęczycy, zamordowanie księcia Leszka Białego w Gąsawie).
V. KOŚCIÓŁ I WIARA
14. Cechy architektury budynków sakralnych.
15. Dzieje znanych siedzib biskupów (np. pałac we Włocławku).
16. Mecenat i mecenasi ośrodków religijnych.
17. Dzieje najstarszej parafii w mieście.
18. Dzieje znanych ośrodków kształcenia (np. włocławskiej szkoły katedralnej).
19. Chrzest Polski i jego konsekwencje.
20. Wpływ wiary chrześcijańskiej na średniowieczną kulturę.
21. Pierwsze ośrodki zakonów w Polsce.
22. Stosunek do religii, postrzeganie Boga i świata w średniowieczu.
23. Ascetyczne wzorce osobowe (np. św. Franciszek).
24. Średniowieczni męczennicy (np. św. Wojciech).
VI. RYCERSTWO
25. Turnieje rycerskie – geneza i przyczyny ich popularności. Kultywowanie tradycji turniejów rycerskich w czasach nowożytnych.
26. Etos rycerski w średniowiecznej Polsce.
27. Etyczna strona działań Zakonu Krzyżackiego w zestawieniu z ideałami zakonów rycerskich.
VII. ZABYTKI
28. Zagrożone zabytki regionu, np. ruiny zamku w Bobrownikach.
29. Najcenniejsze zabytki regionu i sposoby na ich promocję.
Zakres czasowy tematów zamyka się w epoce średniowiecza tj. od 966 r. (chrzest Polski) do 1543 r. (wydanie dzieła Mikołaja Kopernika „O obrotach sfer niebieskich”). W przypadku miast, ludzi, zamków, bitew i innych wydarzeń, Kościoła oraz zabytków autor pracy opisuje zagadnienie na podstawie jednego wybranego przykładu, tj. wybiera miasto, postać, bitwę, zamek, wydarzenie, zabytek itd., który będzie tematem jego pracy.